"paddo kleuren"

Bij het spelen van Locomotion krijg ik na ongeveer 10 minuten “paddo kleuren” op mijn beeldscherm. Ik noem het maar zo, omdat het net lijkt (volgens mij) dat, als je een slechte-paddo trip hebt, je de wereld dan zo ziet.
Alle pixels krijgen een felle kleur en je kunt nog wel dingen onderscheiden, maar prettig gamen is het niet. Je kunt precies nog saven en de exit knop vinden…
nu heb ik de drivers geupdated, en duurt het ongeveer 20 minuten voor deze trip komt…

Videokaart: Asus ATI 9600xt 128mb ddr
Beeldscherm: Acer AL 1721 (tft)

Voor beide componenten heb ik voor windowsxp de precieze driver geinstalleerd (dus geen "plug & play monitor).

en als ik een screenshot maak, komen de gewone, goede kleuren in paint.
Ik heb er alleen last van bij Locomotion en Starcraft (bij starcraft na het potje, bij de score). Bij Call of Duty, geen enkel probleem.
Ook als ik terug in windows ben, kan ik weer “opnieuw” 20 min. Locomotion spelen.

Weet iemand, om te beginnen, de goede naam voor dit probleem? en tot slot de oplossing?

thx.

direct x eens updaten?

directx komt standaard bij die games erbij, en dan klik ik ook standaard op “yes”. Dus opzich kan dat het probleem niet zijn (toch?)
Toch heb ik het maar gedaan, maar het helpt niets. ik heb nu directx 9.0c

Wel vreemd, zo iets maakte ik eens mee tijdens een potje Counterstriken op een vage pc. Bleek dat die videokaart niet helemaal lekker met zijn OpenGL en DirectX omsprong, waarom weet ik ook niet.
Kijk eens of deze paddo toestand er ook is onder andere resoluties en kleurdieptes (bijvoorbeeld 1024x768x16bits in plaats van 1280x1024x32bits)

helaas kan ik dat alleen in windows instellen, en dan helpt het niet :frowning:

iemand nog een ideetje? of zal ik de kaart omruilen?

Hai,

Ik zou de kaart omruilen en eens kijken of eenzelfde kaart dezelfde mankementen vertoont. Zo niet lag het aan de kaart waarschijnlijk. Doetie het dan nog dan heb je idd een instelling verkeerd staan ergens, of is er iets anders aan de hand. Zo redeneer ik iig.

mzzl Dunedaïn

Ik heb vandaag ff Locomotion van een kennisje geleend en ik heb hetzelfde probleem. Ik draai weliswaar ook op een Radeon (een 9700 echter), maar verder is mijn configuratie nogal anders.

Ik denk dus dat hier niet om een hardware probleem gaat, eerder om een software probleem of een bug in het spel. Ik zal er vanavond oid nog eens naar kijken (nu ff niet want de pizza is klaar) :slight_smile:

Kijk, als Dee-ehn zich ermee gaat bemoeien krijg je weer ene beetje hoop :slight_smile:

Iig heb ik nog wat getest met Loco, als ik direct bij het starten gauw Alt_Tab doe, en terug keer, komen die paddo kleuren direct.

Ik kan er geen screen van maken. Op de print screen knop, en dan pasten in Paint, is het beeld compleet zwart.
Met de ingame-screenshot maker, komen alsnog de goede kleuren tevoorschijn.

Over een optie die verkeerd staat, er zijn zoveel opties, ik weet nooit welke mogelijk goed of mogelijk fout staat…

trouwens, ik heb net op een ouwe 15" crt monitor met VGA aansluiting, Loco gespeeld. Alsnog paddo kleuren na een tijdje…
Dus het ligt ook niet aan DVI of juist aan VGA…

Ik heb zonet met een studiegenoot gebabbeld. Hij heeft een NVidia gebaseerd systeem (NF2 chipset, GF 5700 VGA) en hij heeft ook dit probleem. Het doet zich niet al te vaak voor, maar toch heeft hij het.

We kunnen de ATi drivers dus wel uitsluiten (tenzij ATi en NVidia een identieke fout in de drivers hebben zitten, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk).

Wat het wel evt zou kunnen zijn:

• DirectX
  • software die op je desktop in overlay mode draait (bij mij is dat My computer en Statbar)
  • Locomotion zelf

Totibbs: kun je eens (indien mogelijk) alle software die als overlay draait afsluiten eer je Locomotion opstart (en het dan nog eens proberen)?

Overlay mode?

Da’s software die in feite op alle lagen zichtbaar is. Dit soort software plakt over alles heen. Normalerwijze draait o.a. fullscreen software in overlay mode, maar ook programma’s zoals instant messengers die zich vastklampen in het beeld (bijv ICQ) etc etc. Denk ook aan software die een “Always on top” mode heeft, zoals bijv. Winamp dat heeft.

Het komt wel vaker voor dat software in overlay mode stoort op games. Voor Locomotion dien ik ook de overlay mode van My computer uit te schakelen, anders blijft deze de hele tijd in beeld en werkt zowel mijn beeld als de muis niet naar behoren.

Volgens mij heb ik geen overlay mode.
De taskbar verdwijnt vanzelf, en msn komt ook neit zomaar omhoog.
Ik zie altijd pas achteraf dat er een message was…

Ik heb gisteren nog wat getest met alle overlay programmatuur uitgeschakeld (m.u.v. de taskbar ;)); het resultaat was hetzelfde, de paddo kleuren treden min of meer random op. Eventjes naar Windows alt+tabben en terug naar Locomotion verhelpt het probleem.

Ik ga vanavond het spel op mijn laptop met kl#terige SiS videochip installeren, eens kijken of daar ook dit probleem optreedt. Ik hou je op de hoogte :slight_smile:

maarja, als ik Alt_Tab doe, dan komen de paddo kleuren in een andere kleur. Paddo blijft het…

Dee-Ehn, denk je dat er in een .ini file van Locomotion iets moet staan van “overlay mode = 1”

endat je dan zelf “overlay mode = 0” van moet maken? (of juist andersom)

Ik zit nu in Haarlem, bij mijn ouders. DUs ik moet ff een weekendje wachten om zelf te zoeken. ZOu jij ff snel kunnen kijken of mijn ingeving helpt?

Ik zal het eens proberen, maar de kans dat dat de oplossing is, acht ik zeer klein. Waarom? Locomotion moet in de overlay mode draaien. Doet’ie dat niet, dan zal bijv de taskbaar door het spel te zien zijn… het spel moet immers het hele beeld overnemen, inclusief alle andere lagen.

hmm, ik kan ook geen .ini files vinden in Locomotion Dir. Alleen .dat. Geen idee wat ik daar mee aan moet.

Gewoon zo laten :).

Ik heb Locomotion nu 2 dagen op mijn laptop draaien en ik heb nog geen enkele keer de “paddo kleuren” op mijn beeld gehad. Ik heb het spel reeds enkele uren gespeeld (saai college vraagt daarom;)) en gisteravond de hele avond in turbo tempo een savegame laten draaien. Geen vuiltje aan de lucht.

Mijn laptop draait net zoals mijn desktop (oa) XP Pro met SP2 en de laatste DirectX. Het enige (in mijn ogen relevante) verschil betreft hier de videodriver. Mijn laptop heeft een IGP van SiS (SiS 650).

Ik denk dus echt dat we met een bug te maken hebben. Binnenkort kan ik ook weer testen op mijn andere desktop (moet eventjes wachten totdat de nieuwe BIOS voor mijn bord binnen is). Deze is voorzien van een GF440MX (NVidia). Voor zover ik het nu kan beoordelen voelt Locomotion zich neit echt lekker met Catalyst en ForceWare drivers. Ik neem dan ook aan dat er binnenkort een patch op de markt komt. Ik zal je op de hoogte houden.

mwja op mijn moeders PC staan (ook) gewoon de Catalyst drivers, zij heeft een Radeon 9200 se (lite) ofzo…
en daar doet ie het gewoon op