Packard Hell bios gevraagd!

Ik heb hier een Packard Bell PC uit de Platinum serie staan. Deze PC heeft een moederbord, genaamd “Mediablaster”. Volgens het PCB is het mobo van het type MS6119, een MSI moederbord dus!

Degene waarvan dit klommel is, wil een harde schijf erbij, eentje van 60Gb. Nu is het probleem dat deze bios-versie zo’n grote hdd’s nog niet aankan en kort na de post blijft hangen.

Simpelweg gezegd: ik zoek voor deze PC een bios update. Op de site van Packard Hell kan ik geen bios voor dit model vinden. Op de site van MSI zijn er 2 versies beschikbaar: een AMI en een Award versie. Daar dit moederbord een AMI bios heeft, kies ik natuurlijk voor het AMI bios.

Nu komt het: tijdens de post lees ik: 6119P2-Bios V1.81
De nieuwste bios die te vinden is bij MSI 6119 is V1.31

Mijn conclusie is dan ook dat de P2 versie van dit bord wellicht een gemodificeerd MSI bord is, met een ietwat afwijkende BIOS waarop een standaard MSI bios niet zal werken!

Wie kan me vertellen waar ik ergens een bios vandaan kan halen, dat wel hierop werkt?

Alvast bedankt voor alle hulp, DN

Mail Packard Bell is zou ik zeggen als je het nie kan vinden. (Stuur gelijk het mailtje, het duurt vast enige tijd voordat je antwoord krijgt! :D)

PB gebruikt een aangepaste BIOS (net zoals vele OEM fabrikanten).

Volgens mij kun je daar niet zomaar een andere BIOS upgrade overheen gooien…

Hoewel PB niet echt bekend staat om hun responsiviteit en geweldige klantenservice, lijkt het me wel de aangewezen weg om PB te contacteren en hen om support te vragen (als ze gaan zeuren over kosten dan verwijs ze maar even door naar mij :bigsmile: )

Ik heb reeds contact per email opgenomen met PB, echter nog niets vernomen.

Aangezien ik het wachten een beetje zat was/ben, ben ik overgegaan tot deze thread :wink:

Een andere oplossing is misschien om een diskmanager te gebruiken.

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm955.exe

http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html

http://www.ontrack.com/diskmanager/

[edit]Ok, heeft geen zin. Ik lees nu pas dat ie na de POST al blijft hangen.
Bovenstaande links zijn misschien interessant voor anderen.[/edit]

Ik heb he zaakje aan de gang gekregen. Ik heb de gok gewaagd: het Award bios wat op de MSI site te vinden was, heb ik over het PB/Ami bios heengeflasht met de AMI flash-tool.

En jawel, het werkt geweldig!

ik weet dat dit een erg oud topic is maar misschien heb ik er nog wat aan…

Kheb ook zo’n grafding, met een erg oud bios, maar als ik nou ook de gok zou wagen en het werkt niet, kan ik me oude bios dan herstellen of ben je gewoon de lul?

p.s
Heb niet hetzelfde maar bij opstarten zie ik staan award modular bios v4.51( uhm dan pg geloof ik )

Het zou kunnen zijn, dat bij een verkeerde flash je systeem toch nog werkt. Veel systemen booten namelijk wel, maar geven geen beeld. Door een bootdisk te maken, die automatisch je bios naar een oudere (goed werkende!) versie flasht, kun je dit systeem gebruiken (je start dus het systeem met een automatische flash diskette).

Sommige systemen zijn ook beveiligd tegen foute flashes: of ze laden een safe-bios uit een chip op het moederbord, of kunnen zelf van diskette flashen (je zorgt dat je een diskette klaar hebt waar een werkende bios op staat; zodra je de computer inschakelt er een niet werkend bios wordt gesignaleerd gaat de computer zoeken naar een disketten met een bios erop).
Ik weet niet ofj jouw bios dat kan… hebben we het hier over een P1 systeem? (daar is aw4.51pg veel voor gebruikt)… Ik wil er morgen evt wel ff naar kijken voor je.

Ohja, nog 1 dingetje: kijk eens op je moederbord of je toevallig een MS-code tegenkomt. Grote kans van wel, aangezien PB nogal wat MSI moederborden gebruikt en deze doorgaans prima met een officiele MSI bios geflasht kunnen worden.

neh tis een pentium3 450, kheb ff een proggie over me pc laten gaan. dit kwam er uit

BIOS Date: 10/28/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID: 10/28/1999-i440BX-W977-2A69KM4EC-00
OEM Sign-On: W6147P2 V2.1 102899
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3
Superio: Winbond 977TF rev 0 found at port 3F0h
CPU Type: Pentium III
CPU Speed: 450 Mhz
CPU Max: 700 Mhz
BIOS ROM In Socket: Yes
BIOS ROM Size: 256K
Memory Installed: 256 MB
Memory Maximum: 64 MB

ook zo vaag wrom staat er mem max 64 mb? zoals je ziet zit er nu 256 mb in…
En nog zoiets vaags, volgens pb kan ik maar max 550 mhz processor erin prikken volgens dit 700 ( en volgens mij nog meer als het maar slot 1 is )

volgens dit documentje heb ik ms-6147…
zegt ctbios ( weer zo’n proggie ) ook…

en op een site ( wims bios ) heb ik dit gevonden
2A69KM4AC-00 Microstar MS-6119 or 6147
dit (linker)nummer klopt bijna met die van mij alleen is de a een c bij mij

Kent iemand trouwens een engels of nederlandse versie van ctbios???

sow dat was een hele lap tekst:)

Mooi, je hebt dus een MSI moederbord. Het enige wat je nu moet doen, is eventjes uitzoeken welk MSI moederbord dit precies is (grote kans dat dit moederbord nooit los te koop is geweest, maar er wel een BIOS voor is).

Zou je met flashen beginnen: doe voorzichtig! Ik stel me niet verantwoordelijk voor eventueel overleden moederborden (dat geldt trouwens voor heel CDFreaks)…!

welk msi moederbord bedoel je zkr ms-6147 of nie?

Weet alleen nie zkr of ik het wel doe, heb idd namelijk geen zin in een overleden moederbord…:S

mar dat bios is al uit fakkin '99, dus wil het wel eigenlijk doen, is er ook weer een stukje packardbell uit me pc verdwenen :wink:

editje:

ik keek net en dat ms(i)-6147 bios is ook uit '99…

Originally posted by Roadster
ik keek net en dat ms(i)-6147 bios is ook uit '99…

Dat wil niets zeggen… vaak worden deze BIOSsen onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en is er toch een groot verschil wat functionaliteit e.d. betreft…

Veel moderne harddrives hebben trouwens een 32GB-limit jumper. Met deze jumper kun je de harde schijf zich laten voordoen als een 32GB model, waardoor je computer er wel mee kan starten. Je kunt dan een drivemanager installeren om de volledige capaciteit van de schijf alsnog te kunnen gebruiken. Dit werkt prima (OS onafhankelijk btw ;))…

maar wat denk je zal ik die ms-6147 bios doen???

maar wat denk je zal ik die ms-6147 bios doen???

Ik zou eens na gaan of die MSI versie wel support aan schijven >32Gb biedt, anders hoef je je niet eens de moeite voor te doen!

kan het niet vinden :S

weet nu wel bijna zkr dat het moederbord iedergeval dat ms 6147 is pb noemt het tempest

kwam namelijk deze site tegen…

http://discountram.biz/packard%20bell/ms%206147%20tempest.shtml

Maar weenie of ik het nou wel moet doen, als ik gewoon het oude er weer makkelijk op kan zetten doe ik het wel maar, heb geen zin om em te verneuken.

Bij jou is het ook gelukt toen en mijne is ook uit de platinum reeks…nah ja ik kijk wel fff

Ik lees hier dat vios versie 1.2 support biedt aan UDMA66 schijven, waardoor de 32Gb barriere doorbroken zou moeten zijn. Of je hierdoor gebruik kunt maken van iedere schijf >32Gb weet ik niet, dat is BIOS afhankelijk.

Of je moet proberen? Tja je neemt natuurlijk wel een risico, aangezeien je niet kan vertellen of je systeem na een foute BIOS flash nog tekenen van leven zal vertonen. Zelf heb ik destijds de gok gewaagd (de computer was niet van mij en de eigenaar stemde met het risico in), en het is goed gegaan. Dit biedt natuurlijk voor jou geen zekerheid, maargoed… wie niet waagt wie niet wint :slight_smile:

tsja ik heb nu sinds gister een 30 gb harde schifj erin zitten, en hij ziet "maar: 29332 mb, maar dat komt geloof ik door dat stelsel wat hs fabrikanten gebruiken…

dus het is eigenlijk niet meer nodig, of ik wil een pentium3 coppermine erin gooien ( geen idee wat het is :slight_smile: )

[B]tsja ik heb nu sinds gister een 30 gb harde schifj erin zitten, en hij ziet "maar: 29332 mb, maar dat komt geloof ik door dat stelsel wat hs fabrikanten gebruiken…

dus het is eigenlijk niet meer nodig, of ik wil een pentium3 coppermine erin gooien ( geen idee wat het is :slight_smile: ) [/B]

Het verschill in hardeschijf grootte komt idd door het verschil tussen de fabrieksbytes en consumentenbytes (vraag me niet wie die termen heeft verzonnen trouwens ;))

Het is namelijk zo, dat een fabriek zegt dat 1000 bytes 1 kilobyte is, terwijl in werkelijkheid, 1 kilobyte maar liefst 1024 bytes is (je ziet al snel dat de termen kilo, mega, giga, tera etc in deze context eigenlijk niet correct zijn!)…

Een P3 coppermine is de opvolger op de P3 Katmai. Ik weet niet meer precies wat de verschillen waren, maar het zat 'em onder andere in de verschillende FSB snelheden en de ondie-cache…

Hai,

Ff voor je gemak hieronder ff een linkje met wat gegevens aangaande verschillen tussen Katmai en Coppermine. ( ze zijn wel slot 1) Ik zelf heb een P3 Coppermine 866 Slot A370 op een Asus TUA 266 mobo en draait lekker.

mzzl Dunedain

Mijn dokter zei me te stoppen met die dineetjes voor vier, tenzij er drie andere mensen bij waren.

[]Hier istie](http://www.ocmax.com/Articles/Coppermine%20VS%20Katmai/coppermine_vs_katmai_page1.htm)

thnx, krijg nu wel de neiging om me bios te flashen en een p3 700 ( coppermine ) erin te rottuh :slight_smile:

denk wel dat het lukt want bij dee-ehn is het ook gelukt en heb wel een vergelijkbare pc…lastig:confused: