Paar lesjes van flits

vbimport

wat is mp3

MP3 is een bestandsformaat om audio (bijvoorbeeld muziek) op te slaan en af te spelen op de computer. De kwaliteit van MP3 is uitstekend en het zijn relatief kleine bestanden. MP3 is razend populair geworden doordat het downloaden van muziek van het Internet en zelf CD's maken binnen bereik van een groot publiek is gekomen. Op Internet zijn zeer veel sites met MP3-collecties te vinden. Het betreft deels legale en deels illegale verspreiding. De muziekbranche heeft te maken met dalende omzetcijfers als gevolg van de verspreiding via Internet.

Wat leren kinderen van computers?

In verreweg de meeste gezinnen met kinderen staat inmiddels een computer. Ieder jaar verschijnt er weer meer educatieve software en de vraag ‘wat leren kinderen nu van educatieve spelletjes’ wordt dan ook steeds vaker gehoord. Vreemd genoeg is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de leereffecten van kindersoftware. Wel is vaker aangetoond dan de oog-hand coördinatie en het ruimtelijk inzicht door het spelen van videogames (PlayStation, Nintendo) vergroot wordt, maar of kinderen nu iets leren van educatieve software heeft in wetenschappelijke kringen nog maar weinig prioriteit.

Afstudeerproject naar effecten van spellingsprogramma
Als afstudeerproject heb ik onderzoek gedaan naar de effecten van een tutorieel spellingprogramma waarvan ook een thuisversie verkrijgbaar is. Een samenvatting van het onderzoek vindt u hier.
Samenvatting
In dit onderzoek is nagegaan of een tutorieel computerprogramma voor spelling minimaal even effectief kan zijn als een traditioneel leerkrachtgestuurd programma en of er leerlingkenmerken zijn waardoor de ene leerling meer profijt heeft van de programma’s dan de andere.
Om deze vragen te beantwoorden is in een experimentele opzet het computerprogramma Spel-ling vergeleken met het inhoudelijk vergelijkbare ‘pen & papier’ programma ‘De Zuid-Vallei’. Aan het onderzoek deden 48 leerlingen mee uit de groepen vijf en zes van drie basisscholen. De proefpersonen werden verdeeld over drie condities: één groep kreeg les van de computer, één groep van een leerkracht en één groep fungeerde als controlegroep.
Geconcludeerd werd dat beide spellingprogramma’s de spellingprestaties bevorderen. Het computerprogramma in wat sterkere mate dan het leerkrachtprogramma en met meer succes bij de groep zes dan bij de groep vijf leerlingen. Tussen jongens en meisjes is geen verschil in vooruitgang gevonden. De leerlingen van groep zes en van groep vijf hebben in vrijwel gelijke mate vooruitgang geboekt. De leerkrachten moesten bij het computerprogramma vaker dan gewenst hulp bieden en de feedback die het programma biedt, werd als onvoldoende beschouwd. De interactie tussen leerlingen in de papieren groep zorgde af en toe voor ongewenste neveneffecten als ordeverstoringen en onderlinge competitie.
De computer blijkt, ook in dit onderzoek, een goed en efficiënt alternatief te kunnen bieden voor de traditionele aanpak. Goede resultaten zijn mogelijk in een voor leerlingen aantrekkelijke setting.

Scoor je eigen hit

Een plekje in de top-tien
Muziekliefhebbers van acht tot zestien jaar willen vast wel eens een hit scoren in de top-tien. Deze cd-rom biedt ze de kans om zich een plaatsje te veroveren boven Manco Botsauto met 'Nachtmerries zijn waar' en Henk Zwetskoek met de hit 'Dat kan ik ook'. Een auditie vormt het startpunt van het muzikale avontuur. Kinderen kiezen onder meer de gitarist, drummer en zanger wiens muziekstijl ze het meest aanspreekt. Vervolgens moet er worden geoefend, waarbij alle aandacht uit dient te gaan naar de juiste mix van muziekfragmenten en -stijlen. Een aantal kant-en-klare Engelstalige liedjes vormen het uitgangspunt hiervan. Een bezoek aan de studio laat kinderen bepalen hoe de opnames moeten klinken, waarbij het naar huis sturen van één van de muzikanten nog steeds tot de mogelijkheid behoort. Tenslotte wordt de band uitgenodigd voor een concert, waarbij het publiek na afloop met rotte tomaten gooit of juist flink applaudisseert.

Kijk , DAT vind ik nu eens een nuttig onderzoek.

Heel mooi verslag flits !

flits studeer je voor lerares :confused: en zou je wat meer over je onderzoek kunnen vertellen

tenminste een meid met gezonde intresses :smiley:

Originally posted by flits
Scoor je eigen hit

Een plekje in de top-tien
Muziekliefhebbers van acht tot zestien jaar willen vast wel eens een hit scoren in de top-tien. Deze cd-rom biedt ze de kans om zich een plaatsje te veroveren (…)

geript van een site met educatieve software? :stuck_out_tongue:

Originally posted by The Amazing Duke
[B]

geript van een site met educatieve software? :stuck_out_tongue: [/B]

Sja over welke cdrom heb je het? Lijkt me eruuuug leerzaam :stuck_out_tongue:

Ze hebben tegen mij gezegd dat ik ook een zang carriere zou kunnen beginnen. Niet om mijn zang kwaliteiten denk ik maar om mijn looks.

Je moest eens weten wat het bij mannen doet als je er leuk uitziet.

Neem nu die meiden van centerfold. Gewoon een stelletje ordinaire vrouwen.

Als ik op het strand loop dan wordt ik wel bijna iedere dag aangesproken of ik geen model wil worden. Ik zeg gewoon dat ze contact op moeten nemen met mijn modellenbureau en manager. Ze zijn dan zo weg. Voor een naakt reportage hebben ze mij eens Fl 20.000,00 geboden. Nee dank je misschien later in de playboy, dat zijn mooie foto’s en niet ordinair.

Groetjes Sandra xxx

Kun je ook publiek spelen en rotte tomaten naar Kee No Tik (K-Otic) gooien en voor de Lifetime Elephants (one day fly) applaudiseren? of is het dan niet meer educatief :frowning:

Originally posted by Sandra Bullock
Ze hebben tegen mij gezegd dat ik ook een zang carriere zou kunnen beginnen. Niet om mijn zang kwaliteiten denk ik maar om mijn looks.
Je moest eens weten wat het bij mannen doet als je er leuk uitziet.

Dat weet ik , ik behoor tot de categorie man. Het is inderdaad heel leuk om te zien als iemand er leuk uitziet. :smiley:

Neem nu die meiden van centerfold. Gewoon een stelletje ordinaire vrouwen.

Die staan daar ook nie echt om omdat ze goed kunnen zingen geloof ik :slight_smile: Persoonlijk zie ik liever vrouwen die er EN leuk uitzien en hersens hebben.

Als ik op het strand loop dan wordt ik wel bijna iedere dag aangesproken of ik geen model wil worden.

Daar heb ik nou nooit last van :slight_smile:

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]
Dat weet ik , ik behoor tot de categorie man. Het is inderdaad heel leuk om te zien als iemand er leuk uitziet. :smiley:

Die staan daar ook nie echt om omdat ze goed kunnen zingen geloof ik :slight_smile: Persoonlijk zie ik liever vrouwen die er EN leuk uitzien en hersens hebben.

Daar heb ik nou nooit last van :slight_smile:

[/B]

Dank je gewoon typisch zoals een man reageert.
Het zal in de gene zitten van eeN man

Bent ik eens eerlijk wordt het niet gewaardeerd :mad:

Ik vraag me af wat er nog meer in de genen van een man zit…

Originally posted by Sandra Bullock
[B]Ze hebben tegen mij gezegd dat ik ook een zang carriere zou kunnen beginnen. Niet om mijn zang kwaliteiten denk ik maar om mijn looks.

Groetjes Sandra xxx [/B]

En wanneer krijgen wij dat bewijs te zien??

The Observer

playback? :wink:

Originally posted by jojk
Ik vraag me af wat er nog meer in de genen van een man zit…

het alcohol-gen
het sex-gen
het overleven-gen
het zo-weinig-mogelijk-doen-gen
het ik-wil-een-groter-huis-dan-de-buurman-gen
etc etc

waren het nu 36 of 46 chromosomen ? :slight_smile:

misschien bij sommige 36 en bij anderen 36 …