Paar FXP vraagjes

vbimport

Ik heb me een tijd geleden toen het nog niet zo bekend was bij allerlei FXP sites aangemeld en de meeste daarvan zijn nu private geworden maar ik ben dus nog wel steeds member (gelukkig). Nu heb ik me er nog nooit zo mee beziggehouden omdat ik maar een 56k modempje had, maar nu ik kabel heb wordt het interessant. Alleen zit ik met een aantal vragen:
Als ik iets van zo’n ftp site pluk, kan m’n IP dan ook worden gelogd? En zo ja, wat kan ik hier aan doen? Ben ik strafbaar als ik iets van een site haal? Ben ik op dat moment aan het inbreken op zo’n site of is het gewoon een “foutje” van de sysop die dat ding beheert?
Misschien kan iemand me wat duidelijkheid verschaffen, alvast bedankt.

PS, ajb niet antwoorden als je het niet zeker weet, dan krijgen we weer van die oeverloze discussies :slight_smile:

Het is natuurlijk strafbaar als je op een ftp gebied van een ander inlogt. En alles wat er binnen komt op zo’n ftp word ook gelogd. Strafrechtelijk gezien is het strafbaar. Maar om zoiets helemaal tot aan de bodem strafrechtelijk te vervolgen. Is bijna onmogelijk.

Sys Operator moet gewoon de toegang tot hun FTP gebied blokkeren. Dus het is eigenlijk ook een fout van de sys Operators. Maar ja naar wie moet je nou het vingertje wijze dit mag niet en dit mag wel. Dat lijk mijn in dit soort kwesties heel moeilijk. Want zo krijg een juridisch touw trek spel. Wie is er nou schuld.

Ik zeg maar zo maak je gewoon niet zoveel zorgen. En FTP maar flink raak. Dan hadden de Sys Operators hun FTP gebied maar moeten afbaken.

Je zou met proxys in kunnen loggen.

Met een proxy kun je wel inloggen maar het werkt alleen niet zo goed!! Dus je zult met pubs moeten gaan werken waar resume op zit. En bij van die public pubs zitten bijna nooit resume op. Dus je bent heel lang aan het downloaden.

Originally posted by Fer2000
Met een proxy kun je wel inloggen maar het werkt alleen niet zo goed!! Dus je zult met pubs moeten gaan werken waar resume op zit. En bij van die public pubs zitten bijna nooit resume op. Dus je bent heel lang aan het downloaden.

Hoezo heel erg lang ik ben meestal in 1 1/2 uur klaar met een 1cd film dus erg lang is dat nie. Ten tweede zijn de bestanden meestal gerart dus in 40 kleinere files geknipt waarom zou je dan een pub met resume nodig hebben? Want als je ff wil stoppen met downen laat je hem die file afmaken en daarna als je weer verder gaat kun je hem weer met een nieuwe laten beginnen.

Als ik iets van zo’n ftp site pluk, kan m’n IP dan ook worden gelogd? En zo ja, wat kan ik hier aan doen? Ben ik strafbaar als ik iets van een site haal?

Je kan worden gelogd ja, maar volgens mij doen ze daar nooit wat mee. En zolang je het alleen bij downloaden laat zou ik me als ik jouw was daar absoluut niet druk om maken. Ten eerste is anonymous access toegestaan(je hebt dus toestemming om in te loggen) ten tweede loggen vaak zoveel mensen in uit verschillende landen en isp’s dat het ondoenlijk is voor de sysop om het bij te houden en actie te ondernemen.
Zolang je niks sloopt danwel belangrijke bestanden delete is er weinig om je druk om te maken.
Tenminste dat is wat ik ervaar…ik heb toch al heel wat pubs bezocht. Ik download maandelijks iets van 30gB van pubs zonder proxy of wat dan ook.

En voor pubs bouwen is het verhaal ietsje anders…

Originally posted by Sublime
[B]

En voor pubs bouwen is het verhaal ietsje anders… [/B]

Wat is daar anders aan dan? Dat wil ik wel graag weten als ik mijn eigen pub(s) ga maken :smiley:

Originally posted by Pyromaniac
[B]

Wat is daar anders aan dan? Dat wil ik wel graag weten als ik mijn eigen pub(s) ga maken :smiley: [/B]

Als jij gewoon een wat mp3s of een game ergens op een server(pub) upload dan zou ik me nog steeds niet druk maken. Hoewel een proxy gebruiken nooit kwaad kan. Het is immers niet jouw harddisk die je aan het vullen bent.
Maar als je het serieuzer gaat aanpakken, pubs maken groter dan 1 a 2 GB, isos fxp-en, locked dirs maken en vervolgens de pubs op meerdere boards posten dan lijkt mij het verstandig om een proxy(wingate, socks) te gebruiken. Je kan immers de normale gang van zaken op zo’n server behoorlijk verstoren.

Handig om te weten.
Ik ben de laatste tijd ook druk bezig met FTP en FXP.

Sublime: heb je misschien een URL waar meer uitleg er over staat?

Is nogal vaag voor een newbie vind ik.

het maakt echt niet uit hoe groot de pub is die je maakt hoor. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die in de problemen kwam door het uppen dan wel fxp-en van warez, dus ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

ht tp://w w w.fortunecity.com/underworld/vidiot/615/

Verouderd, maar kan nog altijd van pas komen
ht tp://w w w.netknowledgebase.com/tutorials/flashfxp.html

ht tp://cappycrunch.webjump.com/index.htm

ht tp://w w w.ultimatefxp.f2s.com/index.htm

ht tp://w w w.bpftpserver.com/

Thx !!

Originally posted by pietpaulusma
het maakt echt niet uit hoe groot de pub is die je maakt hoor. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die in de problemen kwam door het uppen dan wel fxp-en van warez, dus ik zou me daar echt geen zorgen over maken.

Ik zelf heb ook nog nooit gehoord dat iemand in de problemen is gekomen. Het gaat ook niet alleen om de grootte(hoewel hoe meer isos hoe meer leechers), maar ook om andere dingen, als je je bijv. locked dirs gaat maken die de meeste sysops niet weten te verwijderen dan zou ik toch echt wel een proxy gebruiken.

Scannen is ook niet illegaal maar sommige sysops nemen wel contact op met je isp, waarom zouden ze dat dan niet doen als je pubs bouwt en de normale gang van zaken op de server verstoort. Een server volstouwen met isos en vervolgens op boards posten zodat de algehele server speed daalt en ongevraagd van hun bandwith gebruik maken lijkt mij toch wel wat erger dan een pubscan.

Maar in het algemeen is het zo dat dat je je niet druk hoeft te maken zolang de server eenvoudig in de staat terug te brengen is zoals die was voordat je er een pub op ging maken.

Je moet gewoon datgene doen waar je je prettig mee voelt en je wordt heus niet van je chello abo gekickt.

he he, ok bedankt jongens, ik weet weer wat meer.
Ik vroeg me trouwens nog iets anders af; als ik op zo’n site inlog met cute-ftp dan gaatie dus anoniem inloggen maar ik zie heel vaak de melding dattie dan inlogt met mn e-mail username (die naam zie je dus niet, maar die melding komt voorbij). Waar slaat dat op?

Moet je effe in je instellingen kijken en gewoon een verzonnen e-mail invoeren. Overigens raad ik smartftp of flashfxp aan, deze zijn veel beter dan cute-ftp. Probeer ze een keer, smartftp is zelfs gratis en werkt volop relaxed.

k, thanx