P133 verus ibm6x86MX pr200

vbimport

Ik heb mijn Smoothwall op een P133 lopen en dat werkt perfect. Maar nu heb ik van iemand een mb met een ibm processor gekregen (ibm6x86MX pr200). Nu is mijn vraag welke van die twee is nu de snelste??

BVD D@RKNeSS

Over een “de snelste” mag en kun je hier niet spreken. Alhoewel de performance rating van de IBM CPU hoger ligt (eigenlijk is dit trouwens een Cyrix) zou ik voor jouw geval op de Intel blijven vertrouwen.

Als ik het me goed herriner is deze IBM CPU erg snel op integer berekeningen, maar zorgen de floating point berekeningen voor “opstoppingen” door een vrij brakke FPU.

Aangezien deze CPU’s vaak wat minder uitgekristaliseerd zijn dan de concurrenten van Intel (die toendertijds een stuk meer kostten) en vaak een stuk warmer worden, zou ik je alleen al voor de stabiliteit de Intel willen aanraden.

Heeft de Intel momenteel problemen met Smoothwall of kan’ie dat prima aan? Indien hij het prima aankan, zou ik je nooit adviseren sneller te gaan. Eerder trager (dmv omlaag klokken) om de warmteproductie en energieconsumptie te drukken!
Ik heb zelf een P133 in mijn Freesco routertje zitten en die blijft mooi zitten, ondanks het scala aan snellere P1(alike) CPU’s die ik nog heb liggen!

Als je het wilt proberen kun je dat allicht doen. Bevalt het niet, dan kun je altijd terugstappen!

Ik heb nooit problemen met mijn Smoothy tot nu toe dan toch. Maar ik werk momenteel nog met isdn dus niet constant, en gelukkig over twee dagen op de kabel. Ja dan moet ik het nog ff afwachten wat het gaat worden als Smoothy 24 uur aangaat.

Bedankt Zover

D@RKNeSS

Als je router 24/7 aanstaat (hetgeen eigenlijk wel logisch is), zou ik je helemaal aanbevelen om voor de Intel te gaan. Deze is nl minder gevoelig voor temperatuursverschillen en storingen in de energielevering -> vanzelfsprekend komt dit de stabiliteit alleen maar ten goede!

Transferrates die je met kabel haalt (max een 500k/sec in Nederland?) is voor een P1 geen enkel probleem. Zelfs als je alleen maar ISA hardware gebruikt (dus ISA nics ipv PCI nics…)!

Originally posted by Dee-ehn
[B]Als je router 24/7 aanstaat (hetgeen eigenlijk wel logisch is), zou ik je helemaal aanbevelen om voor de Intel te gaan. Deze is nl minder gevoelig voor temperatuursverschillen en storingen in de energielevering -> vanzelfsprekend komt dit de stabiliteit alleen maar ten goede!

Transferrates die je met kabel haalt (max een 500k/sec in Nederland?) is voor een P1 geen enkel probleem. Zelfs als je alleen maar ISA hardware gebruikt (dus ISA nics ipv PCI nics…)! [/B]

psies , je haalt toch de 10 MBit niet… en als je die haalt… blij zijn :slight_smile: