Overclocking

vbimport

Heeft er iemand ervaring met het overklokken van een AMD XP 2100 CPU ?
Kweet dat je de L1-Bruggen moet verbinden met elkaar (kan ik dat niet simpel doen met een soldeerbout en draad ?)
En iemand een gedacht van de temperatuur ?, loopt die niet te hoog op ?

Greetz

Indien je een “nieuwe” 2100+ hebt, kun je deze erg ver overklokken. Er zijn gevallen bekend, waarbij de 2100+ tot een 2600Mhz komt (weliswaar met extreme koeling maargoed)! Het hangt echter van de revisie af. Indien je een palomino 2100+ hebt, dan zul je niet ver komen. De Thoroughbred-B uitvoering van de 2100+ (liefst de versie met de AIUHB core) komt heel erg ver.

Dit overklokken kun je op 2 manieren doen: de FSB of de multiplier opkrikken.

Het opkrikken van de FSB levert de grootste prestatiewinsten op, Het is echter wel zo, dat je systeem daaroor geschikt moet zijn.

Vandaar verzoek ik je even de volgende vragen te beantwoorden:

1. wat voor moederbord heb je
  2. wat voor geheugen heb je
  3. wat voor voeding heb je
  4. wat voor koeling heb je
  5. wat voor processor heb je

Indien je me van deze informatie kunt voorzien, kan ik je vrij nauwkeurig vertellen wat je mogelijkheden zijn.

kheb zo een beetje rondgekeken opt net, en ik denk dat het vrijwel hopeloos is om met mijn config een beetje te overclocken

mss kan je me nog nuttige raad geven

allesinds al bedankt voor de moeite

Ik geloof dat AIDA een beetje een vreemd gegeven uit je systeem heeft gehaald: je CPU loopt op 7x247! Dit zou moeten zijn: 13x133. Nja hoe dan ook, makkelijk overklokken zit er niet in.

Aangezien de KT266a chipset het niet toestaat de CPU fsb te wijzigen, zonder daarmee de snelheid van de PCI/AGP sloten mee te beinvloeden, is het overklokken van de FSB redelijk riskant. Het kan best zijn dat dit zorgt voor allerhande problemen met je geheugen, PCI kaarten of je video kaart. Je kunt het natuurlijk proberen. Zou het goed werken dan heb je geluk, maar het is geen “fijne” manier van overklokken.

Wat je wel goed kunt doen, is het opschroeven van de multiplier van je CPU. Dit kan prima, maar je dient wel een “wire-trick” toe te passen. Deze wire-trick zorgt ervoor dat de mp van de CPU geunlockt wordt, waardoor je gemakkelijk deze waarde vanuit het BIOS bij kunt stellen.

Let echter wel op, overklokken vreet vermogen. Indien je moederbord dit vermogen niet kan leveren, je voeding te kort schiet, of je koeling de warmte van het extra gedissipeerde vermogen niet af kan voeren, zal je systeem instabiel worden. Zorg dus voor voldoende koeling, een goede voeding etc etc.

Het testen van je overklok doe je het best met Prime95. Vooral de torture test van dit programma is erg goed om te testen hoe stabiel je systeem. Indien het lukt om 24 ur stabiel te lopen in torture mode, dan mag je je overklok als stabiel beschouwen.
Download Prime95 hier.

Zou blijken dat je overklok niet stabiel is, dan kan het raadzaam zijn het voltage over de CPU (VCore) omhoog te schroeven. Doe dit wel voorzichtig, want je kunt hier je CPU behoorlijk mee beschadigen, en het genereert flink wat extra warmte. Zelfs je moederbord kan hieronder lijden, vooral als je zwakkere condensatoren erop hebt!

Nog 1 ding op: overklokken kan riskant zijn, vooral bij oudere moederborden zonder overheating protection. Ga dus voorzichtig aan het werk en doe niet al te gek.