Overclocken op een Fujitsu Siemens?

vbimport

[B]Hey iedereen

Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo600 gekregen met een Intel Celeron Processor die standaard draait op 1.7GHz, nu vraag ik me af of ik hem ,ondanks het bios zeer beperkt in mogelijkheden is, toch kan overclocken en zo ja wat is dan ong. de maximale snelheid???Als het niet kan welk moerderbord raden jullie me dan aan???

Ik w8 in spanning af>>>YoUNaS

PS>>>als je iets over overburning of SVCD’s weet kijk dan aub ook ff op mijn andere Thread:“Vraag over Overburning met NERO 6 op mijn Lite-on LTR40125S”

Keep up the good work!!! :smiley: [/B]

Wat ik zo vind op google is dat er ook een 2.8 GHz variant van is , dus het zou best kunnen. Hangt een beetje van het moederbord af (Waarvan ik het merk , type en versienummer niet kan vinden).

De enige manier om een P4 (ja een Celeron is ook zo min of meer een P4) over te klokken is door de FSB te verhogen. Ik neem niet aan dat je BIOS een optie aan biedt om de FSB per Mhz te verhogen, correct? Wellicht is het wel mogelijk je CPU FSB van 400 naar 533Mhz (oftewel van 100 naar 133Mhz) te gooien? Indien je CPU dit aankan, kun je van een stevige performancewinst genieten!

Jah inderdaad in mijn bios kan ik nix, maarja hoe kan ik dan de FSB van mijn processor verhogen??? en is het mischien mogelijk met een biosupdate wel die functies erin te krijgen

L8er>>>YoUNaS

Een BIOS update zou kunnen helpen, maar ik waag het te betwijfelen. Wellicht dien je op je moederbord en jumpertje om te zetten van FSB 100 naar 133?

Ok thnx voor de tip, ik zal het proberen en vertel wel hoe het is gegaan(als mijn pc nog leeft)

>>>l8er>>>YoUNaS

Ik heb de bios geupdate en er zijn wel wat functies bij gekomen waaronder een functie om de snelheid van de cpu te veranderen, maar het helpt niet als je deze veranderd dus het lijkt me dat dat alleen voor de multiplier is, weten jullie trouwens(uit eigen ervaring) of een celeron 1.7GHz, zo’n 2.3GHz aankan want dat zal de snelheid ongeveer zijn als ik de fsb op 133MHz zet toch?En hoe heet is het maximum voor zo’n processer(in graden) Alvast bedankt.

L8er>>>YoUNaS

Of je CPU die snelheid aankan? Wellicht! Het hangt er maar van welke stepping (revisie) je CPU is. Daarnaast is het vaak een kwestie van genoeg koelen en genoeg voeden (het voltage van de CPU genoeg omhoog schroeven). Wat een veilige temperatuur is? Een graadje of 50 moet geen enkel probleem zijn, maar veel hoger zou ik niet gaan. Eén voordeel: de P4 (en zodoende ook Celeron) CPU is thermisch beveiligd door beschadigingen door oververhitting. Je kunt dus niet al te veel mis doen… je systeem zal wellicht eens crashen, maar dat is natuurlijk geen ramp :wink:

Hey alez gut???
Ik heb net mijn PC opengeschroefd om te kijken of ik hem kon overclocken(JA NU PAS :stuck_out_tongue: ), maar ik kan geen tabbelletjes en/of jumpertjes vinden, wel zag ik een aantal dimswitches zie hier>>> Kan ik hier misschien wat mee en hoe moet ik ze instellen???

Hier nog wat foto’s van mijn MOBO:

Hmm je link werkt niet, dus ik kan je DIP switches (niet dim ;)) niet bekijken.

Die andere twee foto’s van je mobo kan ik helaas weinig mee… ik kan je alleen eens aanraden de stofzuiger op de CPU fan te zetten, maargoed… dat is vast niet de informatie waar je naar op zoek was.

Das raar bij mij doet die link het nog wel maarjah ik geef je wel een andere link:
Ik hoop dat je me nu wel verder kunt helpen

L8er>>>YoUNaS

Is er niemand die me kan helpen…??? :confused:

Sorry… ik ben nog druk met de verhuizing, dus het is er niet echt van gekomen…

Zou je me kunnen vertellen wat er als opschrift bij die switches staat?

Oh ok, ik wil alleen die pc weer dichtdoen begrijp je, hij staat al een tijdje open…
Maar in ieder geval op de DIP switches staat:“DIP ON” en onder de knopjes staat:“1 2 3 4” de knopjes staan allemaal naar beneden(dus ik neem aan OFF), er staat ook nog in gele letters een stukje eronder SKP RCV, maar ik weet nie of dat er iets mee te maken heeft???Er staan verder ook geen tabelletjes o.i.d. heel vaag dus, maarjah misschien kan je me verder helpen.

L8er>>>YoUNaS

Nee helaas, hier kan ik niets mee…

Kun je wellicht iets van een typenummer op het mobo vinden? Wellicht dat we dan daarmee iets kunnen!

Een FCC nummer zou eventueel ook behulpzaam kunnen zijn!

Met HOT CPU TESTER PRO ben ik erachter gekomen dat het moederbord het typenummer D1450 heeft, ik ben een beetje op google gaan zoeken en heb ook de manual van Fujitsu Siemens gevonden en voorzover ik kan zien gaat het om mijn moederbord, in die manual staat dat de DIPSWICHES 1 en 2 voor BIOS recovery en password enz zijn en dat 3 en 4 “gereserveerd” zijn maar er staat nix over wat je met deze kan misschien kan jij zien wat ze hiermee bedoelen???>>>D1450 MANUAL

Ik hoop dat ik je nu wel iets zinnigs heb verteld
l8er>>>YoUNaS

Ik heb zonet eens die handleiding doorgekeken maar ben er ook niet slimmer van geworden. Alles staat tot in het diepste detail beschreven, behalve de informatie die we net nodig hebben.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat deze poging tevergeefs is. Ik ga er bijna vanuit dat het mobo het CPUID uit kan lezen en dan automatisch de kloksnelheid bepaalt. In dat geval valt er weinig te doen (voor zover mijn kennis rijkt althans).

Ja zoiets d8 ik ook, maarjah misschien als we er8ter kunnen komen wat die switches 3 en 4 doen dat het dan lukt maar de vraag is hoe als het zelfs al nie in de manual staat.

Welk moederbord raden jullie me dan aan als ik deze wil vervangen???
en welke videokaart(want die zat on-board) misschein heeft iemand nog wat thuis liggen???

(P.S.:Hoeveel zou ik voor mijn houdig boardje kunnen vragen als ik het zou verkopen?)

L8er>>>YoUNaS

Je kunt natuurlijk switches 3 en 4 eens proberen. Aangezien het maar 2 schakelaars met 2 standen elk zijn, zijn er ook maar 2^2 = 4 verschillende mogelijkheden. Dat is best te doen :).

Andere hardware? Dan eerst een vraag van mijn kant: voldoet je systeemkast aan de ATX specificaties?

Tjah maar waar zouden die switches nog meer voor kunnen zijn als ze niet voor de processor zijn, die andere 2 zijn voor het bios, alleen is het de moeite waard om het risico te nemen of is di te riskant?

voorzover ik kan zien is het een atx-kast, als ik het moederbord eruit zou halen zou elk ander atx board er denk ik wel inpassen, dit ook mede omdat het board wat erinzit een atx board is en ook los verkocht wordt.

l8er>>>YoUNaS