Overburning gevaarlijk?

in hoeverre is overburning gevaarlijk\schadelijk voor je brander?
ik wil graag wat testen met 90 en 99 minuten cd,s
:confused:

Ach Nero zegt wel dat je brander kan beschadigen door overburning, maar of je dat zo serieus moet nemen? Misschien kan het wel, maar uit ervaring zeg ik dat na veeeeeeeeeeeele overburns (dat loopt hier aardig in de honderden) mijn brandertje het nog prima doet.
Reden tot ongerustheid? Neuh…

Overburning schade veroorzaken? NOT
Overburnen is zeker niet schadelijk of gevaarlijk!

Overclocken wel…!

Overburnen is idd niet gevaarlijk. De reden dat makers van brandsoftware deze melding erbij zetten is omdat ze zichzelf in willen dekken als er wel iets fout gaat al dan niet door overburnen (ik heb nog nooit gelezen of gehoord dat een brander kapot kan gaan van verburnen).

En het gebruik van 90-99 minuten CD’s is niet overburnen toch? Overburner is als je op een 700MB (80 minuten) CD-R 710MB gaat schrijven… Het gebruik van 90-99minuten CD-R’s wordt door veel branders niet ondersteund. Voor een overzicht van deze branders kijk op http://www.disc4you.com/news/99min.html

90min en 99min branden is wel degelijk overbranden alleen je brander moet het wel ondersteunen:confused:

Originally posted by trmin8or
90min en 99min branden is wel degelijk overbranden alleen je brander moet het wel ondersteunen:confused:

niet mee eens overburning is zoals het woord zeggen over de limiet (van de cd) branden

…maar ik veel software moet je overburning inschakelen om 90min te kunnen branden…

In principe is overburning niets meer dan meer op je disc schrijven dan internationaal is afgesproken.

Sommige disc writers houden hiermee rekening en kappen fysiek af tot wel adres er kan worden geadresseerd.

Andere (de meeste) writers boeit dat niet zo en laten het aan de gebruiker over hoe en wat je met het ding doet.

Het gevaar dat kan bestaan is dat de kop (de lens in dit geval) dus langs het schijfje zweeft in plaats van erop aan het branden is.

Hiermee beschadig je de cd niet , want deze zweeft boven het beschrevene materiaal (de cd).

De lens beschadig je alleen als deze zou gaan krassen op materiaal dat zich buiten de disc bevindt (stel je voor dat iets van de onderkant naar boven springt , tegen het glaasje/lens aan en die dus beschadid). Dit is nooit het geval.

Ook kan het zijn dat de laser zijn reflectie terugkrijgt en daarom heel misschien zichzelf zou kunnen verbranden (teruggekaatst licht). Gelukkig laat de brandpuntafstand (leuk woord voor scrabble) dit niet echt toe… veel te laag. Verder bevindt zich geen reflecterend materiaal aan de andere kant.

Vroeger was het met harddisks en floppy’s wel zo dat je de kop kon beschadigen , machinaal werd er opeens contact gemaakt met ander materiaal , en dat beschadigde de kop.

In zeer oude xt harddisk was het mogelijk een adres te addresseren dat ver buiten de buitenkant van de platter lag… daar was geen luchtkussen meer en dus floepte de hele kam naar onderen… daarna weer een normaal adres geven en de hele kam molt zichzelf.

Voor meer info over het mollen van computer- en andere apparatuur zoek je met google naar The Hackers CookBook / The Jolly Roger’s cookbook

Maar volgens mij burnt iedereen hier over, zonder overburning is het vaak niet mogelijk om een DIvX van 710+ mb op een cd te krijgen.

Als je in Nero zit kan je toch kijken hoeveel mb er op de CDR past? Altijd handig voor als je in een gekke bui denkt dat er 710mb op een Platinum past! :slight_smile:

'k heb 721 mb op een discje gekregen , was toch wel het maximum van de disc.

Ik kan gewoon een bestand van 734 mb met Nero op een Arita 80 min schrijven met een Plexwriter 12/10/32 SCSI

wat is dat dan wel voor een bestand dat het zo groot is ?

de autobiografie van joan collins in pdf formaat ?

The Mummy (deel 1) DivX en ook mijn release van What Woman Want was zoiets!

kijk hier maar naar. en geef je mening maar of 90 en 99 min geen overburnen is

http://www.disc4you.com/news/99min.html

en aangezien 90min en 99min niet de standaard is MOET je overburnen

Originally posted by Sorcerer
en ook mijn release van What Woman Want was zoiets!

JOUW release???
Dames & Heren,we hebben een nieuwe spielberg op cdfreaks…
:stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: