Oude computer ombouwen tot router/server?

vbimport

Oke

Ik heb twee computers over namelijk een p133 en een amdk6 nu wil ik via een van die twee mijn netwerk op het internet gooien.

Maar op dit gebied server?router voor netwerken ben ik een leek.

Iemand hier ervaring mee die me tips kan geven en misschien van hulp kan zijn. Oja ik gan nu nog via isdn op het net ik hoop ooit nog eens in dit dorp kabel of adsl te krijgen maar dan weet ik al hoe of het zit.

BVD D@RKNeSS

Gebruik Freesco!!
http://www.freesco.org/

Wil je een Linux based pakket (geniet meestal de voorkeur aangezien dit niet zo’n sterk systeem eist en ook nog eens extreem stabiel is), dan is Freesco een aardige optie. Het mooie van Freesco is, is dat het heel erg compact is (kan prima op 1 flopje) en voor de meeste gebruikers voldoet.

Wil je echter wat meer (grafische besturing of meer functionaliteit) dan ben je aangewezen op andere systemen. Ik heb zelf ook na heel wat van deze routerproggies gezocht (draai momenteel Freesco op een p1-133) en heb als kandidaten de volgende gevonden:

[ul]
[li]Freesco (zoals vermeld)
[/li][li]E-smith (veel functionaliteit, redelijk gebruiksvriendelijk, text)
[/li][li]Clarkconnect (veel functionaliteit, gebruiksvriendelijk, grafisch)
[/li][li]Mandrake Security Firewall (veel functionaliteit, extreem gebruiksvriendelijk, grafisch)
[/li][/ul]

Het is natuurlijk wel zo, dat hoe complexer en grafischer het pakket is, des te moeilijker is het voor je systeem. Tevens kan het configureren, afhankelijk van je kennis en de beschikbaarheid van documentatie redelijk moeilijk zijn…

www.smoothwall.org :eek:

Originally posted by bebody
www.smoothwall.org :eek:

Heb je dat weleens gebruikt?! Ik heb nm wel de ISO eens ergens binnegehaald, maar ben benieuwd of het wat is. :smiley:

Originally posted by Wookie

Heb je dat weleens gebruikt?! Ik heb nm wel de ISO eens ergens binnegehaald, maar ben benieuwd of het wat is. :smiley:

Nog, niet maar ga het binnenkort wel proberen, ik wel wat handleidingen bekeken en het ziet er goed uit.

Ik gebruikte een P-75 met 32MB ram.
Met daarop win98 en winroute pro.
Wilde eigenlijk NT 4 installeren, maar is er nooit van gekomen.
Kocht nl een router

Mzzl

ps Ik gebruik ook nog freesco, maar die fungeert als printer-server (P-100 met 16MB)

Freesco of gewoon een linux back met slackware 8.0 of FreeBSD werkt supah!

Iedereen alvast bedankt heb smoothwall gedownload ga er wel FF mee stoeien als het een puinhoop wordt laat ik weer wel wat weten

Heb alles al aan de gang met smoothwall werkt tot op dit moment perfect.

zonder beeldscherm zondre video kaart aleen mijn computertje.

Klasse

D@RKNeSS