OS overzetten /Installeren

Is er een manier om een OS (win95) te installeren via de kabel van de ene computer naar een andere?
Ik verklaar me nader.
Ik heb een PIII 800 computer.
Ik heb voor de kleine een compaq pressario 485.
De HD werd gewist.en er staat nu geen OS op.
Het diskette station leest mijn opstartdiskettes niet(verschillende geprobeerd WIN95 98 me).
Nu wil ik op die compaq win95 zetten vanaf mijn computer.
Ergens iets te maken met laplink of zoiets…
Wie heeft er ervaring op dat gebied en kan me wat uitleg geven…

:o
Of als er iemand in de buurt van kortrijk(West Vlaanderen Belgie) een afgedankt 486 of PI -tje heeft ben ik ook bereid het te komen halen.
:o
De kleine is 7 jr oud en speelde daarop al eens een spelletje.
PLeaaase
:bow:

Misschien een netwerk install inderdaad, maar weet niet of dat zomaar kan bij Windows95…

Is het niet mogelijk om tijdelijk een CD-ROM aan te koppelen om Windows daarmee te installeren?

Of deze harde schijf in andere PC te hangen en dan de Win95 schijf naar de harde schijf te kopieren, om daarna dat vanaf die harde schijf te installeren?

Als ik het goed begrijp is het onmogelijk om die Compaq te starten aangezien bootdisks het niet doen en de HD geen OS bevat?

Dan denk ik maar dat je 2 opties hebt:

1. zorg dat je wel van floppy kunt booten (via het BIOS wellicht?)
  2. bouw je HD tijdelijk om in een ander systeem, waar je eventjes 95 erop installeert waarna je de HD weer terugbouwt…

Ik heb da ooit gedaan met een zipdrive daar windows 95 erop en dan zo’n speciaal opstart zip setup gedownload en dat ging perfect is wel effe zoeke hoe het moest maar ging na de hand perfecht. het was een omega zipdrive die ik er aan sluite.

Greetz
winch

Ik heb idd zoals gesugereert werd de schijf van de compaq in de "grote’ computer gedaan.
Als c-schijf echter.
Zo kon ik win95 installeren en op te starten.
Darna terug in compaq gedaan.enkele hardware detects en het werkt terug.
Bedankt allen.

J.

NB daarmee,moderator, kan deze thread gesloten worden.
Thx

Dat het na enkele detects werkt is mooi, je hebt echter wel kans dat Windows door de wisseling van PC een stukje trager is geworden…

Deze thread sluit ik trouwens niet. Threads worden alleen gesloten indien er reden toe is… wellicht is deze thread nog eens ergens goed voor!

Misschien voor de volgende keer je hardeschijf even in een andere computer stoppen. en even het commando sys x: uitvoeren. en daarna even een config.sys en een autoexec.bat er naar toe schrijven en aanpassen + benodige bestanden zoals voor je CD-Rom speler en misschien netwerk kaart.

En misschien een backup maken scheelt een hoop werk voor de volgende keer.