Optisch of digitale zoom?

Ben het even kwijt, wat was ook alweer beter?

Volgens mij optisch, maar ik hoop digitaal, want ik heb een leuk cameraatje gezien en die heeft alleen digitaal.

Canon Digital IXUSi, 4Mpix, 32MB, 5xDig.Zoom,Wit

De DIGITAL IXUS i heeft een geheel metalen body, is maar half zo groot als veel mobiele telefoons en weegt slechts 100 gram. Toch is hij uitgerust met een 4-megapixel resolutie, een functie voor filmclips van maximaal 3 minuten, een digitale zoom van 5,7x en een 32MB SD geheugenkaart

Lijkt me een leuk apparaat, ook omdat je er korte (3 min!) filmpjes mee kan maken.

Hij kost €380, iemand een andere camera in gedachten, die ook korte filmpjes kan maken, voor ongeveer dezelfde prijs en met 4Mpix!!

Optische zoom is beter… sterker nog, digitale zoom is rondom waardeloos.

Waarom? Bij digitale zoom wordt een plaatje vergroot door een segment uit het plaatje uit te vergroten. Aangezien de resolutie omhoog gaat, maar het aantal pixels in dat gebied gelijk blijft, worden deze verder uit elkaar getrokken en krijg je dus een lelijk beeld. Het ergste is indien je camera eerst het plaatjes als JPG opslaat en dan uitvergroot, dan krijg je ook nog eens uitvergrote JPG artefacten…

Sommige camera’s worden alleen met digitale zoom uitgerust omdat deze goedkoper is en geen plaats inneemt (bij optische zoom dient er een lens (of meerdere lenzen) te bewegen, waarvoor natuurlijk een mechanisme vereist is.

Ik zou iig nooit een camera met digitale zoom willen (gecombineerd kan wel, alhoewel ik nooit digizoom gebruik)…

Bedankt, was m’n vermoeden dus toch juist.

Nou dat wordt dus geen Canon Digital IXUSi, 4Mpix, 32MB, 5xDig. Zoom, Wit .

Wat is een goed apparaat rond de €350 - €400?

Is opzich een prima ding hoor~! Lekker klein enzo, hoef je niet zo op te letten als je hem ergens mee naartoe neemt!:wink:

Mediamarkt Utrecht: Minolta 4 MPixel, 3x optische zoom, 3.3x digitale zoom, voor €399
Ik stond er net nog mee in m’n handen en had 'm bijna meegenomen…

Ik heb zelf het 3mpx model uit die serie (Digital Ixus 2) en ik ben er best blij mee. Lekker compact en toch goede kwaliteit.
voorbeeldje

hai,

wij hebben een Olympus Camedia C-350 . Is een leuk compact cameraatje met 10X zoom (optical en digital). 1 klein minpuntje hij springt niet zuinig om met de twee batterijen. Maar voor de rest prima cameraatje voor ongeveer €400,- en lees ik net maar 3.2 MP maar geeft beregoed resultaat.

mzzl Dunedain

Je zou eens wat reviews kunnen lezen! Je kunt terecht op websites als www.stevesdigicames.com www.dpreview.com en www.imagingrecource.com.

Zelf heb ik sinds een weekje een Powershot G3 (Canon) en ik zou niet meer terug willen naar mijn oude cam (Olympus C300). JE merkt een heel groot verschil in kwaliteit van de lens, de kwantiteit en kwaliteit van de features (o.a. de veel betere belichtingsmeting) etc etc… maargoed, het kost je ook wat meer.

Eén tip die ik je kan geven: alvorens aan te schaffen, overweeg goed wat voor foto’s je wilt en hoeveel moeite er je voor wilt doen. Indien je geen critisch oog hebt, zijn deze goedkopere modellen prima, maar voor degene die toch wat fijner kijkt, is een camera uit de 300/400 euro klasse wellicht niet de beste keuze (zoals dat in mijn geval was)…

Waarvoor ik het ga gebruiken, tja hoe zal ik het zeggen … intieme momenten, de rest verzin jezelf maar.

Originally posted by Namoh
Waarvoor ik het ga gebruiken, tja hoe zal ik het zeggen … intieme momenten, de rest verzin jezelf maar.

Dan kan ik de Olympus C720 met ultrazoom (10x optisch) aanbevelen :smiley:

Originally posted by Dee-ehn

LOL:bigsmile:

Originally posted by Dee-ehn

Wat kost dat? :confused:

Originally posted by Namoh
Wat kost dat? :confused:

325 Euro