Opslaglocatie onderdelen website

In andere vragen is eens de opmerking geweest dat echte websites worden gemaakt in kladblok. Ikzelf gebruikte altijd de meest kleurrijke webdesigntools, maar ben een beetje wakker geschud door deze opmerking. Punt was nl dat ik nog steeds niks wist van HTML, terwijl dit niet eens zo pittig hoeft te zijn.

Inmiddels wat aardigheid gekregen in het designen in kladblok. Nu alleen een vraag. Zijn er standaarafspraken, voor wat betreft de locatie, waar alle losse onderdelen van een website worden opgeborgen. Het wordt nl in mijn zogenoemde website-directorie een allemachtig onoverzichtelijke puinzooi. Wanneer ik zomaar mappen ga aanmaken ben ik bang dat mijn pagina’s veel groter worden. De verwijzingen worden immers ook langer. Zeg het als het niet zo is.

In ieder geval zou ik nu wel graag alles op de correcte manier doen.

Kan iemand mij trouwens misschien iets zeggen over frames.

Ik wil een balk bovenin mijn pagina fixeren en een balk aan de linkerzijde.

Wanneer ik het volgende invul (weet trouwens niet of ik een volledige tag mag invullen op dit forum):

<FRAMESET ROWS=“57,*” FRAMEBORDER=“0” BORDER=“0” FRAMESPACING=“0”>
<FRAME SRC=“temp.htm” NAME=“kop” scrolling=no marginheight=1 marginwidth=0>

Heb ik de eerste balk gerealiseerd.

Graag zou ik dan nog de volgende hierin opnemen. Begrijp dan alleen niet meer hoe de frames lopen.

<FRAMESET COLS=“25,*”…

[][]
| | |
| | |
[
][
__]

(ja, ben erg creatief)

In mijn logica onstaan er zo 4 frames. Hoe loopt de telling en hoe spreek ik ze een voor een aan. Liever heb ik nog dat bovenste twee frames samengevoegd zijn. Krijg dit alleen niet voor elkaar.

Originally posted by Its_me_117
[B]Nu alleen een vraag. Zijn er standaarafspraken, voor wat betreft de locatie, waar alle losse onderdelen van een website worden opgeborgen. Het wordt nl in mijn zogenoemde website-directorie een allemachtig onoverzichtelijke puinzooi. Wanneer ik zomaar mappen ga aanmaken ben ik bang dat mijn pagina’s veel groter worden. De verwijzingen worden immers ook langer. Zeg het als het niet zo is.

In ieder geval zou ik nu wel graag alles op de correcte manier doen. [/B]

Er zijn niet echt standaard afspraken waar je wat moet zetten. Als je bepaalde programma’s gebruikt (ipv een texteditor) dan maken dergelijke progs soms zelf wel standaard mappen aan, maar verder is er niks standaards aan.
Je moet gewoon voor jezelf iets bedenken wat je makkelijk vind. Je kunt voor bv plaatjes een map maken die pics, img, foto, jpg of hoe dan ook heet. Zorg ervoor dat het niet te lang is, want als je in een texteditor werkt dan moet je het wel elke keer intikken. :slight_smile: Zo kun je voor elk type bestand wel een andere map aanmaken als je dit overzichtelijker vind.
Ik doe zelf meestal alle html-bestanden in de webroot en dan in een subdir de plaatjes en dan weer in een andere subdir me flashbestanden mocht ik die gebruikt hebben. Mocht je echt een grote pagina gaan maken met veel verschillende onderdelen, dan zou je per onderdeel een subdir kunnen maken voor je plaatjes etc.

In grootte voor het geheel maakt het niet zoveel uit. Je kan heel wat text tikken voordat het echt te groot is om online te hebben staan.

Informatie betreffende HTML frames kun je hier vinden. Bookmark deze site maar, aangezien deze barst van de goede tutorials!

Wat betreft de standaarden die gebruikt worden bij webdevelopment: het zijn er niet zo veel, als je maar ervoor zorgt dat je webpagina’s voldoen aan de w3c eisen. Dit kun je online testen met de W3C Validation service.

Enkele tips:

1. Het eerste bestand wat de website “start” (zal bij jou de frameset bevatten) heet index.html

2. Kleine plaatjes zoals bullets en banners het liefst in GIF formaat

3. Foto’s in JPEG of PNG formaat

4. Hou rekening met verschillende resoluties. Maak OF gebruik van CSS (Cascading style sheets) of zorg ervoor dat je pagina vanaf een resolutie als 800x600 te bekijken is. Alhoewel de meeste mensen tegenwoordig op 1024x768 werken, is het verstandig toch rekening te houden met lagere resoluties.

5. Maak je pagina niet te druk/bont door 'em vol te pompen met allerhande geanimeerde plaatjes etc etc…

6. Zoek je leuke scripts, kijk dan eens in de gigantische database van Hotscripts.com.

7. Happy devving :smiley: