Opamp

Een vraagje over de OpAmp als niet inverterende versterker:

Hoe komt het dat de opamp bij hoge frequenties een faseverschuiving zal vertonen en dat de gemeten versterking een stuk kleiner is dan de theoretisch berekende versterking.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met waaruit een opamp is opgebouwd (vooral met de condensatoren dan).

Alvast vriendelijk bedankt!!

ik weet niet zoveel meer van natuurkunde, maar was het niet zo dat hogere frequenties sneller gaan dan lagere (een laag geluid hoor je immers ook later dan een hoog)
Als de afstand die het signaal dan moet afleggen door de versterker heen precies lang genoeg is lijkt het mij dat er een faseverschuiving plaatsvind

Het heeft te maken met de maximale werkfrequentie van de opamp. Normaalgesproken heb je geen faseverschuiving en is de uitgangsspanning zoals je 'm berekent, want de versterkingsfactor is juist. In datasheets van opamps staat wel aangegeven tot welke frequentie deze correct functioneert. Daarna neemt de versterkingsfactor onacceptabel ver af en krijg je faseverschuiving ten opzichte van de ingang.
Dit is te verhelpen door er een ander type opamp in te zetten die bij hogere frequenties werkt.

Originally posted by pROM=STUK
Het heeft te maken met de maximale werkfrequentie van de opamp. Normaalgesproken heb je geen faseverschuiving en is de uitgangsspanning zoals je 'm berekent, want de versterkingsfactor is juist. In datasheets van opamps staat wel aangegeven tot welke frequentie deze correct functioneert. Daarna neemt de versterkingsfactor onacceptabel ver af en krijg je faseverschuiving ten opzichte van de ingang.
Dit is te verhelpen door er een ander type opamp in te zetten die bij hogere frequenties werkt.

Dat is nu net mijn vraag, hoe komt het dat die opamp een faseverschuiving vertoont?! Dat was de bedoeling van ons labo. Nu nog enkel verklaren waarom.

ooww

dat moet ik dan even navragen

hoor je het morgen wel

Volgens wat ik heb gezien in electronica bezit een opamp een interne schakeling om het ocileren van de uitgang tegen te gaan.
dit is een demper (filter) voor de hoge frequenties, (te verelijken met een weerstand en een condensator)

als de frequenties te hoog worden dan helpt de filter niet meer en is de uitgang niet meer juist (uit tegenfase)

just my 2 cents

Rip²eR