Ongewenste reboot nieuwe pc

vbimport

Mijn buren hebben sinds kort een nieuwe pc. Een medion van de Aldi. P4, 2,6 GHz geloof ik.

De laatste tijd start deze zonder waarschuwing opnieuw op. Soms zelfs al tijdens het opstarten. In de logfile vind ik vlak voor die tijd een memory dump gebeurtenis-id 1001 met een aantal geheugenplaatsen, waar onder steeds 0xc000001d en 0xf9e9c9e4.

Ik zag dat tijdens het opstarten de kernelfaultcheck start (dumprep 0 -k)

De sensoren in de pc voorzien enkel in temp. voor moederbord en cpu, resp. 34°C en 46°C. Dit zijn mijns inziens normale temperaturen. (durf niet te zeggen of een reboot enkel optreed als de pc al enige tijd gebruikt is)

Ik heb enkele uren achtereen het geheugen gecheckt met memtest86+. Dit leverde totaal geen errors op.

Hardware-overzicht liet geen uitroeptekens zien. Pc is nog niet voorzien van internetaansluiting, dus een driverupdate zou nog een optie zijn.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn.

BVD

Tijd voor een wilde gok :).

Het kan letterlijk vanalles zijn. Gezien het feit dat je al naar het geheugen hebt gekeken zal ik die optie even buiten beschouwing laten. Het is wellicht een goed idee om eens de voeding te controleren (Medion PCs gebruiken wel vaker wat matige componenten een matige voeding zou voor instabiliteit kunnen zorgen). Je kunt eens een programma als Sandra, Aida32, MainboardMonitor oid kunnen installeren en eens kijken hoever de voltages (vooral van de 5 en 12V lijnen) afwijken van de waarde die ze dienen te hebben. Is de afwijking erg groot, dan kan de oorzaak daar liggen.

Zou dit allemaal ok zijn, laat het dan svp weten dan ga we verder zoeken… maar eerst mara eens naar de grootste kanshebbers kijken!

Heb everest home edit. al geïnstalleerd. Als ik vanmiddag thuis kom zal ik meteen kijken naar die voltages.

Bedank voor reactie

Enkele tientallen pogingen ondernomen om een rapportje over de pc te maken mbv Everest. Laatste poging is gelukt (meestal, tenminste… als het lukt).

Voorgaande pogingen gingen over in óf blauw scherm, óf reboot.

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

***STOP: 0x00000050, 0xBAD0B158, 0x00000000, 0x805174C7, 0x00000000…

of

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

***STOP: 0xA0BD9F92, 0x00000000, 0x81BCEB94, 0x00000000…

of

BAD_POOL_HEADER…

Sensoreigenschappen:
Tsystem 34 °C (93 °F)
Tcpu 37 °C (99 °F)
Vcore 1.49 V
Vaux 0.14 V
Vio 3.25 V

Spanningswaarde:
CPU Core 1.49 V
CPU AUX 0.14 V
+3.3 V 3.25 V
+5 V 5.11 V
+12 V 11.61 V
-12 V -12.03 V
-5 V -5.10 V
+5 V Standby 4.95 V
VBAT Batterij 3.07 V
Debug Info 5D 09 CB BE BF 23 34 25 FF FF FF 00 (01)

(alles maar even gequoted…)

Inmiddels dus dat rapportje op me eigen pc, dus als er aanvullende info nodig is…

En eh, heb eens op internet gelezen dat het ook met de agp snelheid te maken kan hebben…? Deze staat nu op 8x Everest geeft ook aan:

AGP doorvoergrootte is meer dan de helft van het grootte van het systeemgeheugen. Dit veroorzaakt misschien prestatieproblemen.

//edit
Nog even gezocht op google, maar 0x00000050 is een fout die voorkomt bij een fout in geheugen of hardeschijf

en de combinatie afgewisseld met 0x00000000 wordt door microsoft uitgelegd als mogelijk probleem met stroomvoorziening.

De voltages zijn niet perfect, maar lijken me niet verontrustend te zijn. Je zou eens kunnen kijken of deze onder zware belasting hevig schommelen!

De grootte van de AGP aparture zou eigenlijk niet tot prestatieproblemen moeten leiden. Je zou dit kunnen varieren, maar ik verspreek me er weinig van.

Wat wellicht wel te proberen valt (al lijkt het me sterk), is het uitschakelen van de AGP FastWrite mode (in je BIOS).

Je harde schijf zou je eens kunnen testen… je weet hoe dit in z’n werk gaat of niet?

Jah, zal ff moeten zoeken maar ik heb nog wel zo’n progje op me eigen hd staan. SpinRite heet dat geloof ik. Die zal wel ff werk hebben, want het is een halfvolle 120GB hardeschijf, maar da’s geloof ik geen probleem.

Verder zal ik idd de voltages eens op verschillende tijdstippen noteren.

Heb je “De computer automatisch opnieuw opstarten” wel uitstaan!
Dit kan je doen bij systeemeigenschappen, geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, instellingen en dan “De computer automatisch opnieuw opstarten” uitvinken! En dan Ok, Toepassen en weer Ok!

Jep, deze heb ik uit gezet. Hierdoor is een aantal reboots verruild voor een blauw scherm (waarna een reboot alsnog noodzakelijk is).

Buren zijn op het moment niet thuis. Zal zien of ik die pc hierheen kan halen. Kan ik alles op het gemakje uitproberen. Als de hardeschijf ook geen gebreken vertoond zal ik er tijdelijk een andere hd aan hangen en even een schone windows-installatie doen.

Goed… PC staat inmiddels binnen handbereik. Heb de nieuwste versie van SpinRite op cd gebrand en vervolgens opdracht gegeven de hardeschijf te controlleren. Iets van deep scanning op defecten.
SMART stond uit en werd automatisch door SpinRite aangezet.
Ben nog geen minuut bezig of ik krijg een melding:
PANIC: MCB chain corrupted
System halted

Wat doe ik hiermee. Heb gezocht op google, maar kan niet echt wat vinden.

Geheugen:
Heb met Memtest86+ v1.25 een goede 2 uur lang het geheugen getest. Dit komt erop neer dat de geheugentests bijna 40 keer is herhaald. Geen errors gevonden. Mag hopenlijk aannemen dat het dus niet om het geheugen gaat.

Harde schijf:
De hardeschijf heb ik getest met SpinRite 6.0. In eerste instantie een “level 4” test en doet een “deep surface analysis”. De foutmelding PANIC: MCB chain corrupted. System halted, welke bijna onmiddelijk na het starten van de test optrad vind ik op google vaak icm freeDOS (het besturingssysteem waarop SpinRite 6.0 draaid). Ik weet overigens nog niet wat deze melding inhoud (wel dat MCB ‘Memory Control Block’ betekend maar dat zegt me nog niks). Enfin, vervolgens een “level 1” test gedaan. Examine surface. Deze werd zonder problemen doorlopen. Wel gaf hij aan in het stukje S.M.A.R.T System Monitor een paar waardes aan.
ECC Corrected 57
Relocated Sect 64
Seek Errors 40
S.M.A.R.T wordt overigens ook telkens uitgezet tijdens een reboot.

Vervolgens toch maar weer een ‘level 4’ test gedaan. Deze is nog steeds bezig. :smiley:

Voeding:
Ik heb het systeem gestart en vervolgens Everest geladen. Deze geeft zonder handmatige refresh de bijna-realtime voltages. Hieronder de extremen.

CPU Core 1.49 - 1.52 V
CPU AUX 0.14 - 0.16 V
+3.3 V 3.25 - 3.25 V
+5 V 5.08 5.11 V
+12 V 11.61 - 11.73 V
-12 V -12.03 - -11.45 V
-5 V -5.15 - -5.05V
+5 V Standby 4.92 - 4.95 V
VBAT Batterij 3.07 - 3.07 V

Wanneer de deskundige onder jullie zeggen dat deze spanningen niet iets zijn om je druk over te maken. En dat voor de hardeschijf hetzelfde geldt. Dan druk ik er even een andere harde schijf in en zet ik er een schone XP Pro op. Denk dat dit de volgende stap zou moeten zijn. Correct me if I’m wrong… (veelgebruikte term hier op CDFreaks)

Afgelopen nacht heeft SpinRite lekker verder gewerkt. Vanochtend rond een uur of 10 eindelijk klaar. Alle fouten weten te repareren (softwarematig dus). Vervolgens een aantal uur gepoogd een reboot uit te lokken. Niet gelukt :wink: . PC nog even in het netwerk gehangen en alles even geupdate. Nog even het systeem zwaar op z’n donder gegeven en uiteindelijk besloten dat het probleem vermoedelijk is opgelost. PC snort nu weer lekker bij de buren en hopenlijk blijft hij daar nu ook.

Iedereen bedankt voor de hulp…