Ondertiteling DVD niet zichtbaar?!?!

vbimport

Hallo,

Ik heb enkele DVD’s waarbij de ondertiteling niet zichtbaar wordt op de DVD speler (Sony DAV SB300). Speel ik de DVD’s echter op mn PC af met PowerDVD dan zie ik de ondertitels wel (als onderliggende ondertiteling).

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de ondertiteling het wel gaat doen op de standalone DVD speler?

Moet ik dan eerst de ondertiteling van de DVD rippen en deze dan opnieuw erbij plaatsen?
Met welk programma zou dit makkelijk gedaan kunnen worden?

mvg,

Chris

Bij de meeste DVD’s kun je het televisieformaat (4:3, 16:9) en de mogelijkheid tot het beeld uitrekken (PA&SCAN) instellen. Indien dat niet lukt, zit er niets anders op dan de Zoom 1/2 functie te gebruiken.

Ik heb er zelf ook last van met de meeste Divx films, daar verdwijnen de laate tien beeldlijnen uit het beeld bij de 4:3 PAN&SCAN instelling.

Wordt er echter helemaal geen ondertiteling getoond, dan kan dit ook liggen aan de backup methode en de compatibiliteit van de dvd speler zelf. De meeste mensen rippen een dvd met alleen de benodigde ontertitelingen (Bijvoorbeeld track 1: engels en track 3: nederlands). Het kan voorkomen dat een lege track door je speler herkend wordt als de laatste track, zodat je niet naar de gewenste track kunt. Om dat tegen te gaan moet je je dvd’s rippen met alle ondertitel-tracks intact.

Ik denk dat dit inderdaad het geval is, dat Track1 geen subs bevat maar track2 (de onderliggende) wel.

Maar als ik nu de DVD rip en dan de ondertiteling eruit haal (met welke Tool?) en dan de DVD weer opnew maak, dan zou het wellicht kunnen gaan werken.

Moet ik alleen nu weten welke tools ik daarvoor nodig heb. Een DVD op mn HD terugzetten lukt me wel (de VIDEO_TS map).
Maar met welke tool kan ik de ondertiteling op de gewenste plek (track1) zetten?

Volgens mij moet je dan een reauthor doen (DVDShrink of zo), maar ik kan het mis hebben.

Ik denk dat je met een tool als IfoEdit dit wel kunt fixen. Helaas kan ik je niet precies vertellen hoe dit werkt, ik heb deze tool al zeker een jaar of 3 niet meer gebruikt :slight_smile:

Je kunt de tool hier downloaden: http://www.ifoedit.com/ en eens proberen!

Ik heb gister fftjes gespeeld met Vobedit, maar dan moet ik eerst heel de Video_ts files weer uit elkaar trekken naar een ac3 file, en dan nog een paar stappen… ik zoek iets wat makkelijker werkt/gaat.

Ik zal van het weekend eens kijken of het met DVDshrink wat makkelijker gaat, dat je daar de ondertiteling gewoon uit kan halen en vervolgens op een bepaalde track (track0) kan zetten.