Omrekenen van gulden naar euro Excel

Wie weet of deze functie beschikbaar is? Ik wil in Excel guldens automatisch om laten rekenen naar euro’s, kan dit?
Gr Tropiesvisje

Niet automatisch. Maar er zijn wel al proggies voor bv Eurozap.

Het is vast mogelijk maar dan moet je een beetje handig zijn met excel en dat ben ik niet :frowning:

Je kunt het anders ook op de site van gwk doen :slight_smile:

Zit er geen Euro-calc in Windows XP eigenlijk? Zou wel moeten heh! :stuck_out_tongue:

Nee dit is denk ik niet wat er bedoeld wordt. Diegene heeft nou eenmaal excel documenten met valuta gulden en deze wil je omgerekent hebben naar Euro’s. Dus fl bedrag vervangen naar E bedrag (dat rare tekentje) Daar moet je echt een proggie voor hebben. Eurozap! heet dat. Hierdoor krijg je een aantal extra icoonen in je werkbalk en dan kan je de de bedragen omrekenen.

Deze mogelijkheid zit niet standaard in Excel.
Wat eventueel mogelijk is is zelf een macro schrijven om dat automatisch te laten doen.

Andere mogelijkheid, iets eenvoudiger, is zelf een formule maken om de omrekening toe te passen.

Voor Euro’s naar guldens:
=(A1*2,20371)

Voor Guldens naar Euro’s:
=(A1/2,20371)

Waar A1 de cel is waar het om te rekenen bedrag in staat natuurlijk. Het makkelijkst kun je dan gewoon naast iedere cel met daarin het bedrag dat je wilt omrekenen deze formule kopiëren/plakken zodat beide bedragen iedere keer naast elkaar staan.

Wat ik zelf verder nog doe is die velden waar je iets zelf moet invoeren een ander kleurtje geven, bijvoorbeeld licht turquoise. Je zult je dan niet zo snel vergissen en iets invullen in een veld waar een formule in staat, zodat die formule verloren gaat.

(ik werk nu redelijk veel met Excel :wink: )

Maar ehh TAX…Als je nou 100 van die documenten heb die omgerekend moet worden???

Originally posted by King Dingeling
Maar ehh TAX…Als je nou 100 van die documenten heb die omgerekend moet worden???

kan je geen batchopdr8en doen dan in Excel?:stuck_out_tongue:

dan post je hier een link naar die 100. Dan hebben 100 pechhebbende cdfers de pech om het bij jouw te doen. Jouw pech is echter dat ze zijn ingezien door derden.

probeer het. er zijn van de 25.000 vast een paar die niets te doen hebben. Wie niet waagt, die niet wint. Nooit geschoten is altijd mis. Niet posten is geen omgerekende bestanden :wink:
blablabla

100 is toch nie zoveel!? Ben laatst met dat CDfreakslogo bezig geweest in je IE browser en moest toen elke frame apart maken… pfff… :rolleyes:

Ik vrees dat je dat dan toch handmatig moet doen, je kunt wel een formule doortrekken, maar dan moeten de om te rekenen cellen wel allemaal naast of onder elkaar staan.

En het lijkt me een beetje onpraktisch om een macro te maken die ALLE getallen in een sheet omzet naar Euro’s…lijkt me niet mogelijk om een macro te maken die zelf gaat kijken welke cellen wel en welke niet omgerekend moeten worden. (zou eventueel weer wel kunnen als ieder document dezelfde cellen heeft die omgerekend moeten worden of dat je eerst de cellen kunt selecteren die je wilt laten omrekenen en dan de macro toepassen, maar dan werkt kopiëren/plakken misschien nog wel sneller)

Daarom zeg ik al. Er zijn al proggies die het voor je doen in Excel. Dat is makkelijk voor in het bedrijfs leven die misschien wel 1000den van die excel blaadjes hebben. :wink:

Originally posted by wookie
100 is toch nie zoveel!? Ben laatst met dat CDfreakslogo bezig geweest in je IE browser en moest toen elke frame apart maken… pfff… :rolleyes:

Dan geef ik ze ff dit weekend aan je dan hoef je ook niet naar Dance Valley! :wink: Want ik heb ze maandag nodig!! Hehehehe

Originally posted by -=HeadLesS=-
Zit er geen Euro-calc in Windows XP eigenlijk? Zou wel moeten heh! :stuck_out_tongue:

pff de drivers hebben WHQL sign nodig anders werkt het niet in XP (begin stilaan van XP te walgen):frowning:

Je kunt met Excel een macro maken met Visual Basic. Die kun je over alle werkbladen gooien.

Nee hoor dat gaat je niet lukken.
Tax heeft gelijk dat je alle bladen apart zal moeten aanpassen.
(behalve als idd de cel waarin het bedrag in guldens in alle bladen dezelfde is)

Trouwens Taxman, het is niet alleen handig om de cellen waar je moet invullen een kleurtje te geven maar het is nog veel handiger om de rest daarnaast gewoon te beveiligen tegen schrijven.
Is tie meteen fool-proof.

Originally posted by iammadaboutwarez
Is tie meteen fool-proof.

When you make it fool proof…there will always be another fool to find a way to mess it up after all…

Maar je hebt wel gelijk, dat zou nog beter zijn.
Het bestand opslaan en read-only maken voorkomt ook een hoop ellende…loop ik op mijn werk nog wel eens tegenaan… (niet alle belastingadviseurs zijn even handig met computers :wink: )

Maar ik ben wel benieuwd naar dat proggie Eurozap, wat die dan precies doet en hoe het werkt. Of deze ook in staat is om een omrekenformule toe te passen op cellen waar al een formule in staat, zonder afbreuk te doen aan die formule (aangezien ik nog wel eens met geneste IF-functies wil werken die ik niet graag opnieuw ga schrijven)

Ja hoor dat kan,

dit is de officiele Euroupd.exe van Microsoft, welke inmiddels
van de site van Microsoft is afgehaald (ja, het is weer es zover)
daarom heb ik hem hier er op gezet om te downen
(wel de officiele cd ff plaatsen ).

mzzl

Weer een proggie gevonden. Dat kan Word en Excel documenten in een handomdraai converteren naar euro’s
Heet Euro Price 4.0 en staat ook op TL 62.

Originally postyed by Baggeraar
[b] Ja hoor dat kan,

dit is de officiele Euroupd.exe van Microsoft, welke inmiddels
van de site van Microsoft is afgehaald (ja, het is weer es zover)
daarom heb ik hem hier er op gezet om te downen
(wel de officiele cd ff plaatsen ).

http://www.degreef.com/euroupd.exe

mzzl[/b]
Is alleen voor Office 2000 en voor Excel.

EuroPrice kan ook in Word worden gebruikt. Tevens geschikt voor Office 97. Heb er ook al meegewerkt. Is echt wel handig. Ook instelbaar met backup opties van excel bladen. :slight_smile: