Nodig voor afspelen DVD

Ik heb laatst Windows XP opnieuw geïnstalleerd op een pc vd buren. Kreeg zojuist de melding dat de DVD speler geen DVD’s leest en een een of andere melding geeft.

Is de installatie van een codec pack voldoende om een DVD speler normaal te laten werken of moeten er meerdere zaken worden geïnstalleerd.

Heb zelf nl geen verstand van DVD’s.

René

Hai,

Nou het lezen van een dvd heeft volgens mij niets te maken met een codec. Het af te spelen materiaal dat erop staat wel. Dat zou afhankelijk van welke format het is om een bepaalde codec kunnen vragen. Ook kan het zijn dat er het verkeerde merk DVD schijfje in is gedaan. Sommige spelers hebben nogal eens wat moeite met bepaalde merken DVD schijven. Maar ik denk dat we een heel eind verder zouden komen als je zou kunnen zeggen welke foutmelding er komt en welk merk DVD speler er wordt gebruikt. En of het alleen bij zelf gebrandde of ook bij originele DVD’s gebeurt. En als het een gebrandde dvd is, van welk merk is die dan?

mzzl Dúnedain

Je hebt 2 stukjes software nodig om een DVD af te kunnen spelen:

1. Een codec welke MPEG2 kan decoderen
  2. DVD afspeelsoftware

Vaak is software die DVDs af kan spelen voorzien van een interne codec. Voorbeelden hiervan zijn oa PowerDVD en WinDVD. Ook Windows media player is in principe in staat DVDs af te spelen.

Een gratis speler kun je op www.videolan.org halen (VLC media player). Ook dan heb je verder geen codecs nodig. De speler werkt vrij aardig, maar foutloos is’ie niet. Gezien de prijs is er echter weinig reden tot klagen :wink:

Het ging om een originele DVD van Pippi Langkous. De melding was dat er geen geldige video codec beschikbaar was.

DVD mee naar huis genomen en thuis geprobeerd (wat mij overigens veel kijkplezier heeft opgeleverd :stuck_out_tongue: ). Hier werkte het dus wel. Ik heb exact dezelfde codecs geïnstalleerd staan. Standaard zoals wordt geïnstalleerd bij een XP Pro installatie met MP10. Mogelijk dat het ligt aan het type dvd-speler, want dit is al een wat ouder type (zo’n 3,5 -4 jaar oud).

Een dvd codec pakket heeft uiteindelijk uitkomst geboden.

Dank voor reacties.

René