Nieuwe processor op huidige moederbord?

vbimport

vroeger (yep vroeger) kocht ik altijd een heel nieuw systeem als ik het vorige zat was. Nu ik (wat) ouder ben, niet meer zonodig mee hoef te doen in de strijd om de nieuwste spelletjes te kunnen spelen én vooral meer andere (financiele) verplichtingen heb gekregen wil ik eigenlijk mijn huidige pc maar een beetje upgraden

probleem is dat ik dus geen idee heb wat er allemaal nog mee mogelijk is…het (overigens gratis) programmaatje Belarc Advisor zette mijn huidige configuratie als volgt in kaart:

[ul]Processor
1,15 gigahertz AMD Athlon XP
128 kilobyte primary memory cache
256 kilobyte secondary memory cache

Main Circuit Board
Board: ABIT VT8366A-8233 (KR7A) v1.0 ~
Bus Clock: 100 megahertz
BIOS: Award Software International, Inc. 6.00 PG 11/23/2001

Memory Modules
512 Megabytes Installed Memory

Slot ‘A0’ is Empty
Slot ‘A1’ is Empty
Slot ‘A2’ is Empty
Slot ‘A3’ has 512 MB
[/ul]

ik hoef niet perse het snelste van het snelste maar wat sneller kan nooit kwaad natuurlijk :wink:

mijn vraag is dus: kan ik nu gewoon een andere processor kopen en die ‘zomaar’ op dat moederbord zetten? tot welke snelheid kan mijn moederbord ge-upgrade worden? wáár kan ik het beste de processor kopen? óf is het misschien beter om voor een compleet nieuwe set van moederbord en processor te gaan omdat die hele upgrade feature nooit echt goed werkt?

alvast bedankt voor jullie hulp!

ONE

Heb je geen manual van je MoBo? Daar staat meestal wel in tot hoever je kunt gaan wat betreft je processor. Meestal moet je wat jumpers omzetten vanwege de kloksnelheid ed. Of als het een jumperloos MoBo is kun je het in de BIOS doen.

mzzl Dunedaïn

Je moederbord is voorzien van een KT266a chipset en dus geschikt voor Athlons met een 133Mhz FSB. In principe kun je dus hier gewoon een Athlon XP met FSB266 op kunnen steken. Het schijnt echter zo te zijn dat je moederbord z’n limiet rond de 2000+ heeft liggen (2000+ Tbred of 2100+ Palomino CPU). Zou je zo’n CPU voor een paar cent uit weten te halen, dan heb je toch nog een leuke upgrade.

Ohja… grote kans dat je een BIOS update komt te doen!

Een niet gelockte Barton zou ook kunnen.

Originally posted by Dee-ehn
[B]Je moederbord is voorzien van een KT266a chipset en dus geschikt voor Athlons met een 133Mhz FSB. In principe kun je dus hier gewoon een Athlon XP met FSB266 op kunnen steken. Het schijnt echter zo te zijn dat je moederbord z’n limiet rond de 2000+ heeft liggen (2000+ Tbred of 2100+ Palomino CPU). Zou je zo’n CPU voor een paar cent uit weten te halen, dan heb je toch nog een leuke upgrade.

Ohja… grote kans dat je een BIOS update komt te doen! [/B]

ok ik snap het ongeveer half…weet je (jullie) misschien een (online) plek waar ik zo’n processor kan kopen? en is dit dan het enige wat ik hoef aan te schaffen?

(en ja ik ben niet zo sterk met hardware ja :wink: )

ONE

Wellicht kom je er nog een koelertje bij te kopen… dat hangt er een beetje anaf wat je nu hebt.

Nieuw: http://www.tweakers.net/pricewatch
2ehands: http://www.marktplaats.nl ; http://www.2ehands.nl; http://www.ebay.nl etc :slight_smile:

ok thanks…dus ehm

dit is zo’n beetje the max?

AMD Athlon XP 2000+

en wat is the difference tussen boxed en ehm niet?

thnkz nogmaals Dee-ehn!

Originally posted by [-=¤Ðã®kçhi£Ð¤=-]
[B]ok thanks…dus ehm

dit is zo’n beetje the max?

AMD Athlon XP 2000+

en wat is the difference tussen boxed en ehm niet?

thnkz nogmaals Dee-ehn! [/B]

Zo wat ik heb gelezen is idd 2000+ idd de snelste (veilige) oplossign met je mobo.

Boxed CPUs komen met et een stock-cooler, een case badge en een langere garantie (3 jaar ipv 1). Verspreek je niet teveel van de stock cooler (alhoewel die van mijn Athlon 2100 destijds lekker stil en goed genoeg was), maar voor de vaak zeer geringe meerprijs is het toch wel het geld waard.

Graag gedaan :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]Zo wat ik heb gelezen is idd 2000+ idd de snelste (veilige) oplossign met je mobo.

Boxed CPUs komen met et een stock-cooler, een case badge en een langere garantie (3 jaar ipv 1). Verspreek je niet teveel van de stock cooler (alhoewel die van mijn Athlon 2100 destijds lekker stil en goed genoeg was), maar voor de vaak zeer geringe meerprijs is het toch wel het geld waard.

Graag gedaan :slight_smile: [/B]

dus als ik het goed begrijp kan ik deze processor ‘veilig’ bestellen en dan zal het wel werken?

hoe weet ik of de koeling goed genoeg is? (en niet zeggen: 'je merkt wel als er rook uit komt ;))

hoe weet ik welke bios update ik moet hebben?

sorry dat ik zo uitvoerig (en amateuristisch) vragen stel, maar ik moet dit gewoon goed hebben en ik ben aan het oefenen om wat doordachter aankopen te doen…

Ja, volgens Abit moet dit werken.

Meer info vind je op de bios page (hier)

Of je koeler goed genoeg is? Tja dat kan ik zo niet zeggen :). Weet je toevallig wat je voor koelertje hebt?

f*ck it ik ga hem gewoon kopen (so much for dat met beleid dingen aankopen ;))

ik heb geen idee wat voor koeler er op zit, het is in ieder geval de gewone standaard fabriekskoeler (weet niet of je daar wat aan hebt)

specs vind je HIER

thnkz voor alles tot nu toe (maybe hadden we dit beter via msn kunnen doen ;))

ok here’s what I have bought:

die Athlon XP2000+

en een

COOLERMASTER DP5-7JD1B-0L

koeler (heb maar het zekere voor het onzekere genomen)

ben benieuwd hoeveel sneller het zaakje nu gaat worden

ONE

Sorry ik was ff weg… ff tentamen maken :wink:

Maareuh die koeler moet het wel doen. Wat de CPU capaciteit betreft kun je tot pakweg een 80% performance increase verwachten (afhankelijk van de apps die je draait).
Er zijn natuurlijk nog genoeg andere componenten in je systeem die verantwoordelijk zijn voor de overall performance, dus verwacht niet op alle punten wonderen. Het zal je systeem iig niet ten ongunste komen…

ok de postbode is geweest en om onverklaarbare redenen heb ik een 2200+ gekregen voor de prijs van een 2000+…(óf een foutje óf die andere zijn niet meer te krijgen)

anyways

heb ik hier nu wat aan met mijn huidige moederbord?

(I sure hope so…)

Da’s een goede vraag… .Je hebt kans dat je moederbord de CPU niet wil herkennen, maar met een beetje geluk loopt het wel.

Ik neem echter aan dat deze CPU gesealed verpakt is? In dat geval zou ik toch eventjes contact opnemen met de leverancier om te vragen of het mogelijk is indien je je CPU uitpakt en deze bij jou niet werkt deze te retourneren. Wellicht staan ze hier wel welwillend tegenover, aangezien het terug laten komen en het opnieuw opsturen van een CPU ook al gauw 10 euri kost…

ok dus als ik de meest recente bios update uitvoer en de processor verwissel kan deze niet kapot gaan als het mogelijk toch niet werkt?

en het is ook niet zo dat het ‘eventjes’ werkt en sneller kapot gaat omdat de processor eigenlijk teveel vraagt van het moederbord?