Nieuwe pc

vbimport

Ik heb de plannen om een nieuwe pc te gaan bouwen voor mezelf. Mijn vraag is eigenlijk welke hardware moet ik kopen om een retesnelle pc te maken. hoeft niet ontzettend veel HD ruimte te hebben want ik ga werken met een linuxserver:rolleyes: Althans dat is het plan. Maar het gaat me meer om dat ik er regelmatig mee game maar soms ook wel eens wat fotobewerking doe. Dus welke hardware wat betreft MoBo video en geheugen. Ik wil een AMD CPU gaan gebruiken en ik denk een ATi 256 MB vidcard. Ik denk dat ik een msi 939 MoBo ga gebruiken. Kan iemand mij vertellen hoe ik het meest snelle systeem maak met de juiste verhoudingen. Als jullie nog meer info nodig hebben hoor ik het graag. Ook wil ik graag weten welke 19" TFT scherm snel tot redelijk snel genoeg is om te gamen.

mzzl Dunedaïn

Tja op zich geldt hier natuurlijk de regel dat de snelste CPU en het snelste geheugen in de grootst mogelijke hoeveelheid je het snelste systeem zal opleveren. We komen dus aan bij de aloude vraag: wat mag het allemaal gaan kosten?

Je zegt dat je een server gaat draaien… wat voor een server? Ga je iets doen wat veel van je systeem vergt? Of bedoel je met een server dat op de achterground een web en ftp server draait?

Tja zoals Dee-ehn al aangeeft … wat mag het kosten?

Zelf zou ik gaan voor een: AMD Athlon 64 FX 55, Asus A8N-SLI Dlx S939 nForce4 2xGLAN FW PCI-E, Geforce 6800 Ultra 256Mb DDR3 (over een half jaartje voor de helft van nu een 2de ernaast in SLI :stuck_out_tongue: ), 1Gb Corsair TWINX 3200XL Pro 400MHz CL2-2-2-5, BenQ FP937s+ 19"TFT Zilver 8ms DVI.

Tja, het kost wat maar dan heb je ook wat. :iagree:

Hai tnx 4 reply uiteraard. Wat het mag kosten? Jah ik gaat dus geen €3000,- aan een pc uitgeven want dat vind zelfs IK te gortig. Maar ik denk wel dat ik kan gaan rekenen op een bedrag tussen de €1500 en €2250. Voor dat geld wil ik dus een complete (snelle) pc inclusief DL brander erin met tft scherm. Wat ik bedoel met een servertje is dat ik een klein intern netwerkje wil gaan bouwen met daarin al onze pc’s (4 stuks dan) en een Mac. Deze gaan gebruik maken van een ADSL verbinding met het internet. De reden is dat ik nogal wat bestanden heb die ik normaliter op mijn of een van de andere pc’s heb staan. Nu klooi ik soms nogal eens met mijn pc en moet ik wel eens alles formateren. Dan wil ik niet alles eerst moeten backuppen op iedere pc maar gewoon een server heb staan waar dat op gebeurt. De andere reden is dat mijn vrouw een eigen bedrijf heeft en ook vaak backupt. Nu wil ik dat een beetje gaan indammen voor haar door haar eerst op haar eigen plek op de server te laten backuppen zodat ze ten alle tijden bij haar bestanden kan zonder al haar cd’s door te moeten spitten. Ook draai ik een FTP server maar dat is alleen maar voor vrienden en bekenden op aanvraag want hij staat niet de gehele tijd aan. Misschien dat er later nog wel meer dingen mee gaan gebeuren maar voorlopig is het dat wel. Die server wordt btw mijn huidige pc maar dan alleen met wat meer schijfruimte. Dat lijkt me genoeg. Ook wil ik daar een linuxmachine van gaan maken. Dan heb ik er nog meteen een vraagje achteraan. Ik weet wel dat Linux veilig is maar ik wil ook een router gaan plaatsen op de ADSL verbinding evt met ingebouwde firewall of heel misschien een een router zonder dat en een hardwarematige firewall dat weet ik nog niet. Heeft er iemand suggesties daaromtrent?

mzzl Dunedaïn

Ok de richtprijs is een 1500 euri. Daar kun je een mooi systeem voor kopen!

Zelf zou ik denken aan een systeem met een Athlon 64 3500+ CPU, een VIA K8T800 pro chipset moederbord (bijv Asus A8N deluxe), een gepaste videokaart (bijv een NVidia Geforce 6600 serie), een 17" TFT scherm, 200Gb aan HD ruimte, 2x 512MB PC3200 geheugen, een NEC3520 en een Aopen 1648/AAP etc etc. Dit systeem moet in feite ieder modern spel op een zeer acceptable snelheid kunnen spelen. De servertaken die je beschrijft zijn in feite niet al te zwaar (sterker nog, ze zullen in de meeste situaties amper 1 procentje van je CPU snoepen).

Wat de router/firewall betreft: een hardwarematige firewall is inderdaad een stuk beter dan een firewall in een router, maar of het in dit geval interessant is…?
Linux is inderdaad vrij veilig. Indien je de server goed configureert heb je in feite geen firewall meer nodig (en is dus een router firewall meer nodig). Installeer bijvoorbeeld Shorewall, configureer deze goed en zet alleen de poorten open die je nodig hebt en ik denk dat je wel goed zit.

tnx 4 reply ben weer een stuk wijzer.

mzzl Dunedaïn