Nieuwe PC voor DVD-Brander nodig?

vbimport

Ik ben van plan om een DVD brander aan te schaffen, maar nu heb ik de vraag is het verstandig om dan een heel nieuw PC dan aan te schaffen of de brander in mn oude PC te plaatsen?

Spec’s oude PC:

• AMD (Pentium III) 1 GHz (draaut wat hoger)
  • 2x 512 MB RAM (PC133 geloof ik)
  • 80 GB + 20 Gb Hard disc
  • Plextor 24x12x40
  • BenQ 48x12x48

Ik wil de DVD brander gaan gebruiken om back-up’s te maken
(data backup) en af en toe een filmpie fikken…

Neej hoor dat hoeft niet. 1x DVD speed is gelijk aan 9x CD speed, oftewel 1350k/sec. Zou je dus op 4x DVDs willen branden, dan is dit even zwaar voor je systeem als op 36x CD’s branden. En dat kan je systeem met gemak aan…!

Je gaat wel een van je IDE-apparaten uit je PC moeten halen, aangezien je nu alle 4 de aansluitingen gebruikt (2 HD’s + 2 CDROM). (tenzij je een RAID controller gaat gebruiken ofzo).

Maar voor de rest is er geen enkel probleem lijkt me.

Ok duidelijke antwoorden…

Jammer dat ik één van de CDRW spelers eruit moet halen… ik zit dan toch te denken aan een compleet nieuw systeem via een PC privé project oid.

Maar hoe zit het met de vrije ruimte op je HD… is daar een bepaalde vereiste aan? Bv 20 GB vrij, of is 5 GB al genoeg… dit ivm. buffering van de te schrijven data.

10Gb aan vrije ruimte doet het wel, mits je gaat converteren (DVD9->DVD4), dan moet je toch al minimaal een 15Gb vrij hebben.

Je kunt natuurlijk ook voor een paar tientjes een losse PCI IDE controller kopen, daar 1 of 2 harddisks op aansluiten en je DVD recordertje aan de controller van je moederbord hangen. Is een goedkopere oplossing (ja ik weet het, een nieuwe PC is zo leuk :p)

Euh, ik geloof dat als je DVD wilt branden, je schijfindeling ook ntfs moet zijn. Weet ik niet zeker, maar het zou beter gaan o.i.d… Ik weet niet of iemand dat hier kan bevestigen? Dan weet je het in ieder geval wat het is als ie niet goed brandt, als je FAT32 hebt :stuck_out_tongue:

succes :slight_smile: Je hebt wel heel veel Data op je schijf staan zeker? Als je steeds backups van bijna 5 gig wilt maken ;).

JP: de maximale bestandsgrootte van FAT32 is 4Gb. Wil je bestanden groter dan 4GB toch kunnen opslaan, zonder allerhande gekke truukjes met authoring software te gaan klaarspelen, dan heb je idd NTFS (of een ander bestandssysteem) nodig, dat grotere bestanden aankan.

Ok, mn filesystem is al NTFS.
Oplossing met een PCI IDE controller had ik nog niet aan gedacht.

back-up’s van 5 Gig…tja ik heb nu eenmaal een hoop bmp plaatjes laten we dan maar zeggen… :wink: :smiley: