Nieuwe cd-(re)writer gezocht

vbimport

NEC 7900A heeft de geest gegeven. Ben nu op zoek naar een andere cd-brander. Hoeft geen dvd’s te kunnen lezen. Ben al veel vergelijksites afgeweest, maar kom daar naast USB interfaces enkel nog maar E-IDE tegen. Kan me vergissen, maar mijn pc kent deze laatstgenoemde interface niet. Worden deze dingen helemaal niet meer gemaakt met ide aansluiting, of begrijp ik het nu verkeerd…?

Zijn er overigens nog aanbevelingen. Merk, specificaties

E-IDE staat voor enhanced IDE, een standaard die rond 1994 in het leven is geroepen om de IDE bus om te kunnen laten gaan met drives met een capaciteit groter dan 508MB. Zou dat niet gedaan zijn, dan hadden we nooit via ATAPI odd drives aan kunnen spreken en waren we dus verplicht SCSI te blijven gebruiken (of andere standaarden, zoals propieraire controllers + communicatieprotocollen).
Je kunt dus gewoon gebruik maken van E-IDE drives.

Aanbevelingen? Hmm ja niet al te veel. Sinds een jaar of 2 is de markt voor de CDRW drives behoorlijk dun geworden. Vooral omdat DVDRW drives ook prima CDs kunnen branden en ze bijna gratis bij een pot pindakaas geleverd worden (bij wijze van spreken). Mijn aanbeveling zou eigenlijk zijn een DVDRW drive te kopen.
Zou je dat niet willen, dan zou ik de Plextor Premium aanbevelen. Alhoewel het natuurlijk zo is dat er voor iedere situatie een beste drive is, denk ik toch dat de Premium nog steeds een van de beste allrounders is. De drive blinkt uit op allerhande punten: zeer goede lees- en schrijfprestaties, snel, stil en veel features. Kan ook goed omgaan met kopieerbeveiligingen.
Of ik er zelf eentje heb? Ja, mijn Premium is ondertussentijd 2,5 jaar oud en nog steeds in mijn computertje aanwezig. En die gaat er nog lang niet uit ook; alle CDs die ik schrijf schrijf ik daarmee (het verschil is goed te merken, vooral wanneer ik CDs voor in de auto maak), de meest bekraste CDs gaan er gewoon in etc etc. Puike drive.

Zou je liever voor een ander merk gaan, dan denk ik dat je bij LiteOn nog steeds een goede keuze maakt. Alhoewel ik persoonlijk over mijn Liteon niet zo tevreden ben als over mijn Plextor Premium, zijn het toch geen gekke drives.

Andere merken doen het ook wel goed hoor, maar ergens blijf ik persoonlijk meer voor Plextor en LiteOn (op een tweede plaats) voelen.
Zou je meer concrete informatie willen dan hoor ik het wel :slight_smile:

Dacht even dat dat weer een nieuwe standaart was. Dom… vergist me met de PCI-E. Ging laatst ook al bijna de mist in met een SATA harddisk. Neem je aanbeveling in acht en ben me nu wat aan het orienteren voor een dvdrw.

Schiet maar raak :stuck_out_tongue:

Tja, wat wil je precies gaan doen met je DVD-writer?

Als ik je zo hoor zal je geen DVD-RAM gaan gebruiken.
Goede writers op het moment zijn:
BenQ 1640, NEC3540A, LG GSA4167B.

De laatste kan ook DVD-RAM lezen en schrijven.

Hmm, nee, gekheid. Niet professioneel branden ofzo. Persoonlijk heb ik ook nog geen behoefte aan een DVD-brander, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er nooit éen heb gehad. Qua prijs is het ook goed te doen.

Ik ga er vanuit dat ik hem voor alsnog enkel gebruik voor opslag / backup.

Kan een dual-layer DVD-brander ook automatisch dual side branden? DVD-RAM discs kunnen wat mij betreft wel achterwegen gelaten worden.

Dual side? Je bedoelt dus schijfjes met aan beide kanten een beschrijfbare laag neem ik aan? In principe zou iedere brander dat aan moeten kunnen, aangezien het gewoon twee opelkaar geplakte schijfjes zijn. Ik zou deze echter absoluut niet willen aanraden.

Goed… mijn pc (heb er een aantal) waar de dvd-brander in gebouwd had kunnen worden is veel te zwak om de brander te gebruiken waar hij voor bedoeld is. Andere pc’s hebben een slimlineversie nodig, welke mij veel te duur zijn.

Daarom, zijn er ook aanbevelingen voor externe branders, of kan ik ervanuit gaan dat de genoemde merken ook goede externe branders leveren?

BVD

In principe kun je dit probleem simpel verhelpen: je kunt gewoon losse externe behuizingen met USB 2.0 en/of FireWire aansluiting kopen. In deze behuizing is dan een verloopstuk naar de IDE bus gemonteerd, waardoor je prima een apparaat zoals een DVDRW drive erin kunt stoppen. Je moet dan natuurlijk wel een 5 1/4" behuizing kopen. Simpel en werkt prima!

Is er een opvolger van de Plextor Premium? Volgens de site lijkt die vervangen te zijn door de PX-230A…is dit gewoon een vernieuwde versie van de premium?

Ben op zoek naar een “simpele” cd brander. Heb al een Plextor PX-708A om DVD’s mee te branden, alleen kan die niet de navigatie’s cd’s branden voor in de auto.
Brander schijnt een 2-sheep brander te moeten zijn ivm beveiliging van de cd…

Wie kan mij helpen met een tip voor de juiste cd-brander. Kom er na een dagje zoeken, niet meer echt uit.

help… :bow: :bow:

De 230A is geen echte opvolger voor de Premium. Sterker nog, de 230A is hardwarematig niet identiek aan de eerdere Plextor 52x CD branders (inclusief de Premium). Het zal geen slechte drive zijn, maar ik durf je niet te zeggen in hoeverre deze drive vergelijkbare presteaties levert. Een goede review kan in helaas niet vinden. Je kunt evt eens op ons Plextor forum zoeken (zoekfunctie rechts boven).