Nieuwe Case & voeding: mening + advies

Hoi!

Momenteel zit m’n systeem in een relatief oude case (uit de tijd van de eerste socket423 P4). De voeding van dat beestje is blijkbaar maar 300W. Dat lijkt me toch wat zwak voor een P4 met r9700pro, 6 HD’s, een boel PCI-sloten en rimm op 600Mhz. Bovendien is de case zelf ook wat krap (slechts 3 5,25" bays). Daarom was’k aan’t rondkijken en heb’k deze case gevonden. Er zou een 400W voeding inzitten en achteraan kan ik mijn 12cm fan inbouwen. Bovendien heeft ie 4 5,25" bays en in totaal 7 3,5"; ruim genoeg voor mij.

Kheb ze gevonden voor 66,5 EURO, wat mij erg goedkoop lijkt (met voeding) Daarom wou ik vragen of iemand ervaringen heeft met super-flower en wat jullie algemene mening over de kast is. Of als iemand een alternatief weet, stel ik dat ook erg op prijs :slight_smile:
't Moet dus geen Lian-Li of weetikwat zijn met een hoop ledjes of metertjes. Gewoon minimaal zes 3,5" en vier 5,25" bays en een 400W voeding (of meer) volstaat. Front USB/Firewire is een leuke optie, maar moet niet. Een prijs in de buurt van die superflower zou leuk zijn :slight_smile:

Dank!!!

Ik heb deze kasten eerder gezien, onder andere namen weliswaar. De kwaliteit van de kast is opzich wel ok. Het is geen extreem hoge kwaliteit, maar wel boven gemiddeld.

De ingebouwde ventilator (zijpaneel) was enigzins luidruchtig. Indien deze kast ook zo’n ventilator zou hebben (dit verandert nogal graag) dan is deze natuurlijk voor een prikkie te vervangen.

Van de voeding moet je niet teveel verwachten. Het zal gewoon een el-cheapo 400W voeding zijn. Het kan best dat je systeem hiermee perfect draait, maar het hoeft niet. Bij dit soort voedingen zijn vaak de 12 en 5V lijnen wat aan de zwakke kant. Ook zijn ze meestal redelijk luidruchtig. Je kunt natuurlijk die kast kopen, de voeding weer verkopen en dan een behoorlijke voeding kopen. Vergeet echter niet dat een behoorlijke voeding ook al snel een 50 euro kost (QTec; sommige modellen zijn erg goed!)…

Als ik jou was zou ik toch een wat grotere kast kopen. Dit voor het levensbehoud van je schijven. Omdat het nogal een kleine kast is is de warmte produktie enorm met 6 schijven en de houtje touwtje erin. Koop een grotere kast met een zooi fans erin. Ik weet bij jouw vorige kast dat de zijkant openstaat. Maar wil je dat bij deze weer doen?

En idd wat Dee-ehn zegt. Sommige QTec voedingen zijn goed. Ligt eraan welke serie het is. Vraag me niet welke serie fout of goed is. Maar ik weet wel van sommige mensen die een instabiel systeem hadden met een QTec voeding. Toen ze er een Enermax in hadden waren de problemen voorbij. Dit ook icm een Radeon 9700 PRO en een aantal schijven en andere zooi. Maar blijkbaar heb jij wel een kwalitatief goed voeding (300W) omdat deze zonder probs draait.

M’n huidige kast staat niet constant open hoor :slight_smile:
Maar als’k de specificaties van die superflower een beetje begrijp, dan kan ik vooraan 2 x 8cm fans stoppen (da’s dus vlak bij de onderste 3 a 4 harde schijven). Met dan achteraan (bij AGP, CPU en Mem) mijn 12cm fan en opzij de standaard 8cm fan (boven de PCI-kaartjes) zou er toch al heel wat warmte weg moeten kunnen?

Dat’k met m’n huidige voeding erg veel geluk heb gehad, dat is me wel duidelijk :). Ik ging ervanuit dat het een 350W was, maar kheb dit weekend pas gezien dat het slechts 300W is :eek:

Misschien dat’k het best eens gewoon probeer met die superflower en z’n 400W voeding. Als ze niet stabiel is, kan’k nog altijd voor een Enermax voeding gaan en zoals Dee-ehn zei, de andere verkopen. Of zou het ondanks die fans toch te warm worden in die kleine kast? In mijn huidige werd het mobo 27-29° en de CPU max 48°C (ook met de case dicht ;)) Maar de temp van de HD’s zou’k zo direct niet weten.

Wannes: een temperatuur van 48 graden heeft weinig/geen nadelige gevolgen voor jouw CPU. Harde schijven zijn echter meer afhankelijk van een goede koeling (ja, ook dure SCSI modellen ;)).

Je kunt natuurlijk wel 2x een 80mm fan voren in je kast monteren, maar afhankelijk van de montage kan het effect hiervan nihil zijn.
Indien de frontale fans dusdanig worden gemonteerd dat ze maar in een zeer beperkte airflow kunnen voorzien (dat is vaak bij kasten zo; ik heb daarom voren in mijn kast een gat gemaakt) en dus de harde schijven nauwelijks koelen.

Een kast waarbij dit goed gebeurd is de 601 kast. Deze kasten worden tevens door Chieftec, Antec en Alienware geleverd (zeer bekend model). In deze kast zitten genoeg mogelijkheiden om je systeem behoorlijk te koelen; er zijn zelfs allerhande mooie klik-systemen in verwerkt zodat je je ventilatoren zonder veel moeite kunt installeren.
Een mooie variant van deze kasten, is de Xaser serie van Thermaltake. Deze kosten wellicht een centje, maar zijn standaard van meer dan voldoende koeling voorzien en zien nog eens goed uit ook… het enige nadeel is dan de prijs…

Deze heb ik gekocht in Duitsland. Het is een Enermax Silver Wizard II kast :

Deze heb ik gekocht zonder voeding en was rond de € 75,-

Ik heb toen zelf een mooie losse 450W Enermax voeding gekocht.

Verder wat rounded IDE kabels , een stuk of drie ventilatoren met blauwe lampjes erin (elk 2600 toeren en fluisterstil) voor erin gekocht. Ik ga nog twee ventilatoren vervangen denk ik door ventilatoren met blauwe lampjes en dan vind ik het wel weer goed. Het effect van de ventilatoren is best aardig , want de roosters geven toch aardig wat luchtverplaatsing weer.

Ik ga voor deze kast:

Antec PlusView 1000AMG

Hij kost ca € 90,- maar is zonder voeding. Dit icm met een Enermax 465watt lijkt me een leuke combo. :wink:

Ik heb het er maar op gewaagd en ben deze namiddag die superflower gaan halen. 't Was idd 66,50 EURO, dus geen typfout :slight_smile: en de 400W PSU zat er ook in ;).
Voorlopig werkt ie zonder problemen (ik heb hout vast :p). Maar kheb nog niet alles overgebouwd en de pc heeft ook nog niet al te zware dingen gedaan om de voeding te testen.

Over de kast ben ik erg tevreden; makkelijk te monteren (moederbord, fans, harde schijf rack, frontplaatjes,…) Maar kheb me wel gesneden aan een metalen rand; cliché voor goedkope cases :slight_smile:

Kben benieuwd of’k er zo positief over blijf (en of’k alsnog een Enermax voeding nodig zal hebben ;))

goede voeding is belangrijk

zou persoonlijk voor een CWT gaan (heb de CWT 550ADP 550W in mijn dual Xeon systeem hangen en hij doet het echt perfect.) CWT is ook 1 van de weinigen met gescheide volt uitgangen, de 3.3 5 en 12 volt uigangen werken geheel onafhankelijk van elkaar.

Enermax op zich niet zo heel erg goed, sommige systemen willen er wel eens uitklappen omdat de enermax niet echt een stabiele 5V lijn heeft (vooral bij hogere belasting)

Q-Tec zou ik niet in de buurt komen van de modellen <400W
alle lijnen zitten aan elkaar genoopt, als je dus je 12V lijn scheef trekt trek je ook gelijk je 5V en 3.3V scheef. niet alle systemen kunnen daar evengoed tegen.

Originally posted by Maelstrom
[B]goede voeding is belangrijk

zou persoonlijk voor een CWT gaan (heb de CWT 550ADP 550W in mijn dual Xeon systeem hangen en hij doet het echt perfect.) CWT is ook 1 van de weinigen met gescheide volt uitgangen, de 3.3 5 en 12 volt uigangen werken geheel onafhankelijk van elkaar.

Enermax op zich niet zo heel erg goed, sommige systemen willen er wel eens uitklappen omdat de enermax niet echt een stabiele 5V lijn heeft (vooral bij hogere belasting)

Q-Tec zou ik niet in de buurt komen van de modellen <400W
alle lijnen zitten aan elkaar genoopt, als je dus je 12V lijn scheef trekt trek je ook gelijk je 5V en 3.3V scheef. niet alle systemen kunnen daar evengoed tegen. [/B]
Kijk…aan deze info hebben we tenminste wat. Bedankt voor deze info. :bigsmile: