Nieuwe Branders falen

Allereerst, hallo allemaal! :slight_smile:

Ik zit met een probleem betreft het branden van dvd’s en cd’s. Bij aankoop van mijn pc, zo’n 2 jaar terug, zat er standaard een dvd writer ingebouwd (NEC 2500A). Een paar maanden later kocht ik de NEC 3520 omdat deze Dual Layer kon branden. Ik heb deze toen geïnstalleerd en de brander werkte prima!

Na verloop van tijd moest het moederbord vervangen worden door een defecte bios. Ik kocht hier de Gigabyte 8S648FXP-RZ P4 Titan voor (oude was Gigabyte GA-8SGXL P4 Titan) Bij het herinstalleren van de Hardware (automatisch door XP) leek er in eerste instantie niks aan de hand te zijn. Alles is weer zo aangesloten zoals het was. (moederborden zijn vrijwel identiek)

Echter, bleek, nadat ik weer wilde branden met de NEC 3520, dat deze compleet op hol sloeg. Zowel bij cd’s als dvd’s slaat de buffer leeg en weer vol, en weer leeg en weer vol. Iedere keer als ImgBurn data leest van de HD dan schiet de leesbuffer terug, en daarna ook tegelijkertijd de data buffer van de 3520. De 2500 daarentegen, doet alles gewoon normaal!

2 maanden later kocht ik de NEC 3550, omdat ik dacht dat het aan de brander lag (3520) omdat de 2500 nergens last van ondervindt. Bij deze brander hetzelfde probleem. Ik denk, laat ik overgaan op Pioneer, en ik heb sinds kort de Pioneer 111D. Deze ondervindt weer hetzelfde probleem, MAAR, heeft er in mindere mate last van. Bij de met de NEC gebrande schijfjes, stotteren alle films en lopen volledig vast. De Pioneer, daarentegen, brand ze volledig, net als de NEC branders, laat de film op bepaalde momenten stotteren, maar loopt NIET vast.

Ik heb alles gecontroleerd. 2 HD’s zitten op IDE poort 2 en de branders (Pioneer 111D en NEC 2500) op IDE 1. De Pioneer staat in Ultra DMA mode 4 (zoals het hoort) en heeft de jumper op Master, de Nec op Slave. Toch, blijft de 2500 normaal branden en slaat de Pioneer zelfs bij 4x branden (wat voor de 2500 zijn top is) op hol. Al geprobeerd de beide branders om te draaien, 1 brander aan te sluiten zowel op Master als Slave, maar niks lijkt te helpen. Ook verwisselen van kabels helpt 0,0!

Is het verstandig om de pc compleet te formatteren en alles opnieuw te installeren? Ik zie namelijk geen andere opties meer :-S
Kan het aan het moederbord liggen?

Ik heb mijn media ook apart getest via Cdspeed van Nero

hier de resultaten:

Algemene informatie
Station: PIONEER DVD-RW DVR-111D
Firmware: 1.23
Schijftype:: DVD+R (MCC 004) Verbatim 16X
Geselecteerde snelheid: 8 X
PI errors
Maximum: 22
gemiddeld: 7.72
Totaal: 89203
PI failures
Maximum: 4
gemiddeld: 0.01
Totaal: 141
PO failures: n/a
Jitter: n/a
Scan-statistieken
Verlopen tijd: 21:22
Aantal samples: 17903
Gemiddeld scan-interval: 8.00 ECC
Storingen verwijderd: 0

Score Kwaliteit: 98

Het ligt dus niet aan de media maar aan iets anders.

Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met dit probleem, maar er lijkt maar geen goede oplossing te zijn :confused:

Welkom op CDF!

Heb je de chipset drivers enzo geinstalleerd?
Je oude moederbord had nl een SiS 648/693 chipset en je nieuwe een SiS 648/694 chipset. Je nieuwe moederbord heeft ook 2 SATA poorten terwijl je oude moederbord die niet had (Uitgezet in BIOS of de drivers geinstalleerd? Normaal staan ze aan in RAID functie).
Staan je HD’s in UDMA mode?
Gebruik je een kabel met 80 draadjes voor de branders en HD’s?
Zit de Master aan het einde van de kabel en de Slave in het midden?
Heb je de instellingen in BIOS gecontroleerd?
Onder ‘Integrated Peripherals’ moet ‘IDE1/2 Conduter Cable’ op ‘Auto’ of ‘ATA66/100/133’ staan (ATA66/100/133 --> Kabel met 80 draadjes gebruiken!!).

Alhoewel het tegenwoordig (als het goed is) niks meer uitmaakt zou ik de HD’s toch aan IDE1 (Primary) hangen en de branders aan IDE2 (Secondary).

Dankje voor je reactie!

Wat me opvalt, is dat als ik Cdspeed gebruik, en ik test mijn Benchmarks, dan gebruikt hij bij 8x schrijven 62% CPU memory, is dat normaal??
Intern 1024MB DDR2 geheugen, maar dat is normaliter toch gewoon genoeg?

Onder Apparaatbeheer staat 2x mijn processor aangegeven onder het kopje “Processors” (ik weet niet of dit zo hoort)

Er staat een SiS PCI IDE controller onder IDE ATA/ATAPI controllers, maak ik daar gebruik van?

Als ik een ACPI computer heb (dus Multiprocessor), waar moet mijn interface in ImgBurn dan op aangevinkt staan?

Ik noem maar wat extra dingen want ik ben radeloos, een pc zou gewoon normaal moeten functioneren na het verwisselen van brander neem ik aan, althans dat was wel zo voorheen.

Sorry voor de late reactie.

Ik denk dat je een foutje maakt, CPU memory (oftewel cache) wordt naar mijn weten met geen enkel programma gemeten aangezien cache zo goed als altijd voor de volle 100% gebruikt wordt.
Ik neem dus aan dat het CPU gebruik 62% is, dit is volgens mij zelfs voor de traagste Celeron processor teveel, meestal heeft dat met een driver probleem of een conflict te maken (Ik gok op een driver probleem aangezien je je moederbord hebt vervangen).

Dat je 2x een processor vind onder apparaatbeheer komt waarschijnlijk doordat je een processor met HT (Hyper Threading) hebt…niks aan de hand dus.

Ja, je hebt een SiS chipset dus je maakt gebruik van die IDE ATA/ATAPI controller, je zou kunnen proberen om die te updaten (Apparaatbeheer -> IDE ATA/ATAPI controllers -> Eigenschappen -> Driver -> Update…CD erin en verwijzen naar de CD).

Je laatste vraag snap ik niet helemaal, ACPI staat voor ‘Advanced Configuration and Power Interface’ en heeft dus niks met multiprocessor te maken.

Overigens is het bekent dat ACPI voor problemen kan zorgen, het hoe, wat en waar weet ik niet 1,2,3 aangezien ik de (oude) P4 over heb geslagen en naar een AMD systeem ben overgestapt (Ik hoop binnenkort een E6600 Duo Core te hebben).

Ik wil je graag verder helpen, maar ik denk dat GoT (Gathering of Tweakers) een betere site is waar je veel sneller en meer hulp zult krijgen met dit soort problemen (Mij kun je daar ook tegenkomen)… http://gathering.tweakers.net/forum

Andere goede sites (Engelstalig):

www.xtremesystems.org
www.aoaforums.com