Nieuw systeem ,wie helpt mij

Ik wil graag een nieuw systeem kopen maar om eerst te beginnen met dit.
Voorlopig ben ik op zoek naar de volgende onderdelen:
Moederbord
Processor
Geheugen (maar als het effe kan een paar maanden nog met een sdram pc 100, die heb ik hier en die wou ik nog effe gebruiken als dat mogelijk is)
Later wil ik hem verder uitbreiden maar voorlopig wil ik het hier bij laten.
Ik ben in bezit van:
3dfx voodoo 3500
Maxtor 60gb 7200 rpm ata 100
A-open cdrom
Plextor 12/4/32
Floppy drive (wie kan er zonder)
Kast
Geheugen 4 banks van sdram 128 mb pc 100
Soundblaster live 1024
Netwerk kaart voor mijn internet.

Het gaat mij hierom.
Ik weet nog niet wat ik moet kiezen tussen P4 of een AMD, ik heb de verschillende verhalen al gelezen en gehoord maar ik vertrouw liever op ervaringen van mensen dan technische test uit bladen of het net.
Dus hebben jullie een systeem van AMD (Tb 1,4 of hoger) met een goed moederbord vertel het mij dan effe samen met jouw ervaring er bij.
Of een P4 1,4 met een goed moederbord
Het moet wel een goed en stabiel systeem blijven die (bijna) alles ondersteund.

Alvast bedankt guys.:wink:

Sorry ik zie nu pas dat ik hem in de verkeerde forum heb geplaast.
I’m so sorry ruff next gangsta:eek:

Ik heb goede ervaringen met de AMD Ahtlon 900 Mhz.
Die draait nu al bijna een jaartje in mijn speciale 19" serverkassie met daarin een doodnormale (wel voor amd geschikt natuurlijk) cpu ventilator , op een AsusTek A7V moederbord.

Laatst heb ik hem uitgebreid met 2 x 40 Gigabyte , 1500 Megabyte ram en Windows XP Pro … dit loop heel erg stabiel.
Onstabiliteit is snel te merken , dan wordt windows xp pro loeitraag maar dat gebeurt niet snel.

Ik heb toendertijd gekozen voor Amd , omdat de P4 er nog maar net was en vele malen duurder zou gaan uitkomen dan ook maar een vergelijkbare Amd processor.

Zelfs nu geloof ik er niet in dat Intel’s paradepaardje alles waarmaakt wat het waar zou moeten maken. Helemaal ben ik al niet te spreken over de additionele upgrades die je moet uitvoeren , ddr ram geheugen ,nieuwe kast , etc etc. Ja , je hebt nu wel p4 bordjes met “gewoon geheugen” en standaard atx aansluitingen , maar wat is toch de bedoeling van intel ?

Quake III Arena en aanverwanten lopen beduidend sneller op een p4 dan op een athlon professor , maar daar blijft het ook zo’n beetje bij. Waarom dan toch veel geld uitgeven ? Nou , in de eerste plaats is intel beter bestand tegen temperatuursschommelingen.

Het hangt er maar helemaal af wat je voornamenlijk doet met je pc en dat moet je gewoon goed uitzoeken. (niet in 3 seconden beslissen met " och , dan weer cdtje fikken , dan weer gamen , etc). Ga je computergebruik en de toepassingen na die je het meeste hebt opgestart in de afgelopen jaren en specifieer daar je systeem op.

Mijn systeem is bijvoorbeeld om vooral veel te gamen en te internetten. Daarom heb ik aan een 900Mhz met een VooDoo 3 pci vga kaartje ook voorlopig wel genoeg… so what dat ik geen 55 frames per seconde heb in quake III ? mij niet boeien.

Gebruik je een computer expliciet voor office toepassingen dan ben je met een pentium 1 al klaar… maar ja , mensen gaan graag voor nieuw speelgoed… terwijl het soms niet eens nodig is.

Ik heb bijvoorbeeld nooit een Pentum II , Celeron of Pentium III gehad… wat moest ik ermee ? Mijn Pentium 1 233 Mhz MMX processor deed alles wat ie moet doen (nog steeds overigens).

Ik heb een AMD 1.4 op een ASUS A7A266 en ben daar zeer over te spreken. Op dit moment zit er 512 MB SDR op en dat gaat al zeer vlot. Dus wat zal het zijn met DDR. Ik kan niet vergelijken met een P4 . Maar wie wil er nog een P4 na een AMD ervaring.

[b]Ik heb draaien op dit moment[/b]

Systeem 1
AMD TB 900
512 Mem PC133
Abit KT7 Raid Mobootje
2X ibm 40 Gb 7200 Rpm in Raid 0
ATI Radeon 64 DDR
Windows ME NL
Plexwrite 12/10/32
ZIP 250 Mb IDE

Systeem 2
Intel pentium II 450
384 Mem PC100
ASUS P2B LS (SCSI en LAN)
Diamond Viper 16 Mb
Quantum Atlas 9 U2W Scsi
Maxtor 20 Gb 5400 RPM
Windows 2000 Server NL
Panasonic 8/4 SCSI writer
Zip 100 MB SCSI

[b]Ik heb nog in de maak.[/b]
Systeem 1
AMD TB 1400
512 Mem
MSI 6330 KT7 turbo V3
2X Maxtor 60 GB 7200 Rpm in Raid 0
ATI Radeon 2 ??? (mot nog gekocht worden)
Windows XP NL

Systeem 2
Intel pentium II 350
256 Mem PC100
Intel Mobootje
Diamond nog wat met 4 Mb
Quantum 2 Gb
Novell 4 of 5 server??? (mot ik nog ff kijken)

Systeem 3
Intel Pentium 200
128 Mb EDO
ASUS mobootje
Matrox Millenium II 8 Mb
Quantum 4 Gb
Linux bakkie (Mot ik ook nog ff kijken)

Binnenkort zijn er HCC dagen
Dan ga ik zeker voor de Radeon II :smiley: En misschien nog wel voor de AMD XP 1800+ en switch ik ff wat mobootjes uit die andere kasten.

Maar om ff terug te komen op je vraag. Ik zou nu voor AMD gaan. Zeker kwa prijs/prestatie verhouding. Mijn eerste PC was een 486 DX II 66 van AMD. Deze was toen er tijd sneller dan de Intel DXII 66. Daarna heb ik een pentium I 200 en een pentium II 450 gekocht. Dit omdat AMD veel langzamer was met floiting point berekeningen. Dit had ik echt wel nodig voor 3D studio. Nu ben ik weer overgegegaan naar AMD omdat ze keihard terug zijn gekomen. Dus heb ik een TB900 en een TB1400 gekocht. Zeker kwa prestaties is ie weer gelijk aan die van Intel. Nu zijn er de AMD XP processoren en nu zal ik weer voor AMD kiezen. AMD presteert het om op 1,53 Mhz een Intel 2.0 Ghz op veel fronten bij te houden of zelfs te verslaan. Ze hebben de 1,53 al op 1,8 Ghz stabiel lopen! Toen was het een 2,0 Ghz killer!!! :stuck_out_tongue:
Als ik jou was zou ik voor een MSI of ASUS mobootje gaan. Dan kan je nog kiezen voor DDR of SDRAM. Heb je wat meer geld te besteden ga dan voor DDR.

Voor mij (persoonlijk) zou ik voor AMD gaan. Omdat AMD alweer vet :smiley: roeleert!!!

Check voor benchmarks en info tussen AMD Xp en Intel ff hier kijk pagina 6 en verder. Alles waar de Pentium 2 Ghz snel in is zijn spellen met een resolutie van 640X480x16 bits. De rest is XP 1800 en zelfs de wat lagere AMD XP’s sneller dan Intel 2,0 Ghz. Dus mijn conclusie is…AMD!!!

Misschien wel zo belangrijk om er bij te vertellen aangezien Mr. Belvedere :smiley: het vroeg wat ik zoal doe met de computer.
Ik wil uiteraard ook de Windows Xp er op gooien dus die moet hij zo wie zo ondersteunen.Verder doe ik dus veel aan het internetten en cd’s branden.Gamen zo af en toe als weer eens een monster spel als DEUS EX en TOMBRAIDER uit is maar voor de rest valt het wel mee.Begin nu een beetje met video bewerking en foto maar dat is nog een begin stadium maar wel iets om rekening mee te houden.:slight_smile:

Wat ik alwel weer in de gaten heb dat er verrekte veel AMD gebruikers zijn , in alle oudere topics gelezen komen zij toch steeds meer naar voren.
Word er dan zo weinig P4 verkocht?:confused:

Ik wil graag voor zondag een beslissing hebben genomen want dan kom ik weer op een beursje terecht dus wie weet… (iest om naar uit te kijken)

Momenteel zou ik keihard voor AMD gaan. Waarom? Goedkoper en sneller is dan het antwoord. Als je de beide paradepaardjes van Intel en AMD vergelijkt (binnen de consumermarkt) dan wint AMD het dik. Ok er zijn testen waarin de P4 (S478) het wint van de Athlon (XP) maar dat aantal is nogal marginaal.

Qua kwaliteit doet AMD niet onder voor Intel. Ok, een AMD cpu wordt wat warmer dan een Intel CPU (alhoewel dit bij de nieuwe Athlon reuze meevalt) maar daarmee heb je het ook snel gehad. Een P4 CPU die ongeveer gelijk presteert als een AMD CPU heeft heel wat meer MHZ’en nodig en da’s niet goedkoop bij Intel (bij de topmodellen kan dit een 1000 piek schelen @ the moment).
Laat je dus niet verleiden door aantal MHZ’en…

Mijn advies luidt dan ook: koop een mobo (ik prefereer MSI, die zijn retestabiel) met een VIA KT266a sjipset erop, icm met een Athlon XP en 512MB DDR geheugen :).

Ik zou momenteel ook geen nieuw systeem kopen. Aanstaande maandag gaan nl van beide CPU fabrikanten de prijzen behoorlijk omlaag (Intel tot een 29%, AMD tot een 22%). Dat scheelt nogal he? Dat is het wachten wel eventjes waard.

Of het verkopen op een beurs verstandig is? Kweethetniet… ik heb het er zelf niet zo op om eerlijk te zijn…

Wat ik zelf dan heb? Een MSI K7T Turbo 133 met daarop een Athlon 1,2 en een Alpha Pal 6035… heel erg tevreden!!!

Ik heb vandaag gehoord dat de prijzen van P4-proc. vanaf maandag met ongeveer 30% dalen…

En waar hebben jullie dit gehoord?:mad:

I want proof

Ikzelf ben meer een liefhebber van een intel processor. Maar om toch objectief te blijven moet ik denk ik toch zeggen dat waarschijnlijk een AMD processor geen slechte keus is. Namelijk je kan nu toch voort al zeggen dat AMD zich bewezen heeft een degelijke processor op de markt te zetten.

het enigste echte nadeel wat me nogal opvalt is dat de processor zelf wat warmer is ten opzichte van de intel. Maar hier moet ik dan ook weer bijvermelden dat bij de meeste systeemconfiguraties dit niet echt van belang is.

Vervolgens winXP installeren gaat op een intel systeem ook niet altijd rooskleurig want ik had der hier redelijk wat problemen mee (errors zoals Bad_system_config_info , irql_not_less_or_equal kwamen allemaal vriendelijk voorbij).

Maar om het momenteel simpel te zeggen zou ik je in feite dan adviseren om te kiezen voor een AMD processor omdat deze gewoon goedkoper is en toch goed presteerd(maar ikzelf blijf toch nog bij intel).

Originally posted by Balkie
[B]En waar hebben jullie dit gehoord?:mad:

I want proof [/B]

stond bij www.tweakers.net maar dit zal waarschijnlijk voor de consument zo goed als niks betekenen. Met geluk misschien een procent of 5 eraf.

Ga jij vreemd???
:frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning:
tweakers???

lol:p

Originally posted by psyduck
[B]

stond bij www.tweakers.net maar dit zal waarschijnlijk voor de consument zo goed als niks betekenen. Met geluk misschien een procent of 5 eraf. [/B]

Verwacht wordt dat de daling vrijwel geheel aan de consument word “doorgegeven”…

Ga jij vreemd???
tweakers???

Denk dat er veel freakers “stiekem” wel eens bij tweakers gaat kijken…

Ga jij vreemd???
tweakers???

hehe, Ikzelf kan bij bijde sites info vinden en zie dan geen reden om dat niet te doen. Hoewel ik moet toegeven dat ik de sfeer van de forum van tweakers stukken minder(zijn daar naar mijn mening iets te strikt met hun regels).

Jullie mogen gerust bij Tweakers kijken hoor… doe ik zelf ook… tis niet dat we elkaar veel overlappen daar we beiden een andere doelgroep hebben… zo kunnen we “vredig” naast elkaar bestaan (nu zeg ik niet dat ik zo gek op Tweakers ben).

Maar om ff terug te komen op die prijsdalingen: die zijn vaak wel degelijk te merken. Ik heb vaak de cpu prijzen van mijn vaste computer-onderdelen-koop-stek gevolgd en ben tot de conclusie gekomen dat de cpu prijzen daar vaak enkele dagen nadat de verandering bekend is gemaakt goed te merken zijn. Soms een 200 piek eraf ofzow is niet zo vreemd dan…

Oh ja helemaal vergeten de VOEDING die ik heb.
Ik lees net dat AMD en P4 een grotere voeding nodig hebben.
Dus moet er waarschijnlijk ook een andere kast komen (is deze voor mijn tweede systeem)
Ik heb nu 235 w is dat dan voldoende of niet?

OKay guys ik ga voor de AMD maar welk mobo moet ik kiezen voor de thunderbird 1,4 ghz want de XP is wel erg duur.
Graag een stabiel mobo met upgrade mogelijk heden.

Ik zou een andere voeding nemen want ne maat van mij had pas ne nieuwe amd 1200 in elkaar gestoken.Toen hij hem starte flitste zijn toetsenbord één keer en het was voorbij.Daarna hebben we alle kaarten een voor een op het moederbord moeten klikken voordat hij werkte. Ik raad aan minstens een 300w.Maar je doet ermee wat je wilt.Als hij op een 235w werkt is er geen probleem. By the way veel plezier met je nieuwe processor.Goede keus.:smiley:

OKay guys ik ga voor de AMD maar welk mobo moet ik kiezen voor de thunderbird 1,4 ghz want de XP is wel erg duur.
Graag een stabiel mobo met upgrade mogelijk heden.

Heb zelf ook een 1,4 op een Asus A7V133 gemonteerd zitten en dat loopt prima. Maar als ik op dit moment een andere mobo moest nemen zou ik een MSI nemen! Hoor hier veel goede dingen over! :stuck_out_tongue: (vooral zeer stabiel!!)