Nieuw moederbord! Ervaringen?

Ik wil/moet een nieuwe moederbord kopen omdat mijn huidige moederbord (ASUS K7V) kuren begint te vertonen en deze ook gewoon te langzaam wordt. Allereerst moet ik een keuze maken tussen AMD Athlon XP en Intel P4. Ik denk dat ik weer voor een Athlon ga ook al wou ik eerst een P4 vanwege zijn betere beveiliging tegen oververhitting maar goed de XP is gewoon goedkoper en ik ben nog maar student :wink: Wordt dus een XP2000+ of misschien een XP2200+. Deze moederborden had ik in gedachte:

-MSI KT3 ULTRA-2, KT333 chipset, 266FSB, €105, website
-ASUS A7V 333, KT333 chipset, 266FSB, €139, website.

Lijken erg op elkaar volgens mij. Iemand ervaringen met de betreffende moederborden? Die MSI is rood en dat zou wel aardig staan in m’n case (die heeft een window) maar ASUS ken ik en is gewoon goed naar mijn mening. Wat me erg aantrekt in de ASUS is:

ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage your CPU.

Werkt dat ook echt? Heb er verder weinig verstand van. Raid hoeft van mij niet (heb ik niet echt nodig denk ik, weet niet precies hoe het werkt), 6-channel audio lijkt me wel cool, USB2.0 is nodig maar beide moederborden hebben dat.

Graag jullie mening! :wink:

Ik heb de ASUS A7V 333 met een AMD XP 2000+, ik heb wel veel problemen gehad qua stabiliteit, maar gezien alle forums die ik heb gelezen kwam dat door m’n Nvidia TNT2 en Soundblaster Live combinatie. Met nieuwe drivers is m’n PC nu weer heel stabiel. Als ik jou was zou ik voor de ASUS gaan, lees er alleen positieve dingen over, veel bios updates en een goed merk !

Maarja heb er ook weinig verstand van eerlijk gezegd :wink:

hey

ik heb 3 msi borden gehad en alle 3 hebben mij veel problemen gegeven voornaamste probleem stabilitijd.

altijd geheugen fouten daardoor heb ik dus zo een afknapper gehad van msi en hoef ik helemaal niets meer van dat merk.

kheb nu een asus dual loopt lekker.

ik denk dat iedereen zijn eiegen eningen hebben over borden asus is toch wel 1 van de beste merken.

dus met andere woorden als ik mocht kiezen werd het asus.

greetz

Met ASUS kan je inderdaad weinig fout doen. Ook de ASUS Probe is een handig tooltje als je temperatuurmonitoring belangrijk vindt; het tooltje toont voor elke fan de rotatiesnelheid en temperaturen voor de CPU en de rest van het mobo. Je kan instellen vanaf welke temperatuur hij moet beginnen piepen. (btw: mijn P4 heeft nu een temperatuur van 28°C merk ik net :))

Nog iets: mijn mening is, dat je de keuze van een moederbord niet mag laten afgaan op zogenaamde onboard-features. Volgens mij koop je beter een kwalitatief goed en snel moederbord, dan eentje met onboard LAN, sound (zelfs al is dat 6 kanaals) of andere extra’s. Onboard kan nooit tippen aan aparte insteekkaartjes, zeker niet voor geluid. Komt dan nog eens bij, dat al wat onboard zit, een mogelijke bron is van hardwareconflicten :slight_smile:
Nu ja, dat is mijn mening en jij doet er mee wat je wil en wat binnen je budget ligt.

In short: ASUS, eenvoudig moederbord met de snelste chipset (voor AMD of Intel kies je zelf) en liefst “alles” in PCI-kaartjes.

Ik heb nu dus ook een ASUS en die is altijd stabiel geweest dus ik denk dat ik nu ook weer voor een ASUS ga. M’n videokaart is ook van ASUS dus ik verwacht daar geen problemen mee. USB2.0 heb ik graag onboard maar ik heb desnoods een PCI-kaart daarvoor. Een aparte geluidskaart heb ik niet dus ik wil deze graag onboard hebben. Bedankt voor de reactie’s. Ik denk dat het de ASUS wordt met een XP2200+. Volgende maand wanneer ik mijn overwerk salaris krijg ga ik maar eens kijken dan :wink:

Heb je wel eens gedacht aan een moederbord van Soltek?

't is geen bekend merk maar volgens mijn collega’s worden ze al een half jaar als beste getest.

Er is tot op heden nog geen Soltek mobo bij ons terug gekomen dat kuren vertoonde, in tegenstelling tot MSI en Asus.

Neem eens een kijkje op www.soltek.com.tw

Ze zijn nog goedkoper ook dacht ik :slight_smile:

Originally posted by Murphy23x
Er is tot op heden nog geen Soltek mobo bij ons terug gekomen dat kuren vertoonde, in tegenstelling tot MSI en Asus
Nee omdat niemand dat merk kent en dus ook niet koopt :wink:

Hehe bedankt voor de tip. Persoonlijk hou ik er niet van om een merk te kopen dat niet bekend is. Klinkt misschien stom maar ik zou toch liever voor een Asus gaan dan een Soltek. Maar ik zal eens kijken op die site.

Originally posted by Murphy23x
't is geen bekend merk maar volgens mijn collega’s worden ze al een half jaar als beste getest.

Maar wat was het resultaat uit al die testen ? :slight_smile:

whoei!

met beide MBs geen ervaring, maar ik heb nou een MSI, welke zeer goed werk verricht :slight_smile: Volgens mij maakt het idd niet uit welk van de 2 je neemt…

Op Tom’s Hardware heb ik gisteren iets gelezen over dat ‘ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection)’. Volgens hun een reactie van AMD op het filmpje wat zij toen hebben uitgebracht waarin ze van een werkende CPU de cooler verwijderde. De AMD’s gingen vrijwel meteen in rook op. P4 stopte met werken of ging eigenlijk op een lagere kloksnelheid draaien. Met dat ASUS C.O.P. systeem wordt het systeem uitgeschakeld wanneer de CPU een temp van 80 graden heeft. Deze feature trekt mij erg aan omdat er al eens een CPU gesmolten is bij mij door een kapotte koeling. Ik ga nu zeker weten voor de ASUS.

Alhoewel je toch al besloten hebt, wil ik toch ff reageren.

Onlangs heb ik 3 systemen gebouwd, met de volgende CPU/mobo configs:
Athlon 2000+, Asus A7V333
Athlon 2200+, MSI KT3 Ultra
Athlon 2200+, Epox 8KA3

Mijn bevindingen:
Asus: snel en stabiel na wat geklooi met drivers, makkelijk te installeren
MSI: snel en direct stabiel
Epox: bagger (CPUtemp verkeerd aflezen, traag, hdd’s werden alleen als PIO4 herkend, werkt niet met alle Nvidia kaarten)

De keuze is dus duidelijk tussen MSI en Asus. Naar eigen ervaring heb ik licht de neiging tot MSI, aangezien ik daar betere ervaringen mee heb. Momenteel draait er een MSI mobo in mijn eerste desktop en een Asus in mijn tweede. Het MSI mobo is duidelijk stabieler. Natuurlijk zijn beide producten enigzins gedateerd en is de vergelijking niet meer 100% representatief.
Ik zou zelf zondermeer voor MSI gaan, maar ik kan je ook zeggen dat je je met Asus absoluut niet bekoopt.

Wat betreft de oververhittingsbeveiliging voor de Athlon CPU’s: ook MSI ondersteunt vanaf de KT3 serie een soortgelijk mechanisme. Wordt de CPU te warm, dan schakelt het systeem zich uit. Erg fijn ;).

Bedankt voor je input Dee-ehn. Ook al denk ik mijn keuze wel gemaakt te hebben ik koop de spullen pas eind volgende maand als het meezit. Dan zijn de prijzen hoop ik ook alweer wat naar beneden gegaan :wink: Ik ben nu wat reviews aan het doorspitten van beide boards. Eigenlijk komt het erop neer dat beiden goed zijn dus :slight_smile: De reviews zijn allen ook erg te spreken over het 6-kanaals geluid op de ASUS. De ASUS is iets duurder dan de MSI (30 euro). Eens kijken of dat volgende maand nog zo is :slight_smile:

ik heb bijna alle merken gehad, msi is vrij snel in te stellen en stabiel, maar niet stabieler dan een asus, je moet er gewoon wat meer drivers voor installeren, abit moet je zeker nooit nemen, heb 3 planken gehad (zowel pentium als amd) en alle 3 geven rare problemen (blijft hangen wanneer een restore word gemaakt, risky dus)

Ik wil binnenkort ook weer een plankje kopen en heb dat filmpje ook gezien waar je die amd de fik in ziet vliegen, sindsdien denk ik ernstig aan een pentium, helemaal omdat de prijzen ontzettend gedaald zijn en ze ook geen rare fratsen uithalen zoals AMD (2100 = 1800) + dat ik betere ervaring heb opgedaan met de pentiums, amd is niet slecht hoor (heb het nog steeds) maar als ik weer een moederbord moest kopen zou ik het wel weten (was ook usb problemen met amd)

Epox goede verhalen over gehoord, maar durf daar zelf ook niet aan…

Wat ik erg handig vind van die asus dat wanneer je een toetsenbord zoals ikke (zit een soort power button op, wat je steeds vaker ziet op toetsenborden) je dan van afstand de pc aan kunt zetten, is zeker handig als je dat ding op de gang hebt staan (in mijn geval) omdat die zo’n vrezelijke herrie maakt. USB 2.0, lan onboard, raid is ook wel belangrijk.

Heb nu de MSI k7t raid turbo waar je niet eens de raid kunt uitschakelen (heb veel probs met raid) als ik dat had geweten…

Ik zit vrij vaak op franse forums en merk toch dat er veel problemen zijn met de MSI moederborden… Nochtans is dat een redelijk gereputeerd merk daar in Frankrijk. Daarom dat er nu veel zijn die naar Asus gaan omwille van de stabiliteit.

Die is mijn visie …

ik heb een MSI KT3 Ultra 2- Raid met xp1800 en tot nu toe geen problemen
Net nieuw uptime record gehaald nadat me moeder me pc zo nodig moest uitzetten :wink:
(Record Duration - 4wks 1day 22hrs 27mins 27secs)
dus loopt hier lekker hoor :slight_smile: