Netwerkprobleem

vbimport

Ik heb bij kennissen een netwerk gemaakt tssen twee pc’s .(zonder router)
Alles werkt prima, later is er een driver voor een digitale camera geinstalleerd , en nu ziet hij geen bestanden meer van de andere pc, zo ook niet de printer. Internetten gaat wel.
Digitale camera wordt aangesloten met een kabeltje in een usb poort.
Hoe kan ik dit oplossen zodat alles weer goed werkt.
Wie weet raad?

Groetjes Sjaak

Hoi Sjaak ,

Hoogstwaarschijnlijk heeft de driver van de digitale camera een nieuwe driveletter gecreëerd. Misschien dat daarom de gedeelde bestanden nu “opeens” op een andere schijf staan ?

Hoi MR Belvedere,

De eigen gedeelde bestanden staan op het netwerk zichtbaar,
Ik moet nog gaan kijken voor de eventuele verandering van de driver. ze zijn nl. niet thuis (paasdagen).

groetjes Sjaak

Ik ben geweest.

Wel is er automatisch veranderd bij TCP/IP, dat deze nu automatisch zijn ip adres verkrijgt . Stel ik dit in als voorheen,
heb ik geen verbinding met internet en geen bestanden.

Kan ik deze TCP/IP verweideren en opnieuw installeren, zo ook de besturing van internet en bestandsdeling, of zou dit conflicten geven.

Aha , is er dat aan de hand.

Je kunt een TCP/IP protocol op twee manieren gebuiken.

1 :Het ip nummer zelf ingeven (bijvoorbeeld 192.168.100.1)

2: Een ip nummer aanvragen bij een server. Dit noemt men DHCP. Een server (of router , of firewall of whatever wat een DHCP functie kan aanbieden) geeft je pc een ip adres.

Wat denk ik gebeurd , is dat een router/kabel/breedbandmodem zich in het netwerk bevindt , die een dhcp verbinding geeft aan alle aangesloten pc’s. Dit heeft als voordeel dat ieder apparaat met een tcp/ip protocol vrolijk kan internetten over dezelfde internetverbinding.

Nu kun je in de meeste configuraties van deze apparaten een soortement van leasetijd instellen. Een DHCP geeft een ip adres aan een pc en vertelt deze pc dat hij dit adres voor een bepaalde tijd heeft (de leasetijd). Bij mijn router staat deze leasetijd geloof ik ongeveer op 120 dagen. Met andere woorden , het ip adres blijft nagenoeg altijd hetzelfde.(Tenzij ik de pc 120 dagen aan laat staan). Dit is natuurlijk ook handig bij het delen van bestanden. De ene pc kan de andere dan altijd vinden.

Nu zeg je wel dat je netwerk geen router of iets dergelijks heeft.

Kun je misschien een voorstelling uittypen/tekenen waar je de structuur van het netwerk even uitlegt ? Zitten die twee pc’s aan elkaar vast via 1 utp kabeltje (cross over oplossing) of werkt dit via een hub/switch , waar ook weer een internetmodem aan vast zit ?

Vanuit de meterkast : kabelmodem (zeelandnet)
> UTP- kabel naar pc 1 (windows 98) > tweede ethernetkaart in pc1 > cross overkabel naar pc 2 (windows 98) aangesloten op ethernetkaart .
Allereerst werkte alles perfect met ingestelde ip adressen.

Voor de pasen kan ik er niet meer naar toe.

Ik hoop dat dit duidelijker is

groetjes Sjaak

Ik gebruikte vroeger voor dergelijke configuraties altijd Winroute Lite. Dit is een heel simpel programma die als DHCP server draait op de host en het verkeer van de andere pc’s in het netwerk regelt.
Heel simpel in te stellen en werkte altijd als een trein.

Helaas is de ondersteuning van dit pakket stopgezet en kan je het programma niet meer downloaden. Echter heb ik de Lite (gratis) versie hier nog wel ergens liggen, dus als je geïnteresseerd bent dan moet je me maar even een PM sturen.

Ik wil even doorgeven dat het gelukt is.
Nl. eerst alle software en drivers geïnstalleerd, daarna het netwerk ingesteld. Wat ik wel moest doen was namelijk nog wat instellingen in de firewall van norton .

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groetjes Sjaak