Aha , is er dat aan de hand.
Je kunt een TCP/IP protocol op twee manieren gebuiken.
1 :Het ip nummer zelf ingeven (bijvoorbeeld 192.168.100.1)
2: Een ip nummer aanvragen bij een server. Dit noemt men DHCP. Een server (of router , of firewall of whatever wat een DHCP functie kan aanbieden) geeft je pc een ip adres.
Wat denk ik gebeurd , is dat een router/kabel/breedbandmodem zich in het netwerk bevindt , die een dhcp verbinding geeft aan alle aangesloten pc’s. Dit heeft als voordeel dat ieder apparaat met een tcp/ip protocol vrolijk kan internetten over dezelfde internetverbinding.
Nu kun je in de meeste configuraties van deze apparaten een soortement van leasetijd instellen. Een DHCP geeft een ip adres aan een pc en vertelt deze pc dat hij dit adres voor een bepaalde tijd heeft (de leasetijd). Bij mijn router staat deze leasetijd geloof ik ongeveer op 120 dagen. Met andere woorden , het ip adres blijft nagenoeg altijd hetzelfde.(Tenzij ik de pc 120 dagen aan laat staan). Dit is natuurlijk ook handig bij het delen van bestanden. De ene pc kan de andere dan altijd vinden.
Nu zeg je wel dat je netwerk geen router of iets dergelijks heeft.
Kun je misschien een voorstelling uittypen/tekenen waar je de structuur van het netwerk even uitlegt ? Zitten die twee pc’s aan elkaar vast via 1 utp kabeltje (cross over oplossing) of werkt dit via een hub/switch , waar ook weer een internetmodem aan vast zit ?