Netwerkprobleem

Hallo,

Ik heb net een router gekocht en wil zo mijn telenet internet delen over 2 pc’s. Na wat opzoekwerk over de straight en crossed - kabels ging ik dan aan het werk:
Een straight kabel tussen mijn telenet-modem en de Edimax-router en telkens een crossed kabel tussen de
router en pc1 en router en pc2.
In het boekje van de router stond dat ik de IP adressen moest
vernieuwen en dan gewoon in brouwser 192.168.2.1 moest opzoeken om hem te configureren.
Het probleem is nu dat ik wel de router kan “pingen” (de kabel is dus ok!), maar dat adres is niet te bereiken via mijn browser.

Kan iemand mij hiermee helpen?
Misschien nog belangrijk: het zijn beide WIN98 pc’s

Greetz en alvast fel bedankt!

Soekerwaffel

Hey Soekerwaffel (Briljante nickname , ben heel erg benieuwd naar de avatatar ) wah :slight_smile:

Toch wel vreemd dat je cross-over kabels nodig hebt van pc’s naar router. Ik had gewone kabels verwacht , maar ja, het pingt dus het werkt. Controleer wel even de LEDjes (als die erop zitten).

Normaliter moet je OF ip adressen instellen in je pc’s , of je krijgt die van de router (DHCP).

Sinds je nog niks geconfigureerd hebt , neem ik aan dat de router op DHCP staat.

Dus geef je , je pc’s , GEEN ip adressen. Automatisch laten opvragen.

(Heeft bijvoorbeeld een pc het ip 192.168.100.1 , dan loopt de pc zichzelf , of die andere pc , te pingen :slight_smile: ).

Verder stel je alles standaard (default) in en zorg je ervoor dat er geen (inbel) modemverbindingen zijn waar Internet Explorer gebruikt van maakt.

Dan is het belangrijk even de handleiding erbij te pakken van je router , om de weten te komen of je wel op de goede poort zit , of je een secure http moet doen. (Bijvoorbeeld https://192.168.100.1:445 , zoals Smoothwall het wil)

Als het goed is , moet je na een reboot van je pc (Win98 moet rebooten na elke wijziging in tcp/ip) de router nog steeds kunnen pingen.

Je pc’s moeten nu een ip adres gekregen hebben van je router. Dit ip adres kun je bekijken met de tool WinIPCfg. (start , uitvoeren , winipcfg , enter).

Daarna even de browser aanjagen , http://192.168.100.1 intikken en je moet een configuratiescherm zien.

Thx alvast voor het vlugge antwoord! Maar het probleem is nog niet opgelost:confused:

Ten eerste had ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt: ik liet de router gewoon een nieuwe IP toekennen aan de pc ipv dat ik het zelf instelde. Dat was dus wel ok.
Na een goede raad van iemand om bij de proxyinstellingen te veranderen zodat hij voor lokale adressen (router onder andere) geen proxy-server niet meer gebruikte lukte het wel om het adres van de router te bereiken via mijn browser. Maar na het configureren van deze kon ik echter nog altijd niet surfen.
Bij mijn router moest ik evt een MAC adres en een hostname instellen ( "als mijn ISP dit vereiste’), maar ik denk niet dat dat moet voor telenet he?

Greetz en thx voor nickname-compliment:)
Avatar word nog aan gewerkt:bigsmile:

Originally posted by Soekerwaffel
[B]Thx alvast voor het vlugge antwoord! Maar het probleem is nog niet opgelost:confused:

Ten eerste had ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt: ik liet de router gewoon een nieuwe IP toekennen aan de pc ipv dat ik het zelf instelde. Dat was dus wel ok.
Na een goede raad van iemand om bij de proxyinstellingen te veranderen zodat hij voor lokale adressen (router onder andere) geen proxy-server niet meer gebruikte lukte het wel om het adres van de router te bereiken via mijn browser. Maar na het configureren van deze kon ik echter nog altijd niet surfen.
Bij mijn router moest ik evt een MAC adres en een hostname instellen ( "als mijn ISP dit vereiste’), maar ik denk niet dat dat moet voor telenet he?

Greetz en thx voor nickname-compliment:)
Avatar word nog aan gewerkt:bigsmile: [/B]

Sjah, dat verschilt een beetje per router. Je hebt routers met ingebouwde dialup (adsl modem zeg maar) en je hebt er die nog eens aan een modem moeten hangen. Ik heb al veel verschillende configuraties gezien. De 1 heeft een mac adres nodig , de andere weer statische ip’s. Het is een beetje een zooitje in router-land. Die van Draytek en Vigor schijnen wel aardig goed te zijn.

Ik maak gebruik van smoothwall en zo’n Alcatel Rog (groene usb adsl modem). De smoothwall pc herkent de Rog en belt hier mee in (wat adsl geneuzel , naam en wachtwoord) en verklapt alle data aan de (enige) netwerkkaart ,die weer via switches de boel aan de andere pc’s doorgeeft.