Netwerkkaart vraagje

vbimport

ik ben een tikkie een leek op het hele netwerkgebied (but I’m learning fast :slight_smile: )

sinds ik mijn laptop elke dag gebruik lijkt het me wel fijn om bestanden tussen mijn laptop en desktop uit te kunnen wisselen (en vice versa)

in mijn laptop zit al een netwerkkaart (Xircom 10/100)

maar in mijn desktop dus nog niks…

wat moet ik kopen?
waar moet ik het kopen?
werkt het gemakkelijk?
zit er een verbindingskabeltje bij?

dat soort vragen…

thnx people!

Standaard netwerkkaartje (100 mbit) is genoeg.
Als je jouw PC en laptop rechtstreeks op elkaar wilt linken dan neem je een crosslink kabel. Doe je het via HUB (werkt beter over het algemeen en ook handig als je meerdere PC’s op netwerk wilt hebben), dan kun je volstaan met een standaard kabel.

Dus:
1 netwerkkaart
1 kabel (crosslink indien geen HUB, gewone kabel indien met HUB)
(eventueel HUB, let wel op dat het ook een 10/100 mbit HUB is)

Toevoeging op Tax:

Je kan beter een Hub kopen ja; ook handig als vrienden langs komen met hun pc! Nog mooier met Switch! :wink:

(en dan zien we je wel weer terug als je het zaakie a/d gang wilt krijgen!)

Originally posted by Wookie

(en dan zien we je wel weer terug als je het zaakie a/d gang wilt krijgen!) [/B]

jullie hebben wel errug weinig vertrouwen in mijn capaciteiten jongens…:wink:

oh well, we zien wel of ik het aan de gang krijg

thanks for your replies so far!

Ik heb er juist alle vertrouwen in! Ik verwacht alleen dat je ff post dat het in 1 keer gelukt is! :wink:

Maar mocht dat nie het geval zijn dan horen we dat net zo graag! Grager eigenlijk want dan hebben we weer iemand te helpen! Anders komen onze vingers aan als we nie genoeg typen weet je! :smiley:

L8rz…!
(btw. als je onder ME draait dan kan het eigenlijk nie fout gaan!)

en als je dan eentje op me hebt lopen en eentje op 98se ?

dat zou ik inderdaad ook wel willen weten…

mijn desktop draait onder 98SE en mijn laptop onder WIN_ME…gaat dit problems opleveren!?

Je kan in Win ME een wizard uitvoeren om je netwerk in te stellen. In de wizard vraagt hij of hij een diskette moet maken om de instellingen over te zetten naar je tweede pc (win98). Als je de diskette opstart in win98 installeert hij de wizard in 98.
Erg makkelijk allemaal.

Ja, als die wizard in een keer werkt dan…lukt niet altijd.

Eventueel programma’s van http://www.sygate.com(Sygate) of Winroute kunnen het eenvoudiger maken en werken prima.

[Edited by Da_Taxman on 05-03-2001 at 20:24]

Als je een NIC (netwerkkaart) koopt moet je wel bewust eentje koopt.

Afhankelijk van je CPU en compatibiliteit moet je kijken of je een goedkope (realtek) of een dure (3com) koopt.
Als een realtek in je bak goed kan werken (dus niet op een 486) ook ivm compatibiliteit met sjipsets (toch al redeijk wat problemen mee gezien) dan is dit geen slechte keuze.
Naar mijn ervaring zit je met een 3com zowat altijd goed… kost weliswaar 5 keer zoveel ofzo als een realtek (heb je toch wel voor een 120 piek) maar het loopt altijd… zelfs in een compraq :slight_smile:

Originally posted by Da_Taxman
Ja, als die wizard in een keer werkt dan…lukt niet altijd.

En die werkt nie altijd in 1 keer! :wink:

Heb onlangs een usblink kabeltje gekocht. Geen kaartje steken en een minimum aan installatie, en het werkt nog ook.
Bijkomend voordeel: geen irqs kwijt en geen hub nodig.

Originally posted by Robshoek
Heb onlangs een usblink kabeltje gekocht. Geen kaartje steken en een minimum aan installatie, en het werkt nog ook.
Bijkomend voordeel: geen irqs kwijt en geen hub nodig.

Voor gamen enzo misschien wel relaxed maar USB is toch maar 12mb/s max?!
En dacht je dat USB geen IRQ gebruikt ofzo?! En voor een netwerk heb je nie persé een Hub nodig hoor!

Geef mij dan maar me trouwe 10/100 3Com! :stuck_out_tongue:

Je hebt voor usb een irq nodig, maar die ben je toch al kwijt tenzij je usb uitgeschakeld stond. En verder ben je géén extra irq kwijt als je aan die bus extra apparaten hangt. K’gebruik die usb verbinding niet voor mijn gewoon netwerk maar om snel een extra computer van bestanden te voorzien. En dan is die snelheid meer dan goed.

Moet je dan een speciaal kabeltje hebben om via USB te computers te verbinden of maakt dat nie uit?!

Originally posted by Wookie
Moet je dan een speciaal kabeltje hebben om via USB te computers te verbinden of maakt dat nie uit?!

Ja!
Zoals ook via serieel of paralelle poort een crosslink (laplink/null modem) kabel moet hebben gaat het via USB ook niet zomaar met een standaard kabeltje (zit ook iets tussen volgens mij, nooit echt goed bekeken eerlijk gezegd).

Die krengen zijn nog best duur ook, als je het vergelijkt met seriële en parallelle laplink kabels…

Het is een kabeltje met in het midden een verdikking met wat electronica in . Het is plug and pray en wordt herkend als usblinkkabel. Win98 neemt het gewoon mee in het netwerk, bij Win 2000 moest ik even aan de instellingen prutsen.

Originally posted by Da_Taxman
[B][QUOTE]Originally posted by Wookie

Ja!
Zoals ook via serieel of paralelle poort een crosslink (laplink/null modem) kabel moet hebben gaat het via USB ook niet zomaar met een standaard kabeltje (zit ook iets tussen volgens mij, nooit echt goed bekeken eerlijk gezegd).

Die krengen zijn nog best duur ook, als je het vergelijkt met seriële en parallelle laplink kabels… [/B][/QUOTE]

Als je alleen bestanden wil overbrengen zonder netwerkfaciliteiten dan kost het 1300 bfr. de netwerkversie 2200. Valt nog mee vind ik als je vergelijkt met 2 netwerkkaartjes + utpkabel

Originally posted by Robshoek
Als je alleen bestanden wil overbrengen zonder netwerkfaciliteiten dan kost het 1300 bfr. de netwerkversie 2200. Valt nog mee vind ik als je vergelijkt met 2 netwerkkaartjes + utpkabel

das dus zo’n (1300:20) f 65,- & (2200:20) f 110,- … toch!?

1 gulden = 18,3 BEF

1300 BEF = Æ’ 71,04
2200 BEF = Æ’ 120,22