Netwerk vraagje

vbimport

Ik heb een thuisnetwerkje geinstalleerd, fast ethernet 10-100 Mbps kaarten met een cross over kabel ( +/- 15 mtr )

Op zich niets nieuws natuurlijk, maar als ik op de client het internet op wil doet hij dat ook, maar zoooooo traag :frowning:
en outlook kan geen e-mail versturen, kan pop niet vinden ??

Op de server zelf is internet snel ( ADSL )

Kan ik ergens de snelheid hiervan instellen ? (client)

Weet misschien iemand hier iets van, ik ben zelf een newbie op het gebied van netwerken...

configuratie is als volgt,

Op alle twee de pc's draait Win millennium.

Server:

Er wordt ICS gebruikt. (geen wingate)
USB modem
Lan kaart ( PCI Fast 10-100 Mbps ethernet )
Pentium III 500 Mhz
IP 192.168.0.1

Client:

Lan kaart ( PCI Fast 10-100 Mbps ethernet )
Pentium 1 233 Mhz
IP 192.168.0.2
Gateway 192.168.0.1
DNS 217.149.192.6
217.149.169.6
192.168.0.1

En MSN werkt niet op de client :frowning:
De websites op de client (via IE) vindt hij wel (verbinding) maar duurt erg lang voordat deze op het scherm verschijnt.

Het is een ADSL verbinding die via een lan gestuurd wordt. Dus ik dacht dat het wel wat sneller kon.

volgens mij hoef je dat dns niet eens in te stellen op de client pc.

ok

Ik heb zelf veel netwerken gedraait met ics.
Ik voerde op de server pc de server ics setup
En op de client pc de client setup.
Dat werkte altijd perfect.
Dns heb je niet nodig op de client en ook niet op de server voor het thuis netwerk maar echter wel voor je usb modem of ethernet modem (adsl).
als je een langere netwerk kabel hebt dat 10meter moet je een dubbel geaarde kabel hebben dus met met een metalen behuizing om de connector.
en het allerbeste wat je ook nog kan doen is om een 10/100mb switch aan teschaffen in plaats met 1 croosed link cabel tewerken.
verders was dit mijn info wel.

ow en gateway hoef je ook niet in tevullen zoekt hij zelf

Originally posted by sphere man
[B]ok

als je een langere netwerk kabel hebt dat 10meter moet je een dubbel geaarde kabel hebben dus met met een metalen behuizing om de connector.
en het allerbeste wat je ook nog kan doen is om een 10/100mb switch aan teschaffen in plaats met 1 croosed link cabel tewerken.
verders was dit mijn info wel.

[/B]

Duidelijke taal, maar wat bedoel je met een switch ipv 1 crossed link kabel ?

En de kabel, die is zo,n 15 meter lang, zou dat voor de trage verbinding zorgen?

Hij is echt Traaaaaag niet te filmen, hij kan vaak nog geeneens een site vinden

[off topic]

een switch is een hub een kastje waar je ook meerdere computers aan kan koppelen maar een hub is alleen 10mbit terwijl een switch 100mbit is en zelf bepaald of hij het netwerk op 10mbit of 100mbit laat draaien.

en met een slecht geaarde netwerk kabel langer dan 10 meter mag je nog van geluk spreken dat je op het netwerk komt.

ga maar naar een een computer winkel toe en vraag hun naar een dubbel geaarde netwerk kabel gewoon 1:1 straight.
zijn wel zeer prijzig.

[off topic]

[B]een switch is een hub een kastje waar je ook meerdere computers aan kan koppelen maar een hub is alleen 10mbit terwijl een switch 100mbit is en zelf bepaald of hij het netwerk op 10mbit of 100mbit laat draaien.

en met een slecht geaarde netwerk kabel langer dan 10 meter mag je nog van geluk spreken dat je op het netwerk komt.

ga maar naar een een computer winkel toe en vraag hun naar een dubbel geaarde netwerk kabel gewoon 1:1 straight.
zijn wel zeer prijzig. [/B]

wablief ? een hub is altijd 10 mbit ? en een switch alleen 100 ?

leg het dan wel goed uit aub.

Een hub kan 10 , 100 of 10/100 zijn per aansluiting. Zo ook een switch.

Het enige verschil tussen een hub en een switch is dat een hub de input van 1 poort aan alle poorten aanbiedt en een switch onthoudt/leert welke poort van welke poort informatie wil en dus daar direct naar schakelt.

In de praktijk is een switch dus inderdaad vele malen sneller en zo kan zelfs een 10mbit switch sneller zijn dan een 100mb hub.

Voor het geld dat ze nu ongeveer kosten zou ik altijd voor een 10/100 mbit switch gaan. Daar kun je gewoon alles op kwijt en zal de snelheid het beste zijn. Waarom dan toch nog 10mbit ? Dan kun je er oude pc’s en lanprinters op kwijt.

Om internet te delen is 10mbit al genoeg , dat krijg je thuis toch niet uit je aansluiting , maar het is handig voor je pc’s onderling op 100mbit te kunnen fietsen, makkelijk voor streaming en bestanden overfietsen. Dus een 10/100 switch.

[off topic]

wel hier heb ik nooit een 10/100 hub gezien zodra er 10/100 op staat staat er switch achter voor zover ik me ooit heb laten informeren bestaan hubs alleen in 10mbit verbindingen en zodra je 10/100 wil dan ga je naar een switch want de naam zegt het al schakelen en dat kan een hub niet.

sorry als ik het helemaal verkeerd heb.

gretz sphere man

[off topic]

Een hub heeft meestal veel collides en daardoor zal je internet slomer gaan. Een switch heeft dit probleem niet.
En je hebt ook hubs die 10/100 Mbit aan kunnen, maar ik zou toch voor een switch gaan omdat ze niet zo heel veel in prijs verschillen.

[off topic]

[B]wel hier heb ik nooit een 10/100 hub gezien zodra er 10/100 op staat staat er switch achter voor zover ik me ooit heb laten informeren bestaan hubs alleen in 10mbit verbindingen en zodra je 10/100 wil dan ga je naar een switch want de naam zegt het al schakelen en dat kan een hub niet.

sorry als ik het helemaal verkeerd heb.

gretz sphere man [/B]

10 mbit hub :

http://www.3com.com/prod/nl_BE_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C16440A-US

10/100 mbit hub :

http://www.3com.com/prod/nl_BE_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C16611-US

10/100 mbit switch :

http://www.3com.com/prod/nl_BE_EMEA/detail.jsp?tab=prodspec&sku=3C16988A-US

10 mbit switch :

http://www.3com.com/prod/nl_BE_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C16951-US

[off topic]

als je goed leest bij de 5poorts 10/100mbit heeft hij een ingebouwde switch om tekunnen switchen tussen de verbindingen.

dus uiteindelijk is het niets meer dan een switch.

greetz sphere man

[off topic]

[B]als je goed leest bij de 5poorts 10/100mbit heeft hij een ingebouwde switch om tekunnen switchen tussen de verbindingen.

dus uiteindelijk is het niets meer dan een switch.

greetz sphere man [/B]

ik geef het op :slight_smile:

[off topic]

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

ik geef het op :slight_smile: [/B]

:stuck_out_tongue: :o ok sorry dat ik door draafde bedoel er niets mee.

wat ik met mijn verhaal bedoelde was dat als je een hub koopt je een 10mbit krijgt en als je een 10/100 wilt een switch krijgt.

wat goed is een 10/100hub als je er 1 pc tussen zet met een 10mbit verbinding dan loopt alles op 10mbit toch?? (niet verkeerd bedoeld)
en als je een switch neemt dan loopt die 10mbit op 10mbit en de 100mbits op 100mbit toch???

en het spijt me dat ik niet wist dat er ook een 10/100hub was ik dacht dat 10/100 meteen een switch was.

nog maals sorry.

wou niet eigenwijs zijn zo klink ik soms wel, maar ik probeer ook te leren.

zoals wij allemaal

greetz sphere man

P.S

Hansje ik hoop dat je wat aan de info hebt

:wink:

hallo ik heb zelf een netwerkje met een hub en utp kabels draaien en draait met win 98 en adsl gewoon internet en super snel voor info moet je naar www.spikecity.net/internet2_delen.htm toe gaan ik hoop dat je er iets aan hebt.

[off topic] (Uitleg [off topic] : Ik zet dit er even boven , want dan kan elke lezer even het verschil zien tussen het eigenlijke onderwerp en de 10/100 kwestie. Is niet kwaad bedoeld , staat ook op mijn eigen posts daarover , omdat het toch een aardige discussie is , maar om even de lezer van deze thread een duidelijkheid te geven)

Ik weet dat je er niks mee bedoelde , ik bedoel er ook niets mee ; En ik denk dat we gewoon allebei eigenwijs zijn :slight_smile:

Hier is zoals ik het altijd heb geleerd :

“wat ik met mijn verhaal bedoelde was dat als je een hub koopt je een 10mbit krijgt en als je een 10/100 wilt een switch krijgt.”

Fout. je hebt ook 10mbit switches en 100mbit hubs

“wat goed is een 10/100hub als je er 1 pc tussen zet met een 10mbit verbinding dan loopt alles op 10mbit toch?? (niet verkeerd bedoeld)
en als je een switch neemt dan loopt die 10mbit op 10mbit en de 100mbits op 100mbit toch???”

fout , de verbinding tussen die 2 aansluitingen op een 10/100 loopt op 10 (daarom noemen ze het soms ook wel een switched hub om de verwarring compleet te maken). Evengoed schreeuwt de hub de info van die poort naar alle poorten (Een switch leert welke poort het wil ontvangen en probeert daar eerst). Dan heb je ook inderdaad nog hubs die 2 switch poorten bevatten en nog hubs die bepaalde segmenten hebben ; zeg maar 3 segmenten van 12 poorten. Binnen een segment wordt er ge-hubt , ga je naar een ander segment , loopt dat via een switch.

“en het spijt me dat ik niet wist dat er ook een 10/100hub was ik dacht dat 10/100 meteen een switch was.”

Ze zijn er echt in alle smaken , zowel 10 , als 100 , als 10/100. Het heeft alleen veel beter nut om natuurlijk voor een 10/100 switch te gaan. Het punt is namenlijk dat bijvoorbeeld lanprinters en proxy servers alleen maar op 10mbit werken , en die zou je dan niet kunnen aansluitingen op een 100mbit switch. Nu dus wel , terwijl je pc’s onderling vrolijk op 100mbit werken , kunnen ze internetten met 10mbit en ook printen met 10mbit. De aansluiting tussen die pc die wil printen/internetten en de lanprinter/proxserver loopt dan inderdaad op 10mbit , maar de rest van de switch loopt nog steeds op 100mbit te fietsen.

In een notedop :

hub : schreeuwt info naar alle kanalen
switch : leert wie de info wil hebben en probeert daar eerst

Ok tnx voor de info

Het is idd een beetje verwarrend maar snap het wel.

het is heel anders dan dat mij ooit is uit gelegd,

Eigenlijk is een switch pas een echte switch als je met segmenten werkt.

Want dan kan hij echt switchen.

en anders is een simpele 5poorts switch alleen maar een slimmere hub.

Maar dan heb ik nog een vraagje ik heb hier een 5poorts switch staan, Als ik er 3 10mbit pc’s op zet en ik zet er 1 100mbit pc tussen, Zegt hij gewoon dat hij op 100mbit draaid en gaat de pc met 10mbit ook hoger in kbytes zenden.

Hoe kan dat dan

greetz sphere

[B]Ok tnx voor de info

Maar dan heb ik nog een vraagje ik heb hier een 5poorts switch staan, Als ik er 3 10mbit pc’s op zet en ik zet er 1 100mbit pc tussen, Zegt hij gewoon dat hij op 100mbit draaid en gaat de pc met 10mbit ook hoger in kbytes zenden.

Hoe kan dat dan

greetz sphere [/B]

Zeker zo’n blauw ding ? (Ben de naam even kwijt).

Mja … 't kan zijn dat ie de snelheid bedoeld van aansluiting tot aansluiting in de switch (die lijkt mij altijd 100) , maar dat lijkt me redelijk zinloos om als lampje te hebben.

Dan heb je meestal nog full/half duplex lampjes , misschien dat er dat bedoeld wordt.

Dat ie hoger in kbytes gaat zenden kan komen omdat ie grotere pakketen gaat sturen (de 100mbit kaart kan het aan) of dat ie niet zo lang hoeft te wachten op een ACKnowledge van de andere kant.

Ik heb hier een 3com 5 poorts 10/100 auto sensing switch staan. Hierop zitten 4 pc’s aangesloten met allemaal 10/100mbit kaartjes erin , dus die lopen op 100mbit in de switch (groen lampje) en 1 firewall/proxyserver (www.ipcop.org) , die een 10Mbit kaart heeft en dus op 10 mbit loopt (oranje lampje). Verder is alles full duplex.

ok nog een laatst vraagje met mijn switch (nee het is geen blauw ding).
Ik heb er nu 3 pc’s opstaan op 10/100mbit 3com kaarten.

die draaien onderling lekker op 100mbit, Nu zet ik er mijn adsl modem/router op die loopt op 10mbit.

Nu blijft het netwerk gewoon op 100mbit draaien maar zodra ze het inet op gaan, Gaan ze terug naar 10mbit of ze echt terug gaan weet ik niet maar het modem/router is maar 10mbit dus meer zullen ze niet krijgen, Is ook niet nodig of je moet 50mbit verbinding hebben maar daar kunnen we alleen maar van dromen.

Het volgende is dat als ik nu mijn laptop er bij aan slaat, Die is 10mbit, Dan geeft hij op de lampjes aan modem/router 10mbit, laptop 10mbit, pc1 100mbit, pc2 100mbit, pc3 ook 100mbit.

als ik nu iets met de laptop verstuur naar pc1 of 2 of 3 dan gaat dat op 10mbit en vicaversa.

maar als ik iets van pc1 naar pc2 stuur gaat dit gewoon op 100mbit.

dit zou in theorie dan toch niet kloppen

greetz sphere

[B]Het volgende is dat als ik nu mijn laptop er bij aan slaat, Die is 10mbit, Dan geeft hij op de lampjes aan modem/router 10mbit, laptop 10mbit, pc1 100mbit, pc2 100mbit, pc3 ook 100mbit.

als ik nu iets met de laptop verstuur naar pc1 of 2 of 3 dan gaat dat op 10mbit en vicaversa.

maar als ik iets van pc1 naar pc2 stuur gaat dit gewoon op 100mbit.

dit zou in theorie dan toch niet kloppen
[/B]

klopt toch ? de maximale snelheid is die van de slechtste. De router stuurt met 10mbit iets naar pc1 , dan gaat dat echt wel op 10mbit. De aansluiting is echter 100mbit.

Zou leuk zijn dat ie een verbinding even “aanjaagt” :slight_smile:

Gaat er iets van pc1 naar pc2 gaat dat op de volle mep.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]

klopt toch ? de maximale snelheid is die van de slechtste. De router stuurt met 10mbit iets naar pc1 , dan gaat dat echt wel op 10mbit. De aansluiting is echter 100mbit.

Zou leuk zijn dat ie een verbinding even “aanjaagt” :slight_smile:

Gaat er iets van pc1 naar pc2 gaat dat op de volle mep. [/B]

en dat al gebeurd dus omdat een switch zelf lerend is en weet wat hij een poort kan geven.

dus als 2 pc’s met elkaar iets uit wisselen gaat dat 100mbit, en als er tegelijk een pc op inet zit dan krijgt hij gewoon 10mbit, en hebben die andere 2 daar geen last van of heb ik het nou nog steeds fout :smiley: