Netwerk vraag i.v.m Smoothwall

vbimport

Ik ben bezig met het opzetten van 2 netwerken , nu wil ik mijn ADSL verbinding kunnen benaderen van alle 2 de netwerken is dit mogelijk met bijv smoothwall en 2 netwerkkaart.

Het moet wel zo zijn dat als je op het ene netwerk zit niet het andere kan en mag benaderen

alvast bedankt voor de antwoorden

Nee , je kunt maar 1 groene nic instellen.

Je zou het met vaste Ip adressen kunnen instellen en het ene netwerk een ander subnetmask mee kunnen geven dan het andere, maar of je dan met beide verbinding krijgt (smoothwall’s groene nic heeft immers ook maar 1 subnetmask) betwijfel ik.

Dat het ene netwerk het andere niet ziet , kun je fysiek doen (2 aparte switches/hubs) of via toegansmogelijkheden met behulp van gebruikerspolicies (tenminste als het om een Windows NT of hoger netwerk gaat).

dus als ik het goed begrijp netwerk 1 dan bijvoorbeeld 192.168.1.1 - 255.255.255.0 en netwerk 2 10.10.10.0 - 255.255.255.0

We hebben 2 switches hoe is het dan mogelijk om ze te splitsen zou je dit misschien kunnen uitleggen alvast bedankt
via toegangsmogelijkheden gaat het niet geen windows NT omgeving maar een windows 95 omgeving

Als je 2 switches hebt , kun je twee netwerken hebben met 1 pc als de communicatie tussen die twee netwerken (Dit noemen ze een gateway). Wil je dat de 2 netwerken elkaar nooit zien, dan moet je ze gewoon niet met elkaar verbinden ; Internetten over 1 lijn zal dan niet gaan.

Die gateway pc kan je ook zo instellen dat die het internet regelt , of verbindt (dus met een DERDE nic) naar je smoothwall pc.

Edoch , wil je dat de twee netwerken niet op elkaars gegevens mogen , dan moet je met gebruikers werken en met rechten/plichten. Een Windows 2000 server zou hiervoor geschikt zijn. Het vereist wel een ontiegelijke hoeveelheid instellingen voor dat internet gebeuren.

Dat is jammer het was gewoon zo makkelijk en mooi geweest als dat mogelijk was ik dacht ah dat doe je zo maar goed dan moeten er gewoon 2 ADSL lijnen komen bedankt voor de snelle reply

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat dit wel met een routed subnet opstelling op te lossen is. Ik weet niet of Smoothwall dit support, maar Linux kan dit prima, dus het is wel mogelijk op de een of andere manier.

Routed subnet voorziet je van 2 IP adressen op een enkele verbinding. Je moet wel contact opnemen met je ADSL provider of het mogelijk is…

kun je hier misschien iets meer info over geven en misschien een link naar verdere onderwerpen dit is namelijk wel zeer interesant

Knip en plak van de website van Demon ADSL: (om een beetje het idee te krijgen wat het inhoudt)

De aanvraag van een routed subnet verloopt in een aantal stappen. In de eerste plaats vult u het formulier Extra IP Adressen in. Het is daarbij belangrijk het formulier volledig in te vullen om vertraging te voorkomen. Uw aanvraag wordt gecontroleerd en na goedkeuring wordt uw aanvraag doorgegeven aan onze Corporate Support afdeling. Deze nemen contact met u op om een afspraak te maken voor de omzetting. Op de dag van omzetting wordt uw verbinding kortstondig onderbroken en herconfigureren wij uw router. In sommige gevallen zal een medewerker van ons contact met u opnemen om samen met u enige instellingen door te nemen. Na de omzetting ontvangt u van ons per telefoon of per fax de nieuwe IP-adressen en uw subnetmask. U herconfigureert dan zelf uw werkstations/server(s) en vanaf dat moment kunt u meerdere IP-adressen gebruiken.

Hoe je een Linux server (moet dit perse Smoothwall zijn? of mag het ook een andere -router-distro zijn?) inricht voor routed subnet kan ik je nog niet zo 1-2-3 zeggen (indien nodig wil ik het wel even voor je uitpluizen), maar ik zou je willen aanbevelen een hardware router hiervoor te gebruiken.

Mijn advies gaat uit naar een Draytek Vigor. Een router uit de 2104 serie (de goedkoopste serie) kan dit al. Daarnaast is het een fijn product met ingebouwde VPN server (dus vanuit het internet inbellen op je netwerk, hetgeen beheer goed mogelijk maakt) en allerhande handige functies. De 2600 serie biedt zelfs ingebouwde ADSL modems (kost wel wat meer maar ok…).

Linkjes:
2104 specs en 2104 prijzen
2600 specs en 2600 prijzen

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Zou je toch liever voor een softwarematige oplossing gaan, dan wil ik wel eens voor je speuren hoe je dit het best aan kunt pakken…

Een softwarematige oplossing is opzich goedkoper, maar ook gevoeliger voor fouten!

Iedergeval al heel erg bedankt voor de oplossing ik denk dat ik maar voor de vigor 2600 ga aangezien hier al een modem in zit en qua software ik heb thuis hier een netwerkje draaien met smoothwall na het lezen van veel positieve reacties van mensen dus had zoiets dan zou dit ook wel mogelijk zijn om 2 verschillende netwerken te voorzien maar niet dus jammer maar goed als het met routed subnet wel kan met zon modem/router dan ben ik ook te vreden zie tekening voorOpstelling

had ik alleen nog een vraag Dee-ehn we hebben ISDN kabels liggen naar de ruimte waar Internet moet komen deze kabels kun je ook gebruiken las ik in een eerdere treath van je voor netwerk kabels alleen het fototje hoe ze inelkaar horen te zitten mist in de threat kun je die misschien nog een keer posten
alvast bedankt

Je opstelling ziet er in mijn ogen prima uit. Je moet echter wel navragen of je ADSL ISP ook routed subnet ondersteunt… (en wat dit moet kosten).
Het kan trouwens zijn dat ze over RIP (routed IP) spreken. Dit is hetzelfde!

Het is inderdaad mogelijk om ISDN bekabeling te gebruiken om netwerksignalen over te sturen. Je moet echter wel rekening houden met een paar dingen:

• de ISDN kabel dient “getwist” te zijn (UTP of TK kabel)
  • indien het kabel <cat5 is (bijv cat3), dan heb je kans dat 100mbit te snel is, en je systeem terug schakelt naar 10mbit
  • de penbezetting van de RJ45 connectoren dient correct te zijn: netwerk gebruikt pin 1,2,3,6, terwijl ISDN pin 3,4,5,6 gebruikt… met een beetje geluk zijn echter alle 8 de pennen van de RJ45 connectoren bezet, en kun je de kabel zo gebruiken… anders is het even een kwestie van een nieuwe stekker eraan knijpen

Voor goede informatie wil ik je doorverwijzen naar http://www.firewall.cx

Heel erg bedankt ga er morgen op kantoor meteen achteraan

Probleem !!!

Na alle aanpassingen zijn we nu bezig met de ISDN kabel nu is er een probleem op getreden we hadden 2 UTP kabels liggen die werken nu uitstekend maar de 6 isdn lijnen die we om hebben gezet werken niet. op de switch zie je ze wel dat ze contact maken net als op de NIC maar zodra je het netwerk of internet op wil is dit niet mogelijk wat kan er fout zijn ? de lijnen misschien te lang ???

Enkele vuistregels:

1. UTP CAT5 kabels mogen nooit langer dan 100m zijn. Korter dan 100m is beter. Hoe korter hoe beter.

2. UTP CAT5 kabels mogen niet langs storende kabels en apparaten lopen, zoals antennekabels en magnetrons.

3. UTP CAT5 kabels mogen niet geknikt worden, aangezien de bitjes letterlijk uit de bocht vliegen. Des te kleiner de bochten, des te beter

4. UTP CAT5 kabels hebben slechts 4 kabels/pinnetjes (pin 1,2,3en 6 van een RJ45 stekker) nodig. Gebruik voor deze 4 connectie 2 twisted pairs!