Netwerk testen

vbimport

is er een progje dat een netwerk test??

ik bedoel duz je kabel en kaarten
ik heb namelijk nog wat zooi liggen maar krijg het niet aan de praat.
misschien wel stuk

naja thanx

Om je bekabeling via software te testen zul je als eerste je netwerk aan de gang moeten hebben (lees: je nics moeten zowel hardwarematig als softwarematig 100% operationeel zijn).

Hardwarematig is bekabeling wel te testen. Dit kun je zelf natuurlijk creatief oplossen (multimeter, batterij & lampje etc etc verzien het maar) of natuurlijk met proffesionele apparatuur.

Netwerkkaarten zelf is moeilijker… daarvoor moet je echt met kaarten uit bestaande netwerken gaan wisselen etc etc

Maareuh weet je zeker dat je al je software (ik neem aan Windowz?) goed hebt geconfigureerd voor een netwerk?

Een beetje meer info zou zeer handig zijn
Bijv merk en type kaarten ?
Coax of Utp kabel met een Router,Switch of Hub?
Wat voor besturingssystemen ?

Als het 3com nics zijn zit dat in de diagnostic software
anders doe je wat pingen naar elkaar

Kabel testen is heel makkelijk te doen met een diodetester (zit op bijna elke multimeter)

ik heb windowsxp en win 98 op de andere
als ik beide pc’s aanzet zegd winxp wel dat er netwerkverbinding is maar dat is ook alles
een thuisnetwerk opzetten gedaan winxpcd in de ander (win98) maarja nix werkt ik heb 2 winbond w89c940 kaartjes met een utp cross kabeltje

ik dacht dat er onder dos iets was om het netwerk te testen heb ik es een keer gedaan moet je 1 op serv in stellen en 1 op client maar weet niet meer hoe dat moest naja hopelijk kunnen jullie me nu meer vertellen

thanx

Weet je de ip adressen van 1 of beiden computers? Zoja, ga naar de dos prompt van de ene computer en geef in ping <adres andere computer>

Indien dit werkt, is je netwerk hoogstwaarschijnlijk ok!

Misschien een domme vraag maar heb je je Firewal uitstaan in Windows XP.
Hier vind je hoe je die moet uitzetten http://forum.cdfreaks.com/showthread.php?threadid=35843&highlight=firewal

Heb je dat wel gedaan gooi je alle Netwerk onderdelen weg op alle 2 de computers en installeert het opnieuw nu geef je in computer 1 het volgende Ipadres 192.168.1.1
Subnetmask 255.255.255.0

Computer 2 Ipadres 192.168.1.2
Subnetmask 255.255.255.0

Nu ga je in de Dosbox de computers pingen dus als je bij Computer 1 zit wordt het ping 192.168.1.2 zit je bij Computer 2 word het ping 192.168.1.1 werkt dit kun je verder aan je Netwerk werken je moet namelijk ook gebruikers aanmaken bestands en printerdeling aanzetten (of nog installeren)en hardware delen.

okay thanx ik zal het ff proberen
als het nie wil moet ik maar wat anders aanschaffen

oja waar ik nog aan dacht er zitten op die netwerk kaartjes een bnc aansluiting en utp moet je dat ook ergens instellen???

happy new year