Netwerk/telenet?

Mijn probleem: heb onlangs telenet (kabel-internet) laten installeren ; maar nu ligt ons netwerk plat.

Heb terug een oplossing gevonden: het ipx-protocol geinstalleerd
Is dit de juiste manier? Verloopt alle communicatie niet beter langs het tcp-ip protocol?

Onze configuratie: kabelmodem komt toe op de uplink-poort van de hub. Van daaruit vertrekken 2 kabels (naar elke pc één). In beide pc’s zit 1 netwerkkaart.

Hoe ga ik nu best te werk om zowel telenet en netwerk deftig te doen werken?

Bij mijn weten gaat nagenoeg alle internet verkeer via TCP/IP inderdaad.

Je hebt al op Telenet’s helpdesk gekeken ?

Ook kan het zijn dat je kabelmodem officieel helemaal niet geschikt is om direct op een hub te worden aangesloten en dat hij altijd een en dezelfde MAC adress wilt hebben. Meer over MAC vind je hier.

In dat geval kun je beter een kleine pc opofferen als firewall met bijvoorbeeld Smoothwall met daarin 1 netwerkkaart (= NIC = Network Interface Card) voor directe aansluiting op je kabelmodem ( een 10Mbit NIC is genoeg , je krijgt toch geen 10Mbit internet :slight_smile: ) en 1 NIC voor op je hub die het internet aan de rest doorgeeft. In dat geval is er altijd hetzelfde MAC adress voor je kabelmodem beschikbaar.

Indien het nodig is dat via Telenet netwerkgegevens voor een PC verkregen worden dan is het onmogelijk dit modem op een hub aan te sluiten. Je PC zal namelijk bij het booten wachte op een DHCP offer, waarna Telenet hem z’n IP, Gateway etc etc geeft. Het beste kun je idd 1 PCtje met 2 NIC’s (in sommige gevallen is een 386 al genoeg!) inrichten als router, met daaraan je hub en een rammel pc’s…

Originally posted by The Ultimate
[B]
Onze configuratie: kabelmodem komt toe op de uplink-poort van de hub. Van daaruit vertrekken 2 kabels (naar elke pc één). In beide pc’s zit 1 netwerkkaart.

Hoe ga ik nu best te werk om zowel telenet en netwerk deftig te doen werken? [/B]

Zo zou ik het in ieder gaval NOOIT configgen dit is zeer ONVEILIG (als het al werkt).Ik zou idd voor een pc kiezen die ik config naar router of een echte router kopen deze zijn al te koop vanaf 100 €.
Zie http://www.mr-at.nl/index.php?src=produkten&tp=1&uid=75fc9da7277d26d146c86e6d4b73af01.
Dit is ook tevens de snelste manier om een netwerk te maken + je hebt meteen een hardware firewal er tussen.
Groetjes

Bij Mycom hebben ze een Edimax Breedband router voor ADSL/Kabel voor € 69,-. (4 poorten die ook als 10/100 switch dient)
En zo’n router is echt een makkelijke oplossing voor een netwerk.