Nec Nd-1100

vbimport

na heel wat gelezen te hebben over deze drive en nu met een stukke Plextor 8220T te zitten (8 speed cdwriter) wil ik de overstap wagen naar dvd recording.

ik ben nogal vergeetachtig dus weet me niet meer te herinneren waar ik het gelezen had, maar het schijnt hetzelfde loopwerk te hebben als de plextor, wat houd dat nou precies in?

op de freaks mainpage las ik ook dat de drive up-te-graden was naar de 1300, maar of dit succesvol is gebeurd is niet duidelijk, wel is het al geprobeerd met als gevolg, problemen met schrijven etc.

De gedachte speelt dat ik deze koop en met de tijd komt er vast wel een patch uit waarbij deze is om te ‘toveren’ naar de 1300 (hoop ut)

las ook dat deze word aangeraden… maja tis toch 170 euro en moet elke cent omdraaien… dus was jullie advies?

iemand nog ervaring wat betreft rippen van audio cd’s (eac)? en CD-Text?

alvast bedankt!

De ND-1100(a) is inderdaad identiek aan de Plextor P504A. Deze drive zou ook om te toveren moeten zijn naar een 1300, maar daarbij komt zeer waarschijnlijk wel een hardware mod te kijken. Ik zou je dat dan ook niet willen aanraden, aangezien je voor een verschil van ongeveer ?70 niet je garantie op het spel kunt zetten (in mijn ogen dan).

Ik ben zelf van plan binnenkort de 1300 aan te gaan schaffen, simpelweg omdat ik met beide formaten DVD’s wil kunnen werken. Nu is de kans dat DVD+R het gaat “winnen” vrij groot (vooral nu Pioneer, de grootste supporter van het -R formaat overstag is gegaan met de nieuwe multiformaat schrijver), maargoed, het is altijd fijn alles aan te kunnen, voor welke reden dan ook.

Wat het rippen van audio en dergelijke betreft, heb ik geen flauw idee… ik zou zeggen: blader eens door ons Recording hardware forum!

maar daarbij komt wel een hardware mod te kijken

Hardware mod? Waar haal je die informatie vandaan? Vooralsnog zijn ze alleen nog bezig de PCBs te vergelijken. Ik houd dit alles nauwlettend in de gaten en reken er maar op dat zo gauw het mogelijk/onmogelijk is op de main site staat! Volgens NEC zijn de ND-1100 en de ND-1300 electronisch wel gelijk, maar de laser pickup kan nog wel een probleem worden, denkt men…

Voorts is de Plextor drive intern gelijk aan de NEC, alleen levert Plextor wel een andere firmware, meer garantie en software mee, dus als je zoals jij elke cent moet omdraaien is dat misschien niet intressant.

Ik denk persoonlijk dat je aan de NEC ND-1100 genoeg zult hebben, hier een artikel over waarom ik denk dat het + formaat gaat winnen (een artikel dat overigens zelfs steevaste - supports heeft overgehaald!)

Over het rippen van audio CDs durf ik geen uitspraken te doen, je kunt eens op het internationale recording hardware forum kijken en/of een thread posten. Wel is het zo dat er al mensen zijn geweest die hun ND-1100 naar een Plextor hebben geflashed, voor de resultaten van deze drive/firmware kun je hier een kijkje nemen.

Originally posted by DoMiN8ToR
Hardware mod? Waar haal je die informatie vandaan?

Van ons eigen forum :slight_smile:

lees deze thread maar eens… onze moderator dhc014 heeft deze informatie op een ander forum gevonden :slight_smile:

linkje

Als ik zo wat luitjes mag geloven wat ik her en der over het internet gelezen heb, is de kans dat een hardware mod nodig is extreem groot… (uitsluitsel is er echter nog niet, aangezien men alleen uit de praktijk weet dat bij het flashen van 1300 firmware in een 1100 drive, de drive niet naar behoren werkt…)

[update]

van het forum van “The firmware page”

1300 pcb: C170 is a capacitor (I think 1nF)
1100 pcb: C170 is a bridge (resistor 0 ohm)
C170 is near R 198 white script

1300 pcb: R134 is a resistor with 47 ohm
1100 pcb: R134 is not assembly
R134 is between IC101 and the pickup cable near big 3 capacitors
— this changes set one pin of the pickup to ground in the ND1100

1300 pcb: R198 is not assembly
1100 pcb: R198 is a bridge

1300 pcb: R197 is resistor (bridge or not)
1100 pcb: R197 is not assembled
R197 is on the topside of the largest chip (near pin 190)
— this set one pine of the pickup to + in the ND1300

[/update]