NEC DVD + RW ND-6500A Probleem

Ik heb opeens een heel eigenaardig verschijnsel voor, namelijk mijn NEC Driver weigert nog langer DVD en CD te branden. Ik gebruik per voorkeur Sonic RecordNow, doch heb ook al enige andere burnprogramma’s gebruikt als test en iedere keer met hetzelfde resultaat er kan niet langer nog gebrand worden.

Bij Sonic RecordNow krijg ik de foutmelding : Sense:05asc:30 ascq:05
Met als bijkomende medeling dat de DVD waarschijnlijk beschadigd is of dient gereinigd te worden. Het zijn “splinternieuwe DVD’s” recht uit de verpakking !

Ik gebruikte ook al de NEC DVD Firmaware Update doch dit werkt ook niet :
Mededeling : Target NEC …is not found correctly.

Heeft iemand ook maar enig idee hoe deze fout kan opgelost worden ?

Alvast bedankt !!!

Nikitia

Ik weet het niet, maar als je in het systeembeheer kijkt, staat de drive dan wel goed gemeld? Zo niet denk ik dat je de kabels eens moet controleren of die niet los zitten.
Ook is het mogelijk dat een vorige flashactie mis is gegaan.
o ja, op de site hier kwam ik dit nog tegen: http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=116480

Hallo,

Je probleem heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je nieuwere 16X speed DVD’s will branden in een 8X speed drive, die deze schijfjes niet goed ondersteunt. Experimenteer wat met een RW (herschrijfbaar) schijfje om te zien of dat nog wel goed gaat.

Voor firmware updates moet je in de eerste plaats terecht bij de fabrikant van je notebook (support website), want jouw brander heeft waarschijnlijk OEM firmware die verschilt van de officiële NEC firmware. Niet-originele firmware toepassen vergt wat ervaring en geeft bij laptops een verhoogd risiko, dus informeer je extra goed voor je daar eventueel aan begint.

Drive staat juist vermeld en het is een ingebouwd toestel. Dus dit kan niet het probleem zijn, toch bedankt voor uw spontane reactie !

Nikitia

Het probleem is echt van dag op dag ontstaan. Ik gebruik meestal Exel DVD R- of TDK DVD -R, en had nog nooit eerder een probleem.

Van zodra een lege disk werd ingevoerd, vroeg de computer of ik bestanden wilde toevoegen met behulp van SONIC RecordNow, dit lukte altijd zonder enig probleem, tot nu…

Nikitia

Daarnet ontdekt dat het probleem niet ligt aan de NEC driver en ook niet aan de gebruikte Burn-Software. Nadat ik de laatste versie van NERO Vision heb geïnstalleerd blijkt deze de bestanden te branden. Alleen kan ik ze slechts bekijken via dit programma zelf. Windows blijkt de drive niet te herkennen, alsook is het slechts mogelijk bestanden te branden naar DVD R-, waar ik vroeger ook veel DVD -R gebruikte, krijg ik nu een mededeling dat deze schijven ongeldig zijn…Het is dus duidelijk een WINDOWS probleem…

Enig idee hieromtrent zou welkom zijn !

Nikitia

Je kan best niet met NeroVision zelf branden. Exporteer je DVD bestanden naar de Image Recorder of naar een Map op je harde schijf en gebruik dan Nero Burning ROM om je DVD te branden.

Ik denk nog altijd dat het problematisch is om 16x speed schijfjes op een 8X drive te branden. Waren die Exel en TDK die vroeger wel lukten ook 16x op de verpakking? Vergelijk eens de “MID” (Media ID) van de DVD’s die wel goed gebrand werden met die van je nieuwe discs (gebruik hiervoor Start -> Programma’s -> Nero -> Nero Toolkit -> Nero CD-DVD Speed en leg de bewuste DVD’s in de brander). Deze zijn zeker verschillend. Je kan best uitkijken naar 8x media om je kansen op succes te verhogen.

Wel, ik gebruik deze nogal door elkaar, zo heb ik ook een behoorlijk aantal DVD +R van EMTEC liggen, die zonder probleem werden gebrand.

Nu ik heb daarnet gewone WMV en MPEG films naar een DVD gebrand, dus niet omgezet naar DVD Film maar gewoon gebrand. Wanneer ik in “Deze Computer” Cd-Rom Station (D:) aanklik, blijkt er geen inhoud op te staan, alhoewel de Films er wel degelijk zijn op gebrand en via “Nero Showtime” of een gewone DVD speler kunnen worden gespeeld.
Indien ik in Dos het commando geef dir d: dan geeft Dos mij de mededeling :

“Het Volume bevat geen herkenbaar bestandssysteem. Controleer of alle vereiste bestandssysteemstuurprograama’s zijn geladen en of het volume niet is beschadigd”

Dit is trouwens ook het geval wanneer ik bv via Windows Media Player of Real Player de DVD probeer te spelen…er is geen inhoud te zien…en zelfde mededeling als hierboven verschijnt.

Dit geldt alleen voor de NU gebrande DVD’s, die welke ik vroeger brandde (voor het probleem er was) worden zonder enige moeite herkend !

Oh ja, ik gebruikte wel degelijk NERO Burning Rom om huidige DVD’s te branden en niet NERO Vision zoals eerder gemeld.

Nikitia

Als je denkt dat het een software probleem is, probeer dan de inhoud van de DVD in Windows Safe Mode te openen (F8 bij het opstarten). Dit is met een minimum aan drivers, die mogelijk conflicten kunnen veroorzaken, geactiveerd. Als dat wel lukt dan zal je alles wat met CD/DVD te maken heeft moeten de-installeren (Nero Suite, virtual drive programma’s, etc…) om de oorzaak op te sporen (en eventueel zelfs een nieuwe installatie van Windows moeten overwegen). Wat gebeurt er als je met ImgBurn i.p.v. Nero brandt?