[NEC-4551A ziet geen cd's]

Het verhaal:

Nadat ik mijn oude Benq DM800 weg heb gedaan omdat deze geen cd’s meer kon branden heb ik een NEC DM-4551A gekocht. Hardstikke mooi, hij brandt dvd’s als een jekko, alleen geen cd’s. Sterker nog cd’s ziet ie niet eens zowel gekopieerde als originele cd’s. Omdat ik met m’n oude Benq hetzelfde heb gehad begin ik nu toch te denken dat het niet hardwarematig is, ik heb alleen geen enkel idee wat het dan wel kan zijn. Ik heb al heel wat topic’s afgestruind, maar heb nog nergens antwoord kunnen vinden.

Heeft hier iemand een idee?

Welkom :slight_smile:

Ideetjes heb ik wel ja. Ik weet niet of het werkt.
Wat je kunt proberen is het volgende:

1. verwijder je NEC drive uit de apparatenlijst (XP -> Hardwarebeheer) en reboot; je drive zal opnieuw gevonden en geinitialiseerd worden
  2. werkt dat niet, dan kun je eens het IDE kanaal waar het apparaat aan hangt verwijderen en opnieuw laten detecteren
  3. nog geen succes? kijk dan eens naar de drivers voor je IDE controller; heb je een controller van VIA, ULi, ATi of SiS, dan dien je de bijgeleverde drivers te gebruiken; bij Intel en NVidia chipsets ben je beter af met de drivers van Windows zelf
  4. als laatste kun je eens naar de jumpering van je IDE apparaten kijken; zorgt dat de apparaten op de goede plaats op de kabel zitten en jumper eventueel op “cable select” gejumperde kabels om naar “master” of “slave”

Veel succes :). Zou het niet lukken dan horen we het wel!

Inmiddels alles uitgeprobeerd, en niets heeft gewerkt. Ik heb de drive zelfs in een andere pc uitgeprobeerd met als gevolg hetzelfde probleem. Dus ik denk dat ik toch met een foutief exemplaar te maken heb. heb ik weer :a , morgen maar ruilen dan. Neem ik gelijk een andere, want een dvd-brander met labelflash zonder labelflash software heb ik nl toch niet zo veel aan.

In ieder geval bedankt Dee-ehn

Graag gedaan!

Om zeker van je zaak te zijn kun je een drive uit een andere PC in jouw PC monteren. Werkt die wel gewoon, dan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat jouw exemplaar idd defect is. NU zie ik die kans ook wel reeel in, maar dat bevestigd het toch wat meer… :wink:

Inmiddels de dvdbrander omgeruild voor een nieuwe, het was dus toch een foutief exemplaar.

Mooi dat het nu wel werkt. Veel plezier ermee en blijft gerust hier hangen :slight_smile: