Napster

vbimport

Domin8tor had laatst een heel artikel geschreven over Napster en de toekomst ervan. Heb het niet helemaal gelezen, maar had de behoefte om weer een lang verhaal te schrijven onder de vlag van “Dat wilde ik nu even kwijt”, kijken of het iets wordt :wink:

Napster is begonnen als een eenvoudig programma dat mensen in staat stelde om eigen muziek, muziek zonder copyright, met elkaar te delen via internet (aldus het officiële verhaal). Kon natuurlijk niet lang duren voordat mensen dit ontdekten en gingen experimenteren en merkten dat ook andere MP3 bestanden gedeeld konden worden.

Al snel werd dit programma bekend en gingen steeds meer mensen het gebruiken. Door deze grotere bekendheid werd ook het aanbod van MP3 bestanden groter en dus nog aantrekkelijker voor de gebruikers, met als gevolg nog meer mensen etc…

Door het grootschalige gebruik overal ter wereld begon de muziekindustrie zich intussen ook zorgen te maken, het waren toch belangrijke inkomsten die misgelopen werden nu. In het begin was het leuk en allemaal niet zo schokkend en werd het niet eens opgemerkt, hopend dat het een stille dood zou sterven, maar helaas, het werd groter en meeromvattender dan ooit.

Wanneer er geld verdiend kan worden dan zijn de grote bedrijven er als de kippen bij en willen ze allemaal een graantje meepikken, maar in dit geval voorkomen dat Napster het de hele zak graan er vandoor ging. De grote platenmaatschappijen spanden dus een proces aan om te voorkomen dat Napster door zou gaan met het schenden van de copyrights.

Tot zover allemaal bekend terrein en niets nieuws onder de zon. Bertelsmann besloot om Napster over te nemen met de bedoeling om het commercieel uit te buiten en mensen te laten betalen voor de Napster-dienst. Bertelsmann is eigenaar van de BMG groep en heeft daarmee al 1 medestander van Napster, maar de andere maatschappijen waren niet echt onder de indruk van het aanbod van Napster (zie hier).

Bertelsmann lijkt niet te begrijpen dat het grote succes van Napster was het gratis delen van de bestanden onderling. Weliswaar heeft Napster nu een hele grote bekendheid, groot marktaandeel en mensen kennen het programma nu. De massa stapt niet graag over op iets anders als ze een product eenmaal weten te gebruiken, ze willen er dan nog best voor betalen.

Gelukkig zijn er ook mensen die nadenken en beseffen dat er ook nog andere alternatieven mogelijk zijn. Sommige mensen zijn zo slim dat ze deze ook ontwikkelen, anderen zijn gewoon slim door ze te gebruiken :wink:
Programma’s als Imesh, Gnutella en CuteMX genieten langzamerhand ook steeds grotere bekendheid en lijken het ‘verlies’ van Napster redelijk op te kunnen vangen.

De vraag rijst nu echter, hoe lang kan dit zo door blijven gaan? De uitspraak van de rechter was duidelijk, Napster was illegaal. Dit betekent ook dat alle andere soortgelijke diensten eveneens illegaal zijn. Er is nu niet meer een duur proces nodig om een dergelijk product aan te pakken. Het zal wel lastig worden om de zogenaamde peer-to-peer sharing services aan te pakken, aangezien hier niet echt meer een bemiddelende server tussen zit zoals bij Napster wel het geval was…

Als Napster een betaalde service wordt, betekent dit dat alle gedownloade MP3 bestanden legaal worden? Hoef je je dan geen ‘zorgen’ te maken dat je illegaal bezig bent? En hoe zit het dan met de bestanden die toevallig al aanwezig waren, is er na te gaan welke bestanden wel en welke bestanden niet illegaal zijn? Zou het dan zo zijn dat alle MP3 bestanden dan in een keer legaal worden?

Ik ben zeer benieuwd hoe men met deze problematiek om zal gaan, als het al ooit zover komt. Zal een betaalservice van Napster een succes worden, of zal deze ten onder gaan zoals zovelen die probeerden van een gratis dienst een betaaldienst te maken (denk aan betaalde nieuwssites bijvoorbeeld, deze hebben het beleid ook weer terug moeten draaien omdat er geen belangstelling voor was).

Maar ik ben benieuwd naar welke andere programma’s er allemaal zijn op dit moment, naast Napster. En wat de specificaties zijn van deze programma’s. Natuurlijk mogen de meningen van gebruikers niet ontbreken. Waarom is dit programma beter dan de rest, waarom gebruik je het en niet een ander?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen door jouw favoriete sharing programma te posten en een soort korte review schrijven. Met een aantal goede reacties kan er dan een leuk artikel over geschreven worden.

[Edited by Da_Taxman on 23-02-2001 at 00:50]

Mooi gesproken Tax :slight_smile:

Maareuh ik zat er ook aan te denken dat indien voor 15 gulden per maand je MP3 collectie (en dat zijn er bij mij wel best heel erg veel) legaal is dan is dat intressant… vooral omdat ik DJ ben :slight_smile:

Da_Taxman: je moet gewoon elke week een soort week opening schrijven met elke keer een ander onderwerp!! :smiley:

Maar 1 keer in de maand mag natuurlijk ook :slight_smile:
(liever eigelijk :stuck_out_tongue: )

Greetz
Mess

je verwacht toch niet van ons dat we dat allemaal gaan lezen Tax?
Ikke nie iig :smiley:

WOW ! wat een verhaal tax…
mijn favoriete share proggie is idd geval sinds kort
winmx deze heeft geen eigen protocol (correct me if i`m wrong) maar connect naar een heleboel andere netwerken waaronder ook napster en opennap maar ook nog een zooi anderen en zoekt zowel mp3, divx,jpeg en exe.
voor iedereen die het eens uit wil proberen het is te downloaden op http://www.winmx.com

“”“het dan zo zijn dat alle MP3 bestanden dan in een keer illegaal worden?”""

snap niet wat je hiermee nou bedoeld…
of je hebt het verkeerd gezegd en moet het zijn dat alle mp3 bestanden in een keer legaal worden, of je hebt het nog steeds verkeerd want alle mp3 bestanden zijn al illegaal nu (tenzij het bezit ervan mag van de artiest/je de originele cd hebt)

verder gebruik ik alleen napster op het moment, omdat ik gewoon te lui ben om een ander programma te installeren. Napster werkt prima.

Als er een betaaldienst komt dan zal ik iig geen abbo nemen… dat kan ik niet betalen van dat cdfreaks loon. Waarschijnlijk zal ik dan wel napigator ofzo gaan gebruiken.

Wat ik verder nog wil zeggen is dat Bertelsmann prima in heeft gezien (al in een vroeg stadium) hoe ze moesten handelen… door een overeenkomst te sluiten met napster denk ik dat ze goed bezig zijn. Natuurlijk zal het succes ervan afhangen in de mate van hoeveel gebruikers er daadwerklijk een betaaldienst van napster gaan nemen…

Er moet trouwens niet uit het oog worden verloren dat de overige platenmaatschappijen voorlopig nog helemaal niets in de plannen van napster zien. Er is nog geen enkele overeenkomst tussen napster/BMI en de rest. Als dit er niet op korte termijn komt (lees: voor de betaaldienst van napster) is het hele nieuwe business plan van napster van te voren al gedoemd te mislukken. Je kan dan immers alleen muziek downloaden van artiesten die onder contract staan van BMI… lijkt me niet echt de bedoeling…

Verder denk ik ook dat de encryptie methode zoals die nu op tafel ligt redelijk makkelijk te kraken is. Als het napster programma de beveiligde mp3 bestanden kan decoderen, dan kunnen andere programma’s dat vast ook. Er zijn wel meer programma’s gekraakt…

maargoed we shall see what the time brings us, oftwel in het nederlands… we zien wel…

ok, ene foutje is gecorrigeerd, moest idd ‘legaal’ zijn

Als, maar dat is wel een flinke ALS, de andere muziekmaatschappijen mee gaan in dit plan van Napster is het in potentie leuk, maar ik denk dat de alternatieven voor Napster heel erg snel zullen gaan groeien en dan weer aangepakt zullen worden zoals bij Napster…

De encryptiemethoden worden snel gekraakt, daar kun je vanuit gaan. Maar waar het om draait is het legaal maken van de MP3 bestanden. Want ze zullen op een bepaalde manier toch een codering moeten krijgen om het stempel ‘legaal’ mee te krijgen, want het zal niet de bedoeling zijn dat dan in een keer alle aanwezige MP3 bestanden legaal worden op het moment dat je een abonnementje neemt op Napster (nieuwe stijl)

Feit is wel dat er mensen bereid zijn om te betalen voor een dergelijke dienst, zoals ik hierboven ook gezegd heb, maar dat zullen toch de mensen zijn die niet graag op zoek gaan naar iets nieuws en kiezen voor het gemak en de zekerheid ‘legaal’ te zijn. Alleen het streven om een tienvoud van het huidige gebruikersaantal als betalende leden te krijgen (als ik het goed onthouden heb) lijkt me erg onrealistisch.

Zelf gebruik ik geen van dit soort programma’s. Niet omdat het illegaal is maar om andere redenen die op andere gronden principieel zijn en ik jullie zal besparen :wink:

hehehehehehe da taxman is weeral freaky bezig wur:D
nice one taxman:D

oei oei de ken08

huhu
bestaat dien nog dan ? ( lol)
grapke eh

Zolang Napster nog werkt… hoor je mij er niet over…

Als het goed is gaan ze nog toto de zomer door en worden daarna commercieel