Mxstream & Vigor2200E instellen... hoe?

vbimport

Heb sinds afgelopen week ADSl aansluiting, en ben van het weekend bezig geweest om alle PC's (3) ook met mxstream te verbinden, dit met behulp van een router/switch (DrayTek Vigor 2200E).

Het is me tot nog toe niet gelukt, want ik zal wel weer wat doms doen en wellicht een aantal dingen over het hoofd zien.
Maar dit is wat ik heb gedaan:
1. PC netwerk kaartje (10/100) mbv van een goede kabel aangesloten op PC1 poort van de Vigor.
2. WAN poort van de Vigor aangesloten op de ADSL modem (deze heeft weer verbinding met tel. aansluiting en is goed)

Hoe moet je nu precies het één en ander instellen.... als ik en verbinding wil maken via de Vigor naar het ADSL modem en dan zo op internet te komen. Een LAN verbinding instellen met welk IP nummer etc.
Ik kan de modem wel pingen (ping 10.0.0.138), de Vigor heb ik al volgens het 'boekje' geconfigd.

Het besturingssys. dat ik draai is winXP (EN. prof), de andere Pc draaid ook winXp(NL home) en de laatste W98 (NE SE).

Als iemand een duidelijk uitleg heeft of een handleiding oid weet te staan. Ik heb al wel de handleiding van de mxstream.nl site over hoe je bij winXP verbinding in moet stellen voor Pc <---> ADSL modem (en dat werkt goed!!). Alleen hoe het nu precies gaat met die Vigor ertussen begrijp ik nog niet helemaal....

mazzl

Hier staat precies beschreven wat je moet doen http://www.draytek.nl/help/v2200.php?type=2200e&fw=1.08&show=wanconfig

Ja okay, die handleiding heb ik thuis al liggen, maar ik kom op de één of andere manier niet op de router terecht. Als ik mbv de browser naar het ip adres van de router wil gaan (192.168.1.1 standaart ingesteld) dan vraagt explorer of ik wil gaan verbinden met mn inbelverbinding. Kies ik voor work offline, en typ dan het ip-adres van de router in mn adresbalk gebeurt er helemaal niks... ja een melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt.... ipv een inlog scherm van de router, of een scherm met "blocked by Tweak-XP"

Kan het dan zo zijn dat dat inlogscherm niet wordt getoond omdat ik TweakXp heb draaien met popup blocker en reclame blokkering etc., zet ik deze uit dan staat er in het scherm wat ik krijg na het ip-adres te hebben ingevuld "blocked by Tweak-XP"

Het vreemde is dat ik al wel een keer verbinding met de router heb gehad, maar ik zal niet meer weten hoe dat dat is gegaan... ik zal vanmiddag weer verder gaan met prioberen om de router ism het ADSL modem aan de praat te krijgen.

Moet ik nu eerst een aparte inbelverbinding maken naar de router toe... met als te verbinden PC het ip-adres van de router??? want dat gaat volgens mij niet goed.

mazzl

ik weet mischien al wat er niet klopt...

Kan het zo zijn dat wanneer de router ip adres 192.168.1.1 heeft, mijn PC ook een Ip adres moet hebben in die range...??
Nu staat dat nog ingesteld op 10.0.0.150 volgens mij...

Kan zijn idd... maar meestal gebruik je voor je pc netwerk thuis een adres in de 192.168.20.* range.

Je kunt toch ook naar die Windows 98 mach. gaan daar typ je dan 192.168.1.1 in je browser zo moet je ook in de router kunnen komen.
Bij wie heb je een adsl abo afgesloten?

Inmiddels ben ik er achter gekomen wat ik verkeerd deed, of beter gezegd verkeerd had gedaan. Ik had ooit een keer de DHCP service etc. 'gedisabled' in XP. Hierdoor kon ik niet automatisch een IP adres verkrijgen.
Inmiddels kan ik gewoon met mijn PC vrolijk Internetten via de router, alleen is er nog wel iets wat ik nog niet kan instellen....

Met mijn eigen PC kan ik dus nadat ik de LAN verbinding heb opgezet (of dat gaat al automatisch bij het opstarten) op de mxstream verbinding klikken en heb dan binnen no-time een connectie naar buiten toe.
Op de andere PC (XP), heb ik ook een LAN connectie aangemaakt.... ik kan de router en ADSL modem pingen, alleen krijg ik het niet voor elkaar om Internet explorer over het LAN een conectie naar buiten te laten opzetten.

Hoe moet ik dat configureren, moet ik een automatisch configuratie script instellen met daar dan een verwijzing naar de gateway van de router??? Of moet ik toch een soort van inbelverbinding aanmaken (mbv. 'nieuwe verbinding opzetten') en daar dan als host de routers IP adres opgeven??

Wie weet raad...??

mazzl

Je moet alle computers zo instellen dat ze automatisch een ipadres krijgen toe gewezen van de router .

Originally posted by MagikChris
[B]Hoe moet ik dat configureren, moet ik een automatisch configuratie script instellen met daar dan een verwijzing naar de gateway van de router??? Of moet ik toch een soort van inbelverbinding aanmaken (mbv. 'nieuwe verbinding opzetten') en daar dan als host de routers IP adres opgeven??

Wie weet raad...??

mazzl [/B]

Je moet gewoon instellen dat er altijd een internetverbinding is. Dus nie een inbelverbinding maken, want de router heeft al verbinding.

okay, ik heb alle Pc's geconfigd dat ze via DHCP automatisch een IP adres krijgen, dat ging al goed!!

Inbelverbinding niet nodig?? hoe kan ik dat dan aangeven bij Internet explorer, dat er via een LAN naar buiten kan gegaan worden.... ?? Moet ik dan de gateway van de router opgeven...

mazzl

Je gaat in je browser naar Extra,Internet opties,Verbindingen,onderaan bij Lanverbinding,Instellingen automatisch overnemen.
Groetjes

Als je wilt instellen dat je een permanente verbinding hebt ga je naar je internet opties -> tablad verbindingen en dan klik je op instellingen (bovenaan).
Hier kan je doormiddel v/h volgen van een wizard instellen dat je een permanente verbinding hebt met internet. (In XP tenminste, oudere MS OS'en ook gloof ik)

Okay... dat zal ik vannavond eens gaan proberen.

Ik heb ook ergens gelezen, en wellicht niet goed begrepen, dat er ook iets met de 'name-server' gedaan moet worden, omdat je anders alleen maar met behulp van het ip adres een website kan benaderen ipv bijvoorbeeld naar cdfreaks.com te surfen moet je dan 217.67.230.232 intypen

Maar dit wordt volgens mij in de router geregeld, ik moet ff kijken of ik daro ook weer iets (lastigs) moet gaan configureren...

mazzl

Originally posted by MagikChris
[b]Okay... dat zal ik vannavond eens gaan proberen.

Ik heb ook ergens gelezen, en wellicht niet goed begrepen, dat er ook iets met de 'name-server' gedaan moet worden, omdat je anders alleen maar met behulp van het ip adres een website kan benaderen ipv bijvoorbeeld naar cdfreaks.com te surfen moet je dan 217.67.230.232 intypen

Maar dit wordt volgens mij in de router geregeld, ik moet ff kijken of ik daro ook weer iets (lastigs) moet gaan configureren...

mazzl[/b]

Zorg dat in de DHCP server (Dus de DHCP van je router) de DNS servers staan geconfiged van je ISP. Als nu je XP een IP adres krijgt van de DHCP met de goede DNS servers. Dan kan je ook www.cdfreaks.com intypen. :slight_smile:

Instelling van IE. Lan verbinding! :wink:

pfff... eindelijk ben ik eruit waarom het allemaal niet werkte.
Ik had ik de router configuration de PPTP Link op disable laten staan... echt heel stom!!

Nu werkt het op de Xp machines als een speer, alleen nog ff een probleempie met de win98 doos, die wil niet de goede adaptor pakken... ook al installeer ik het kaartje helemaal opnieuw. Er wordt geen IP adres aan de PC gehangen, ook al stel ik alles in op DHCP (zelfs met een vast IP adres, in de zelfde range als mn andere PC's offcourse, krijg ik geen internet verbinding opgezet (kan wel de router configuratie benaderen via de webbrouwser maar voor de rest ook niks pingen, automatische instellingen worden niet overgenomen)
Maar dat los ik vandaag wel op, ik denk namelijk dat dat iets te maken heeft dat bij het installeren van het kaartje naar W98 SE Cd wordt gevraagd... en die had ik ff niet bij de hand, en dus de W98 CD maar genomen... en hier kan de installer de files locproxy en locproxy2 niet op vinden, en die hebben denk ik wel wat te maken met het bovenstaande.
En anders, mocht het niet lukken, flikker ik win98 eraf en installeer de gehele bende weer opnieuw!!

Nu nog alleen ff uit zien te vinden hoe ik de andere XP machines onderling disk's kan laten sharen....

mazzl

Ik had de Vigor2200e al een tijdje in huis, maar het zag er allemaal zo ingewikkeld uit... nou ja, nu, na anderhalve maand ofzo ben ik eraan begonnen. En het is gelukt! :smiley:

Het lastigste vond ik eigenlijk het vinden van een goede handleiding okm het in Windows XP voor elkaar te krijgen; alle handleidingen waren - voor mij - te uitgebreid en technisch.

Op XS4All vond ik 2 hele handige handleidinkjes:
Configuratie van de Vigor 2200 E Router en
Configuratie van Windows 2000 voor de Vigor 2200 E Router.

De instellingen voor Win2000 zijn gelijk aan die van WinXP - handig dus.

Misschien dat iemand er wat aan heeft, mij heeft de installatie op deze manier maar 5 minuten gekost! :smiley: (Het zoeken naar de handleidingen een stukkie langer)

PS
Deze thread heeft ook geholpen! Mijn dank hiervoor.

Ik zelf zit nu ook met een routerprob. Kan nm vanaf me XP machine maar beperkt inet op. Echt kut! :frowning: (ook geen FTP oa)
Anyway, ben al aan het mailen naar de fabrikant maar ik denk dat zei er zelfs nie uitkomen!

Ik ben pas in bezit van een repotec kabelrouter RP-IP515H
Dit stond vermeld in de advertentie

Geschikt voor MxStream (ADSL), Chello, @Home, Sonera, etc..
Meerdere PC's maken gebruik van 1 kabelabonnement
1 WAN poort voor kabelmodem
4 poorten Nway fast switch HUB 10/20/100/200 Mbps voor LAN
Ondersteunt NAT + DHCP(client) + PPP/PPPoE + PAP/CHAP
Ingebouwde firewall ter bescherming intranet
Met ingebouwde printserver
Zucht dit allemaal in het Nedserlands, maar geen nederlandsche beschrijving er bij.
Ik zit op de kabel, en ik weet zeker dat het moet werken, ook het netwerk ondersteund hij, die moeten wel gedeeld worden.
Wie weet de said waar ik de Nederlandse beschrijving kan douwnloaden? Of heeft er iemand al ervaring mee via de kabel

Gr tropiesvisje:confused:

Originally posted by tropiesvisje
Ik ben pas in bezit van een repotec kabelrouter RP-IP515H

Die heb ik dus ook pas gekocht. En zit dus ook met de nodige probs. Krijg intern netwerk nie aan de praat en XP nie goed online. Voor de rest werkt het wel! :stuck_out_tongue:

Wookie,
de kabelrouter RP-IP515H werkt het bij mij momenteel, alle 3 computers zijn aangesloten.
Maar hij valt af en toe weg, ben er nog niet achter hoe dat komt. Weet jij of hij altijd aan moet staan, of kan ik de router ook gewoon uit zetten. Als hij wegvalt dan moet ik even wachten en de kabel even rechtstreeks in de computer steken en dan verbinding maken, als hij het dan doet dan sluit ik de computer af en steek dan de kabel weer in de router. De ander kabel van de router weer in de pc, meestal doet hij het dan weer. Moet nog uitpluizen hoe dit komt.