Multi-boot

vbimport

Ik heb mijn vorige installatie van winxp eraf gegooid (partitie geformatteerd) en er een nieuwere versie op geînstalleerd.

probleem is wel dat a) de vorige winxp versie nog altijd wordt weergegeven als boot-keuze bij het opstarten en dat …b) de keuze voor de nieuwe winxp (RC1) al gemaakt wordt na +/- 7 seconden!
Standaard staat winxp RC1 aangeduid als de eerste keuze.

dit is wat ik heb staan in mijn Boot.ini :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows XP Professional” /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows Whistler Professional” /fastdetect
C:=“Microsoft Windows”

kan iemand me daarmee verder helpen?
alvast bedankt…

Je zegt paritie-geformateerd, wat staat er op de andere
partitie(s) dan?

Dit is wat er in mijn boot.ini staat:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT=“Microsoft Windows 2000 Professional” /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINXP=“Microsoft Windows XP Professional” /fastdetect
C:=“Microsoft Windows Milennium Edition”

ME staat op C, 2K staat op D en XP(rc1) staat op E.
De “timeout” betekent na hoeveel seconden het primaire OS gekozen wordt. In dit geval is dat dus 2K omdat die bij default vermeld staat! Het rijtje wordt gestart door 2k omdat die als 1e in het rijtje staat. Op plek 2 staat XP en plek 3 is door ME bezet.
Je moet dus even je boot.ini handmatig veranderen zodat het juiste OS op de juiste plaats staat! Enne… wat staat er eigenlijk als 2e OS op dit sys?!

erg bedankt voor de reaktie allemaal (ook de lezers ;–)

kheb via een kennis de melding gehad gewoon effe een lijntje van de boot.ini te verwijderen en dat was het dan.

mijn ouwe boot.ini :

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows XP Professional” /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS=“Microsoft Windows Whistler Professional” /fastdetect

mijn nieuwe boot.ini :

[boot loader]
timeout=30
[operating systems]

zoals je kan zien is er slechts één lijntje uit verwijderd (de oudere versie van winxp!).
nu start de pc op met een multiboot-scherm waarop ik slechts 2 keuzes heb (win98se of winxp RC1) én blijft dat scherm 30 seconden staan waar het vroeger (met als derde keuze windows whistler 2410) al na ongeveer 7seconden direct doorschakelde naar winxp rc1 :slight_smile:

winxp rc1 staat nu als hoofdkeuze maar ik heb 30 seconden de tijd om het operating systeem te kiezen, wat me ruim genoeg lijkt.

PS: winxp RC1 loopt als een trein :slight_smile:
heb net alles geïnstalleerd en de nodige “aanpassingen” toegebracht en ga er nu een image van maken met Powerquest Partition Magic 6 :slight_smile:

nog hartstikke bedankt voor de replies allemaal :wink:

Andros