MSI mobo gekocht!

vbimport

Hoi, ik heb dan eindelijk de MSI mobo aangeschaft met jullie advies.
Maar nu merk ik er niet echt veel van. Integendeel, de pc start langzamer op dan eerst…
Nadat ik de VIA drivers had geinstalleerd, moest ik hem in SAFE mode opstarten.

Wat doe ik fout?
Welke instellingen heb ik vergeten???

mijn systeem:
AMD Thunderbird 800
Creative DVD 5x
Soundblaster LIVE
128 mb pc100
20 gb IBM harde schijf

kwee nie goed ?
euhhh kijk je BIOS eens ff na ?
want nadat de via chipset drivers geinstalled zijn zou het toch optiemaal moeten lopen hoor :
denk dat het enkel nog aan bios instellingen kan liggen ?

waar moet ik op letten in de BIOS?
ik heb de gebruikshandleiding volgens mij goed doorlopen.
Het vreemde vind ik wel dat ie heel lang naar de Primary Master zoekt. Hij doet ook heel lang over het herkennen van het geheugen.

mmmmmmmm dat wilt toch zeggen dat ge de bios niet goed hebt ingesteld hoor.Want ik had dat vroeger ook en het duurde ook veel te lang , het ligt dus zoals ik alz ei puur aan bios instellingen enzo .
ja voor alles te gaan uitleggen wat het snelste opstart heb ik niet veel zin in , en je hebt nietd ezelfde bios waarschijnlijk dus heeft niet veel nut
zet wat cach af en aan en experimenteer wat
of probeer ff bios op default te zetten en eens op full power enz …

Heb je misschien een NIC in je computer zitten maar geen enkel netwerkcomponent eraan? Dat kan de zooi ook nogal vertragen!

Verder kan het ook een probleem zijn met een bepaalde kaart of tussen kaarten, dat had ik bij mijn vorige systeem!

probeer dit eens als het is je bios te vinden is :

enchanched chip performance - enabled
force 4 way interleave - enabled
auto detect dimm pci/clk - enabled
delay dram read batch - auto
md driving strength - hi
fast r-w turn around - enabled
4k page mode - enabled

dit zijn instellingen die ik kan instellen bij mijn abit kt7-raid er zullen er vast een paar bij zitten die je op je msi mobo ook hebt

succes !!
:):slight_smile:

Welke MSI hebbie?!
Volgens mij starten die MSI’s gemiddeld wat langzamer op maar zijn wel veel stabieler dan anderen!

mijn msi mobo is nochtans opgestart in 30 sec, dan zit ik men windows

je hebt toch eerst de via drivers geinstalleerd en nadien pas de drivers van de andere randapperaten

dit wordt in de meeste gevallen aanbevolen om conflicten te vermijden :wink:

Originally posted by Mattel007
mijn msi mobo is nochtans opgestart in 30 sec, dan zit ik men windows

Mijn Asus in 20 secs!!! :stuck_out_tongue:

Ik heb de MSI K7T Pro2A.
Heeft er iemand hetzelfde board en kan je mij vertellen wat jouw instellingen zijn? Hij blijft namelijk nog steeds bij het opstarten best wel lang staan bij het herkennen van hardware.
Ik heb er het volgende in zitten:

• Creative DVD 5x
  • 128 PC100 geheugen
  • Realtek netwerkkaart 10/100Mbit
  • Diamond Viper II 32 MB TV-out
  • IBM 20gb HD
  • Soundblaster Live

Help mij, want naar mijn mening heb ik toch wel een goed MOBO aangeschaft!!

Als je PC bij het opstarten wacht op een aanmelding op het netwerk terwijl deze er niet is kan dit het opstarten vertragen.

Verder durf ik het zo ook niet te zeggen.

zoals ik al zei tax :slight_smile:

scsi zou ook een verklaring geweest kunnen zijn maar die heb je niet zie ik…

Originally posted by Dee-ehn
zoals ik al zei tax :slight_smile:

Bijna hetzelfde inderdaad, maar toch net even anders :wink:

Nouja 2 personen 1 gedachte ok? :slight_smile: ID was het zelfde ervan he?

Een beetje van mezelf en een beetje van taxxie :slight_smile:

Dat netwerkkaartje zorgt op zich al voor wat vertraging, maar ik denk dat de grootste fout in het geheugen zit. Alhoewel het bord pc100 ondersteund worden die dims niet altijd correct herkend. Zet de automatische herkenning uit en begin met de veiligste instelling ( alle cijfer instellingen bij het geheugen zet je op drie ). Kijk ook eens of de kloksnelheid niet verkeerd staat. Die kan op 100 + 33 staan en dat is in dit geval verkeerd. Voor die live kaart moet je ook de laatste drivers ophalen.

Maar als ik het dus goed begrijp, dan heb je niet windows opnieuw geinstalleerd? Dus gewoon nieuw moederbordje en weer gewoon opstarten(nou ja in safe modus dan).
In dat geval verbaast het me niks. Windows kan hier niet zo goed mee omgaan. In dat geval zou ik windows even van scratch opnieuw installeren. Ik denk dat je problemen dan wel opgelost zijn.

anders kan je het win98 opscherm tijdens het opstarten uitzetten
dit doe je door in je windows de msdos.sys te editen en je voegt er het volgende aan toe

Dit is standaard
[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.10.1998

Zo zou het moeten zijn
[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.10.1998
Bootdelay=0
Logo=0

Dit spaart ook weer ff wat tijd uit bij het opstarten

't Zou kunnen zijn dat het aan één van je kaarten ligt. Gooi daarom eens al de overbodige kaarten eruit zoals netwerkk., geluidskaart,… Laat enkel de schermkaart inzitten. Start eens op. Laat de dvd er ook eens uit.

Ga sparen voor een echt MB, Asus of zo, dan werk je pas echt snel
Greetz

ReBoQ :cool:

Originally posted by Reboq
[B]Ga sparen voor een echt MB, Asus of zo, dan werk je pas echt snel
Greetz

ReBoQ :cool:
[/B]

Hier heb je dus echt helemaal niets aan…
MSI levert hartstikke goede kwaliteit en is ontzettend stabiel, lees eerdere discussies maar eens na over dit onderwerp.

Maar ja…sommige mensen vinden het nodig om dergelijke niet onderbouwde uitspraken te doen :wink: