Msi & 133 Mhz problemen

vbimport

Ik heb een K7T266 Pro (MS-6380) en ene 1,4 Ghz AMD. Ik draai nu alleen Win2k. Als ik in de bios mijn bussnelheid verander in 133 Mhz ( mijne pc bolt nu als ene 1050 Mhz. 100 Mhz * 10.5 (multipler) = 1050 Mhz) dan geeft win2k in het begin al een error scherm:

stop: 000000000A (0x75 blabla ) irql_not_less_or_equal
adress 80414a5f nase at 8040000 , dcltestamp 384dt976 - ntoskrnl.exe

En de pc hangt dan.

Heb dit ook al geprobeerd:
Bios veranderd (133Mhz). Bootdisk van 98 en Win2k erover geinstalleerd. Ging niet, zelfde error.
(133 * 10.5 = 1396 Mhz . zou het normaal moeten zijn)
Die 10.5 staat op autom in de bios.

Wat kan er mis zijn ?
Zouden er jumpers verkeerd kunnen zijn ofzo ?
Ik vind niets in de manual terug over bussnelheid en jumpers.
Zie hier mijn mobo en ook de manual:
http://www.msi.com.tw/products/mainboard/mainboard.php?model=MS-6380

PS: MSI heeft een live update site.
Dit zegt hij voor mijne bios:Current BIOS Version: 1.30
Versie 1.40 is beschikbaar. Ik installeer die ( bios protectie zet AF) en ik reboot en wat staat in de bios versie 1.44. Zal wel beter zijn zeker. Ik heb ook Live Driver geupdate.

Laat me aub geen ander besturingssysteem installeren want ik wil geen problemen hebben alles draait nu zo mooi :slight_smile:

Alhoewel we er op ICQ al lang over hebben gebabbeld toch nog een (uitgebreide) reply voor mij :).

Ten eerst over je BIOS versie. Als stelregel kun je aannemen dat je alleen een BIOS hoeft up te daten als je problemen hebt. If it ain’t broke don’t fix it! Over het algemeen kan het geen kwaad te flashen maarja het kan natuurlijk onder het flashen verkeerd gaan.
Op de site van MSI kun je vast lezen wat de changelog is van jouw BIOS versie en zodoende uitvissen of een upgrade voor jouw probleemsituatie doel zal hebben.
Dan nog 1 opmerking over het flashen van de BIOS: gebruik nooit die LiveUpdate functie. Flash altijd vanuit DOS. Het probleem met flashen in Windows is dat er teveel achtergrondprocessen het flashen de mist in kunnen sturen, hetgeen betekent dat je flashBIOS naar de haaien is (softwarematig naar de haaien) en je je systeem waarschijnlijk niet meer opgestart krijg.

Het opvoeren van je FSB van 100 naar 133 moet op een MSI bord volgens mij met een jumper gebeuren. Dat is althans bij het MSI 6330 bord zo. Het is de gele jumper op het bord. Als je het in je BIOS verandert kom je niet verder dan 132. Dat is althans bij mijn 6330 het geval. Zet je de jumper om (jumper eraftrekken) dan begint hij bij 133Mhz.
Waarom hij waarschijnlijk wel stabiel is als je die jumper eraftrekt en als je het via de BIOS doet niet? Simpel: op een hogere clocksnelheid heeft de CPU meer power nodig; gevolg is dat het voltage over de CPU aangepast moet worden. Stel je de FSB handmatig (BIOS) bij, dan wordt het voltage niet automatisch aangepast. Doe je dit met de jumper, dan wel.

Dan nog wat over het crashen van je systeem. Alhoewel het stukje text “irq” in de errormessage voorkomt lijkt me niet dat de fout uit een IRQ conflict voorkomt. Een fout zoals jij beschrijft komt meestal uit een aantal factoren voort:
-cpu/mobo/systeem wordt te warm
-je cpu/mem krijgt te weinig power
-je voeding is te zwak
-een onderdeel is gaar :slight_smile: (maak je daar maar niet zo druk om…)
-een combinatie van bovenstaanden

Tot het herinstalleren van je systeem zou ik niet overgaan tot op het moment dat je merkt dat het met hardwarematige verstellingen niet op te lossen is. Zou je het probleem niet opgelost krijgen zo, dan zou ik je aanraden ff op een andere hdd een cleane install van Windows 98 te zetten en daarmee te testen.

Goed, dat was het ff voor nu. Suc6 ermee en ik hoor van je…

Wat voor geheugen hebbie erin zitten!? Had nm soortgelijke problemen. Oorzaak was me mem dat conflicten gaf. Oplossing: 512 van ander type/merk gekocht en die 256 in reserve PC gepropt, waar het maar 100mhz hoefde te draaien! :wink:

Als je via je FSB wilt gaan tweaken, moet je er rekening mee houden dat je PCI/AGP/etc ook meegaan in snelheid! Dit gaat procentueel gelijk op met hoe je je FSB insteld! Als een PCI app. een hogere freq. meekrijgt die ie nie aankan krijg je dit soort conflicten! (had ik ook met mem dat te snel liep!)

Originally posted by Wookie
[B]Wat voor geheugen hebbie erin zitten!? Had nm soortgelijke problemen. Oorzaak was me mem dat conflicten gaf. Oplossing: 512 van ander type/merk gekocht en die 256 in reserve PC gepropt, waar het maar 100mhz hoefde te draaien! :wink:

Als je via je FSB wilt gaan tweaken, moet je er rekening mee houden dat je PCI/AGP/etc ook meegaan in snelheid! Dit gaat procentueel gelijk op met hoe je je FSB insteld! Als een PCI app. een hogere freq. meekrijgt die ie nie aankan krijg je dit soort conflicten! (had ik ook met mem dat te snel liep!) [/B]

Ff een toevoeging: als je via de jumper de FSB van 100 naar 133 zet gaan de PCI, AGP bussen niet mee, die blijven dan lekker op eigen snelheid lopen…!

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Ff een toevoeging: als je via de jumper de FSB van 100 naar 133 zet gaan de PCI, AGP bussen niet mee, die blijven dan lekker op eigen snelheid lopen…! [/B]

Dacht al dat ut zo’n feature was! :slight_smile:

Zou er eens iemand willen kijken naar mij URL en de manual downloaden van mijn mobo om te kijken welke jumper het is. Ik denk dat mijn mobo anders is dan de 6330. Ik kan nl nergens in de manual iets van over een jumper EN fsb. :frowning:

Ik heb 512 DRR Ram van een merk geheugen ( weet niet meer welk meer )

ps: ken bijna niets van hardware enzo :frowning:

Bedankt voor de babbel op ICQ he Dee-ehn :):slight_smile: