MPEG knip en resizen

vbimport

Ik heb hier een MPEGje gemaakt en die heeft 2 kleine probleempjes:

1. de "bovenkant" van de video trilt (bovenste 20 pixels ofzow)
    -->komt door mijn DV codec
  2. de "onderkant" bevat een groene streep
    -->komt door mijn MPEG2 codec

In ieder geval wil ik deze gewoonweg erafknippen. Ik moet echter daarna de MPEG weer kunnen resizen omdattie anders niet meer SVCD compliant is en dus niet afspeelbaar op een DVD speler...

Hoe ga ik dit doen..? Welk programma is aan te raden?

Zoiets doe ik altijd met Adobe Premiere (6.0).

Je opent een nieuw project, importeert de bestanden die je wil “bijknippen” en dan kies je “file -> export movie of export clip”.
Bij video kies je het formaat waarin je wil opslaan (MPEG zonder verdere compressie dus). Audio laat je ook ongemoeid.
Maar bij “special processing” kies je “advanced” en dan “resize”. Je krijgt dan een kadertje waarin een volledig frame afgebeeld is (meestal het eerste). En dan kan je aangeven hoeveel pixels ie links, rechts, onder en boven moet wegknippen. (lijntjes op de frame duiden aan wat weggeknipt wordt). Om terug je oorspronkelijke resolutie te behouden, moet je zeker het vakje “resize to (xxx-xxx)”. (x’jes zijn je resolutie dus ;))

Let er wel op, dat dit resizen naar die bepaalde resolutie erg veel rendering vraagt. Dus als het een beetje lange fragmenten zijn, is je pc wel ff bezig.

Ik ben niet zeker of de juiste MPEG codecs al standaard in Adobe zitten, maar plugins zijn er in elk geval. (ik bewerk meestal .avi’s met Adobe en pas als laatste stap zet ik ze om naar MPEG omdat je met avi’s meestal betere kwaliteit haalt)

Hmmz helaas werkt dat (hier) niet…

Indien ik in Premiere een MPEG (SVCD, dus MPEG2) wil openen krijg ik een foutmelding dat het bestandsformaat onjuist is.

Ik moet echter uit de MPEG knippen daar 1 van de 2 storingen (beneden in het beeld) ontstaat door het encoderen van AVI naar MPEG2…

Ik denk niet dat het een probleem met mijn MPEG2 plugin betreft daar de MPEG2 plugin van Cinema Craft Encoder voor Adobe Premiere geinstalleerd is…

nou ik kan het niet helemaal volgen, maar misschien heb je hier wat aan.

download tmpgenc, laadt je movie in, settings (onderaan) eerste en 2de tabblad kun je al resizen en croppen. Ik zelf heb het ooit moeten gebruiken om zowel onder als bovenkant “weg te knippen” en ging perfecto.

Wat je ook kunt doen is DivX 5.0 installeren en via o.a. virtual dub (video compressie kiezen in het menu) en vanuit de codec resizen of croppen (werkt hetzelfde als tmpgenc)

of bedoeld gij dit niet ?

Originally posted by SoulShower
[B]Wat je ook kunt doen is DivX 5.0 installeren en via o.a. virtual dub (video compressie kiezen in het menu) en vanuit de codec resizen of croppen (werkt hetzelfde als tmpgenc)

of bedoeld gij dit niet ? [/B]

Dan zou het een DivXje worden, en het moet een SVCD worden begrijp ik.