MP3 bestand inkorten

vbimport

Hai,

Ik heb op mijn pc een geluidsbestand dat niet op een cd past. Ook met overburn niet. Het is 1 bestand in MP3 format van 64.7 MB groot, maar zodra ik het converteer naar WMA of WAVE wordt het 816 MB. Met die grootte krijg ik het net niet op een cd gebrand. Ook niet met overburn. Heeft iemand een suggestie voor een tool waarmee ikhet bestand zodanig kan inkorten dat het zonder al te veel kwaliteitsverlies kan inkorten zodat ik het op een cd van 700 MB kan branden.

mzzl Dunedaïn

Je bedoeld inkorten als in een stuk eraf knippen?

Dat kunnen best veel tools. Een goede oplossing die geen kosten met zich meebrengt is de opensource tool “Audacity”. Je krijgt deze op http://audacity.sourceforge.net

Hai,

Dat is niet helemaal wat ik bedoel. Wat ik graag wil is het totale geluidsbestand in grootte zodanig inkrimpen dat ik het op een cdrom kan zetten. Dat de grootte bijv 750 MB wordt ipv de nu aanwezige 816 als ik hem geconverteeerd heb.

mzzl Dunedaïn

Dit kan helaas niet. Wil je een audio CD maken, dan zit je vast aan het audio formaat. Kortgezegd betekent dit dat je een stereo track met een samplingrate van 44,1kHz en een resolutie van 16 bit hebt. De grootte van het WAV bestand (cq audio cd) is dus helemaal afhankelijk van de lengte van de track.

De enige optie die je dus hebt is een langere CD van bijv 90 of 100min te kopen. Dit kan opzich prima werken, alhoewel de kwaliteit van dit soort schijfjes vaak niet meer dan matig is.

Tnx

Idd. Het nadeel van 90 of 100 min cd’s zijn o.a. dat die niet door elke brander wordt gebrand. En als je hem gebrand hebt wordt hij vaak, in de vooral wat oudere lezers, niet gelezen.

Als je time-stretched kan het wel, echter heb je dan wel een beetje kwaliteits verlies.
Een programma als sound-forge of wave-lab kan dat wel…

Hm ja voor spraak kan dat opzich prima, maar voor audio vind ik het niet echt klinken… gezien de grootte van zijn wave bestand denk ik dat het een te grote ingreep is.

Maar idd, het is een optie :slight_smile:

Is het veranderen van de bitrate (bijv. 256 kb/s naar 128 kb/s) ook een optie?

mvgr, LisaZoef

Nee, in dit geval niet. Zodra je een MP3 bestand als audio (CDDA) weg gaat branden, wordt het MP3 bestand omgezet in WAV/PCM formaat, met een resolutie van 16 bit, twee mono kanalen (samen stereo) op een sampling rate van 44100Hz. Dit is, ongeacht de bron, altijd gelijk. Wijkt ook maar iets hiervan af, dan voldoet de schijf niet aan de CDDA standaard en zal deze niet af te spelen zijn op een CD speler.

Het is wel mogelijk om een mono CD te maken, maar dat kan alleen door een cd fabriek gedaan worden, recording software voorziet niet in een dergelijke optie. Maargoed, wie wil dat nou, immers mono sucks!