Morning-after pil op school?

Zag net weer een leuk debat op televisie. Hier in België gaan er stemmen op om voorbehoedsmiddelen en de morning-after pil gratis ter beschikking te stellen in scholen. De schoolarts of een vertrouwenspersoon zou die dan kunnen uitdelen, met natuurlijk een uitleg en vragen waarom en zo… Het zijn professoren die op die idee zijn gekomen en een van hen kwam dat dan ook verdedigen. En natuurlijk ook een paar tegenstanders. Hoe het debat ver- en afliep, maakt weinig uit. Mijn vraag is: wat denk je ervan? Mogen die dingen uitgedeeld worden op school (met een gesprek er bovenop) of is dit uit den boze?

Mijn standpunt als progressieveling weze duidelijk: jongeren hebben seks, of je het nu wil of niet. Maak de drempel naar anticonceptiva en morning-after pillen zo laag mogelijk. Vind het dus een fantastisch idee.

Edit:

ff een paar dingen benadrukt :wink:

Jongeren hebben seks, idd, maar toch denk ik niet dat dat zo’n goed idee is. De gebruik van anticonceptiva en de daaruit voortvloeinde seks hebben vandaag nog altijd een (kleine) drempel en ik denk dat het beter is dat die wordt behouden.

Het mag niet zo zijn dat een jongere zo even sekst en dan even de volgende dag een morning-afterpil gaat haalt en ‘probleem opgelost’ denkt. Daarom, de morning afterpil enkel met dokstervoorschrift bij de apotheker.

Het lijkt me een beter idee om condooms uit de delen. Behalve dat dit een pak vriendelijker is voor het vrouwelijk lichaam beschermt hij ook nog tegen SOA (seksueel overdraagbare aandoeningen).

Jep kben het eens met m-pox. Beter condooms uitdelen, omdat daar vaak een grotere drempel voor is dan voor (onveilige) seks.

Zo kwam ik aan een grote muurautomaat (drank, eten, huishoudspullen,…) en de jongen voor me gedroeg zich ineens zenuwachtig en liep weg. De lade van de automaat ging open en hij had gewoon z’n condooms laten liggen omdat hij “betrapt” was.

Komt nog bij dat de meeste meisjes sowieso de pil gebruiken, dus inzake ongewenst zwanger raken zit het redelijk goed. (als ze weten dat antibiotica ed remmend werken) Vandaar dat het volgens mij nuttiger is dat scholen zich toeleggen op preventie tegen SOA’s.

Wel een beetje snel graag, ik zit er nog maar een jaar :S
Op universiteiten dus ook :smiley:

Condooms zijn trouwens klote :S Krijg die teringdingen nooit om. Vandaar dat pilletjes roeleren :wink: Nee niet die moring after, maar die andere, die voorbehoeds, niet nabehouds :wink:

Maar ik ben dus positief, ook voor anderen. Zou handig zijn :smiley:

Het kan een oplossing zijn , maar het moet niet een averechtse oplossing worden. Volgens mijn kleven er ook aardig wat nadelen aan zo’n morning-after pil , waarschijnlijk wel minder dan aan een condoom.

Het moet niet zo worden dat deze pil de oplossing is voor alle problemen.

als je al condooms uitdeelt heb je volgens mij geen morning after-pil meer nodig…
wel een mooi idee, gratis condooms :stuck_out_tongue: :cool:

mja, beetje een twijfel geval,

Er zal dan misschien een zooi jongeren komen die denkt, ‘ow, da’s mooi…gaan we lekker liggen hokken met elkaar, who gives a fuck (och leuke woordspeling) morgen halen we ffkes zo’n pilletje voor je’.
Met alle nare gevolgen van dien.

Aan de andere kant zal het voor de gene die hem daadwerkelijk nodig hebben, zonder de nare gedachtegang die ik hiervoor heb beschreven een goede uitkomst zijn.

Edit:

900e post…zucht :slight_smile:

Ik ben het ook niet met de stelling eens. Wat je dan krijgt is idd ws dat een veel groter gedeelte van de jongeren maar wat gaat ‘rondneuken’ omdat er daarna toch ff een morning-after pilletje gegeten kan worden en hoppa, probleem opgelost. Daarbij komt dan ook nog dat het condoom misschien minder gebruikt gaat worden, terwijl dit o zo belangrijk is, vooral bij vluchtige sexuele contacten. De kans en snelheid waarmee SOA’s worden overgedragen zal dan denk ik wel erg toenemen. Nu moeten ze iig nog naar de apotheek toe, en das ‘lastig’ dus dan maar ff veilig doen. Nee ik vind dat hele idee van een pil op school verstrekken niet zo’n goed idee…