Mooderboard voor een systeem

vbimport

een systeem voor een kennis van me, doet er weer alleen de huisje boompje beesje dingen ermee , xp 2400 - 2000 moet prima zijn toch met 512 mb ram

maar mijn vraag wat voor mobo hiervoor msi of asus, ik ben nooit goed in het uitkiezen van moderboarden dus heeft iemand een goede suggestie? hoeft niet super te zijn gewoon een goed stabiel mobo.

alvast bedankt

MSI of Asus? Denkt niet dat dat veel uit maakt. Het zijn beide a-merken en je mag er niet minder van verwachten. Zelf ben ik een vrij trouwe MSI gebruiker, maar ook met Asus heb ik nooit echt problemen gehad. Net zoals met Gigabyte, Epox etc etc. Je zou zelfs voor Asrock kunnen gaan (ja, ik weet je lest veel verhalen ove Asrock, maar in feite is Asrock gewoon Asus materiaal, en da’s gewoon prima). Het enige waar ik op zou letten is dat je een beetje een degelijke chipset hebt. VIA is prima (KT400a/600(a) of KT800), NVidia Nforce2 is nog beter). Ga liever niet voor chipsets van merken als ALi of SiS. Deze hoeven niet slecht te zijn, maar ze staan niet echt bekend om geweldige prestaties etc.

Nog ff een vraagje: wat mag het eigenlijk kosten? En geeft het niets dat je in feite een zwaar verouderd systeem bouwt? Goedkoper is het iig wel :).

wat het mag kosten heeft ie niet precies verteld, maar hij is zeker niet rijk… dus een degelijk systeem maar het liefst niet te prijzig,is een wat oudere man.en het enige wat ie erop wilt gaan doen zijn de standaard dingen.

dvd en divxjes encoden zit er zeker niet in (mischien wel transcoden :wink: natuurlijk)

ik gooi er dus ook geen super videokaart in…het enige spel dat hij speelt is patience.

en hij wilt het in gedeeltes kopen.
mischien nog een goedkopere processor / mobo ?

Veel goedkoper gaan is waarschijlijk niet erg nuttig. Dan lever je namelijk flink op de prestaties in, terwijl je wellicht 10 euri bespaard. Dat is het dan ook weer nie twaard he?

Kijk ook eens
hier bij Yorcom. Daar krijg je namelijk een compleet systeem (de kast dan, geen randapparatuur) voor €329… dat systeem zou eigenlijk voldoende moeten zijn voor hetgeen de man wil. Het enige waar het system niet over beschikt is een DVDR drive.
En ja, helaas wel een SiS chipset. Maar goed, als dit echt het enige is waar de PC voor wordt gebruikt dan kan dit wel. De prestaties zullen wat lager liggen dan bij een duurdere chipset, maar het zal wel draaien. Zolang je maar geen exotische hardware oid gaat toevoegen, dan kan het af en toe wel eens problemen geven…

nee dat dacht ik ook al,

wat betreft dat systeem… een xp2600, dat is tog meer dan genoeg?
ik vind het niet zo magertjes als jij deed klinken hoor.
maar onboard sound, gaat dat niet altijd heel klote? dat is mijn ervaring tenminste.

hij heeft wel al een amd behuizing gekocht… ff uitrekenen wat het los zou kosten.

los kom ik ruw op zo een

80 processor
80 mobo
100 512 ddr
60 hdd

zonder behuizing maar die heeft ie al. en dan nog wat verzend kosten enzo…
is dat systeem tog eigenlijk wel goedkoper.

bedankt

Of een XP2600+ meer dan genoeg is? Momenteel is het dat zeker wel. Een factor die je echter mee dient te nemen in je beslissing is de houdbaarheid van het systeem. Wanneer dat systeem nog jaren mee moet en na verloop van tijd ook bijv. Windows Longhorn moet gaan draaien, of je na verloop van tijd toch nog eens een andere CPU erop wilt kunnen steken, dan is het het overwegen waard om toch iets duurders te kopen. Indien het echter alleen het doel is om er XP op te draaien en dat de eerste 5 jaar niet te veranderen, dan kan dit systeem wel voldoende zijn.

Is een 2600+ traag? Nee dat valt wel mee hoor. Het is echter wel helemaal de onderkant van de markt waar je nu aan zit.

Onboard sound? Die kan best goed zijn hoor. Bij de meeste borden is het redelijk, maar bij sommigen (vooral die met een onboard Soundstorm chipje van NVidia) is deze ronduit goed. De meeste onboard sound chips voldoen voor de meeste mensen ronduit. De functionaliteit van deze systemen is doorgaans ronduit goed en de kwaliteit is doorgaans van een zeer acceptabele kwaliteit. Ja, een kaart als een SB Audigy 2 zal een wat beter geluid geven. Ik wil echter de personen die het verschil niet horen de kost niet geven.

naja…ik draai ook nog een 2600 op deze volgens mij.

mischien toch maar investeren in een duurder mobo, het komt bijna op hetzelfde neer.
ik zal het er wel even over hebben.

bedankt voor de hulp weer…
Shadow

hey dee ehn, die nieuwe processoren van amd hebben toch een andere socket, dus ook al zou ik willen upgraden, dan kan dat toch helemaal niet en moet ie als nog een nieuw moederboard kopen, toch?

dan kan ik hem toch beter gewoon een asrock iets geven?
want zoveel komt er niet meer na de 2600xp.

correct me if im wrong, er is nog steeds niks besteld. dus ik rwijfel nu tussen een asrock en een leuk nforce2 mobo.

Socket A komt aan z’n einde. Over enkele maanden gaat socket A uit de productie en is het upgraden op het socket A platform ver gedaan. Je zult wel nog een tijd sA Athlons en Semprons kunnen krijgen.

Dan zijn er nog 3 sockets van AMD over:
Socket 754, 939 en 940.
Socket 940 kun je buiten beschouwing laten, aangezien dit alleen voor de Opteron bedoeld is (een Athlon 64FX loopt er ook op maar dit is nutteloos). Je hebt dus de keuze tussen s754 en s939. Socket 754 gaat ook op z’n einde aan. Voorlopig (waarschijnlijk gedurende heel 2005) zullen Athlon 64 CPU’s t/m 3700+ te krijgen zijn voor dit platform. Daarna zullen alleen Semprons voor dit platform te krijgen zijn.
Socket 939 heeft de toekomst. Op dit platform krijg je voorlopig zowel Athlon 64 (met en zonder FX) en in de toekomst ook Semprons.

Om het nog bonter te maken: er komt waarschijnlijk nog een nieuw socket aan. AMD wil al zo rond de zomer de dual-core Athlons klaar hebben. Dit is dus 1 “die” met daarop 2 processoren. Alhoewel men wel denkt dat het mogelijk is dit werkend te krijgen op s939 en s940, zijn er heel wat voorstanders van een nieuw socket, omdat op deze manier iedere core direct het geheugen kan aanspreken (en zo weer gebruik gemaakt kan worden van de NUMA architectuur per core). Dit is echter nog toekomstmuziek :).

Keuze tussen SiS of NF2? Tja… NF2 presteert beter, is beter ondersteund, biedt meer qua features (prestaties van de features zijn beter) maar kost ook wat meer. Ik zou het er iig voor over hebben (ware het niet dat ik nu niets anders dan s939 zou kopen).

Volgens mij maak ik je keuze er niet makkelijker op he? :slight_smile:

dus koop ik een nforce 2 boardje met een leuk xp processortje voor hem.

of zo een 939 mobo met de cheapest proc.

ik denk eigenlijk als ik een xp 2800 .2600 erin gooi en 2x 512 ddr

zijn patience en wordpad behoorlijk snel gaat :cool:

Zoals ik al zei… indien het doel is om 5 jaar lang XP te draaien zonder veel toeters of bellen, dan doet die 2600+ het al prima… Office 2003 zal over 5 jaar nog even snel draaien als dat nu het geval is.

Ja ik ken genoeg mensen die nog dagelijks op systemen zoals een P2-300 met 64MB en Win98/Office 2000 werken en daar prima mee tevreden zijn. Dat zijn systemen van een jaar of 6 a 7 oud. Dus tja… waarom in dit geval niet he?

Een s939 is natuurlijk een stuk mooier, maar dat kost ook heel wat meer…