Monopoly (het bordspel)

Hallo vrienden & vriendinnen,

Weet iemand toevallig het email adres van iemand die zoveel verstand heeft van Monopoly dat hij of zij alle vragen kan beantwoorden? Eventueel van de uitgever? (Parker)

Want ik heb vandaag met mijn broer Monopoly gespeeld, normaal met huisregels, maar dit keer “volgens het boekje”. Maar er staan een aantal dingen niet in. Bijv.:

Je gooit dubbel. Je komt op algemeen fonds. Je trekt het kaartje “Ga direct naar gevangenis”. Vervalt nu je dubbele ogen?
Zo ja: Dan zit je dus extra lang in het gevang;
Zon nee: Dan kun je er meteen weer uit (met opnieuw dubbel)

Dat scheelt een beurt en zeker in het begin is dat haast het verschil tussen winst en verlies.

Dus: Vervalt je dubbele ogen als je in het gevang komt?

Ook zou ik wel willen weten of ergens een officieele spelregel update is te krijgen. Of dat bepaalde huurprijzen duurder/goedkoper moeten worden…

Er staat niet dat je beurt voorbij is nadat je naar de gevangenis moet. De situatie is niet voorzien in de bijgeleverde spelregels, dus de spelleider beslist dan.

Omdat er niet staat dat je beurt voorbij is als je na een dubbelgooi via Algemeen Fonds (of Kans) naar de gevangenis moet, dus dan mag je nog een keer gooien.

Voor wat betreft de huurprijzen…wat bedoel je daar precies mee?
Als je de hele straat hebt dan verdubbelt de huur, maar dat is de enige reden dat de huur anders kan zijn dan op het kaartje aangegeven staat.

Maar heel misschien heb je iets aan deze links:
http://www.monopoly.com/default.asp?x=tipstricks_rules
http://www.spelmagazijn.nl/nl/spelmag/monopoly.html

met huurprijzen bedoel ik:

Leidschestraat (amsterdam) kost 35.000
De onbebouwde huur bedraagt 3.500
Een eenvoudige rekensom leert ons dat je 10x huur moet innen wil je het aankoopbedrag eruit hebben.

Kalverstraat (amsterdam) kost Æ’40.000.-
De onbebouwde huur bedraagt Æ’5.000
Een eenvoudige rekensom leert ons dat je 8x huur moet innen wil je het aankoopbedrag eruit hebben.

Hier zou ik wel een betere balans in willen zien. Zeker omdat je meer kans hebt om op Kalverstraat te komen dan op Leidschestraat (omdat er een kans kaartje is "ga verder naar kalverstraat)

Maar met 2 spelers is het niet echt handig om een spelleider te hebben, omdat die dan altijd in zijn voordeel beslist…

ps: Ik gebruik geen outlook, dus ik kan die gozers van die 2e link niet emailen. zou jij mij even het email adres kunnen doorgeven? Je ziet het knopje “email” onder SPEL van Spelbeschrijvingen

Er is gewoon niet een balans tussen de prijs van de straat en de huur (dus de ratio waarin je het terugverdient).

Je moet er gewoon niet zo bij nadenken en gewoon spelen. Die prijzen zijn in het originele Amerikaanse spel zo bedacht en enigszins vertaald naar de Nederlandse markt (Nederlandse straatnamen etc)

Dure straten levere nu eenmaal hoge huren op. In het echte leven zou je daar ook andere hogere kosten aan hebben, alleen de kosten worden verder buiten beschouwing gelaten.

hmm, ga ik wel even uitrekenen welke prijzen de beste prijs/onbebouwde huur verhouding hebben :wink:

En welke stad je daardoor het beste kunt hebben voor het snelste winst…

ik ben er al achter gekomen dat je het beste overal 3 huizen kunt hebben staan…

resultaten: wanneer ze er zijn :wink:

ben benieuwd welke je het beste kunt hebben…

Als ik monopoly speel wil ik zo snel mogelijk Ons Dorp (die twee paarse links naast start) bij mekaar hebben , kost geen flikker en brengt redelijk veel op. Na deze twee , de lichtblauwe van arnhem en zo langzaam je kapitaal opbouwen.

Verdere strategie is alle stations en het waterleiding en electriciteitsbedrijf.

Dit worden meestal als kneusjes gezien maar kunnen behoorlijk vele geld opbrengen , vooral die stations kunnen aantikken als je ze alle vier hebt.

Om 1 of andere reden wil ik nooit de groningse en haagse straten , vind ik maar niks , veels te duur en brengt te weinig op.

Gaat het goed met de financien dan stoom ik gelijk door naar Rotjeknor.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Als ik monopoly speel wil ik zo snel mogelijk Ons Dorp (die twee paarse links naast start) bij mekaar hebben , kost geen flikker en brengt redelijk veel op. Na deze twee , de lichtblauwe van arnhem en zo langzaam je kapitaal opbouwen.

Verdere strategie is alle stations en het waterleiding en electriciteitsbedrijf.

Dit worden meestal als kneusjes gezien maar kunnen behoorlijk vele geld opbrengen , vooral die stations kunnen aantikken als je ze alle vier hebt.

Om 1 of andere reden wil ik nooit de groningse en haagse straten , vind ik maar niks , veels te duur en brengt te weinig op.

Gaat het goed met de financien dan stoom ik gelijk door naar Rotjeknor. [/B]

dan speel je zeker tegen een moron die niets koopt.
Ik zou ook wel het hele bord willen hebben…

Ik vind het handigste om Arnhem, Utrecht en Den Haag te hebben. Die hebben de gunstigste prijs per huis en opbrengst per huis…

4 stations is idd handig. 20.000 per keer, plus dat ze er meerdere malen per ronde op kunnen komen…
Ligt met een stad anders… eens per ronde als je geluk hebt…

Hmmm mijn strategie is gewoon alles kopen wat je kunt kopen :slight_smile:

ps zo won ik altijd toen ik nog verslaafd was aan monopoly.exe

jah en je speelt zeker ook met “pot” dat alles in naar het midden gaat, en zodra je op “vrij parkeren” komt, dat je dan alles mag hebben…

maar ik probeer mijn broers en zusje ervan te overtuigen dat “volgens het boekie” het spelletje leuker is (en langer duurt)

Doen jullie met veilingen ?

officiele spelregels. Ja dus.

is meteen het volgende probleem: Wat is de minimum prijs?

100.-? of de hyphotheek waarde?

Ik vind vanaf 1

Originally posted by Mr. Belvedere
Ik vind vanaf 1

wat jij vind laat mij (deels) koud. wat vind de oprichter?

Originally posted by Totibbs
[B]

wat jij vind laat mij (deels) koud. wat vind de oprichter? [/B]

Vraag het mij dan niet ! :stuck_out_tongue:

dat doe ik ook niet!!! ik doe het in het algemeen maar eigenlijk aan de bedenker van Monopoly/de persoon die over de spelregels gaat!

dat doe ik ook niet!!! ik doe het in het algemeen maar eigenlijk aan de bedenker van Monopoly/de persoon die over de spelregels gaat!

Iets zegt me dat die vast niet op een cdfreaks forum komen …

ach je kunt nooit weten

wie niet waagt, die niet wint
nooit geschoten, altijd mis

leng maar aan

[B]ach je kunt nooit weten

wie niet waagt, die niet wint
nooit geschoten, altijd mis

leng maar aan [/B]

een kalf in de put maakt nog geen zomer

jaja dat is een schot voor open doel misssen.

nu ff terug naar het topic…

[B]met huurprijzen bedoel ik:

Leidschestraat (amsterdam) kost 35.000
De onbebouwde huur bedraagt 3.500
[/i] [/B]

Wow, wat zij die prijzen omhoog geschoten he? Ik heb nog een oud monopolyspel van mn ouders gekregen, het laagste biljet is f1,- en het hoogste is f500,- :stuck_out_tongue: