Mobo overleden

Hier is eea te lezen.

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?s=&threadid=55171

Die tweaker boys wilden me niet helpen.
Inmiddels een nieuwe batterij gekocht en nog steeds een zwartscherm bij het opstarten.

Okeeej… paar vraagjes.

In mijn optiek is “niet meer opstarten” :

• de voeding gaat niet aan
  • ventilatoren draaien niet meer
  • er komt he-le-maal niets op het beeldscherm… geen “press del if you want to run setup” , memory dat telt , etc.

Wat treedt PRECIES op in dit geval… wil het systeem niet meer Windows ME opstarten (men ziet een overzicht scherm , de woorden " Bezig met windows op te starten" en het beeld wordt zwart) of wil het systeem met geen enkele bootflop/cdrom meer opstarten. Of is het systeem gewoon helemaal dood als het al uberhaupt wordt aangezet ?

Dat batterij verhaal zou ik vergeten… ik heb hier een Celeron 500 systeem met een hele dooie batterij er in (0 Volt zegt het biosje) en na instellingen van de datum , tijd en nog wat andere meuk doet ie het prima.

Oke,

Zet mijn pc aan.
Ventilator werkt, ook van koeler alle HD’s beginnen normaal te ratelen, cdroms gaan ook normaal aan.
Dan verwacht ik op mijn beeldscherm iets van award bios en type videokaart…maar helaas.

Hopenlijk genoeg info.

Komen er piepjes uit je speaker? Zoja, hoeveel?

Originally posted by Leetje
[B]Oke,

Zet mijn pc aan.
Ventilator werkt, ook van koeler alle HD’s beginnen normaal te ratelen, cdroms gaan ook normaal aan.
Dan verwacht ik op mijn beeldscherm iets van award bios en type videokaart…maar helaas.

Hopenlijk genoeg info. [/B]
\

Keej, dus helemaal geen beeld , dan inderdaad Dee-Ehn’s methode… even de piepjes tellen.

Heb je een oude pci vga kaart die je even in het systeem kunt zetten ? Haal dan ALLE andere kaarten er uit (nic , agp, etc etc)

Misschien kun je dan in de bios/setup komen ? Probeer dan eens de harddisken uit te schakelen (gewoon alle IDE poorten op “none” zetten) en dan op te starten via een bootlfop. Let wel dat de bootvolgorde eerst floppy aanspreekt.

Als dit werkt , kun je het verder proberen met een boot cdrom. Dat wil zeggen , (ik neem aan dat je een ide cdrom speler in je systeem hebt) , de cdrom speler weer actief zetten in de IDE configuratie , de bootvolgorde veranderen dat de cdrom speler als eerste wordt aangesproken , een bootable cd (windows me of zo) er in jassen en kijken of ie daar mee opstart.

Wat soms ook wel eens wil helpen, is het verfrissen van je BIOS. Doe dit door je BIOS reset jumper/switch. Is die niet aanwezig, peuter dan even het batterijtje uit je mobo en laat die hele eventjes eruit (indien je dit doet, raak het batterijtje niet met je handen aan, daar kunnen horloge batterijtjes niet zo goed tegen… neem even een keukendoekje ofzo!)…

Ga ik vanavond thuis meteen proberen…

Kijken of dat het werkt !!
Alvast bedankt.

Misschien heb je hier iets aan:

Ik heb een tijd geleden exact hetzelfde probleem gehad met de pc van m’n broertje. PC heeft altijd gewerkt maar van de een op andere dag helemaal niks meer. Ventilatoren draaiden wel, hd ratelde even maar gewoon geen beeld (en ook geen piepjes of iets). Van alles geprobeerd: CPU vervangen (was Celeron 400MHz, nu een PII 450MHz), beeldkaart vervangen, andere voeding. Niks werkte tot ik een van de geheugen plankjes eruit haalde: voila er zat weer leven in. In mijn geval was het dus gewoon een kapot geheugen dimmetje… Nu kan dat bij jou natuurlijk iets heel anders zijn maar het is zeker het proberen waard! Even ander geheugen erin of indien je meerdere dimmetjes hebt, een voor een verwijderen en kijken of het werkt… Succes

Heb idd 3 dimmetjes erin.
Maar al wel een hele lange tijd.

Gaan we toch ook even uitproberen.

ps pc piept niet met opstarten dacht ik. Nog even checken vanavond.

2 van de 3 dimmetjes eruit en hij doet het weer !!!
Weer teruggestopt en blijft het doen ??

Hij doet het weer en dat is het belangrijkste.

Allemaal bedankt.

:slight_smile: :slight_smile:

Originally posted by Leetje
[B]2 van de 3 dimmetjes eruit en hij doet het weer !!!
Weer teruggestopt en blijft het doen ??

Hij doet het weer en dat is het belangrijkste.

Allemaal bedankt.

:slight_smile: :slight_smile: [/B]

moet je een keertje de contactpunten even bekijken en eventueel schoonmaken

het kan ook zijn dat je enige “spanning” van het mammaplankje hebt afgehaald nu (meestal hebben socket ventilatoren hier wel een handje van) , zodat er een paar interne onderdelen nu wel contact maken , maar zo ver zou ik het niet zoeken.

goed dat ie ut weer doet… happy surfing.

Een stofvrije kast is altijd aan te raden! :smiley: