M'n pc als server, voor en nadelen

Ik zit te denken om me pc als server te configureren… ik wil een forum erop installeren en een ftp’tje.

maar denk dat ik m’n pc’s levensduur verkort, omdat deze tenslotte dan 24/7 aanstaat, of valt dat wel mee?

Stroom verbruik is ook nog een klein struikelblok, de voeding is 300 watt, stomme vraag misschien, maar houd dat in dat de pc 300 watt verbruikt? ik wil natuurlijk niet een al te hoge energie rekening op me mat aantreffen.

Tenslotte, zou ik de pc ook willen beschermen tegen alles en nogwat (virussen, attacks, hacks) heb Zonealarm en Norton Antivirus geinstalleerd…

Ik werk onder XP SP1 met de laatste updates.

Of dit verstandig is? Moeilijk te zeggen. Natuurlijk zal je PC een beetje extra slijten door het continu in bedrijf zijn, maar of dit zo erg is? Hier draaien alle PCs eigenlijk wel 24/7. Het enige wat ik regelmatig eens moet doen, is het uitstoffen van de kast, maar verder heb ik weinig te klagen. Nu is het wel zo dat ik hardware nooit zo lang heb (meestal niet langer dan een jaar, soms ook fiks korter). Ook is het nog eens zo, dat sommige apparaten in continu bedrijf langer meegaan dan wanneer ze regelmatig aan- en uitgeschakeld worden.

Indien een voeding van 300W in je systeem zit, hoeft het niet zo te zijn dat er ook 300W gedissipeerd wordt. Er wordt zoveel gebruikt als nodig, maar het kan nooit meer dan 300W zijn. Ik weet niet wat voor je systeem je hebt, maar een 150 a 200W haal je al snel hoor…

Wat me eigenlijk wat minder aanstaat, is dat je een Windows server voor dit soort taken wilt gaan gebruiken. Ik weet niet wat er zoal van beschikbare Windows forumsoftware etc etc is, maar ik weet wel dat een Windows bak aan het net hangen veel grotere risico’s met zich meebrengt dan wanneer je een Linux systeem zou nemen. Je kunt je wel enigzins beschermen tegen kwaadwillenden, maar in hoeverre dit veilig is… ik heb zo mijn twijfels. Helaas kan ik ze niet voor de volle 100% funderen, aangezien ik zelf nog nooit serieus een Windows server heb overwogen. Ik ben bij Linux begonnen en daar gebleven.

Zou je voor Linux willen gaan, maar dit niet kunnen doen omdat je toch je Windows moet draaien, dan kun je wellicht gebruik maken van VMWare. De performance hiervan is niet zo geweldig, maar indien je server maar een klein aantal personen tegelijk moet “serveren”, dan kan dit prima. Sterker nog, indien je VMWare de laagste systeemprioriteit geeft (en je voldoende geheugen in je systeem hebt), zul je niet merken dat er een Linux systeem in je Windows loopt, maar toch genieten van de voordelen van Linux.
Geinteresseerd? Laat het me eventjes weten, dan vertel ik wat meer :slight_smile:

Grt!

Voor als web- en ftpserver maak ik gebruik van een Pentium 1 166MHz machine , die 24/7 aan staat.

Er staat Windows 98SE op , zit een netwerk kaartje in en maakt gebruik van kleine programma’s zoals Simple Server (kan zelfs cgi scripts aan). Er zit een ouwe Quantum stoeptegel schijf in van 4.3 Gb , dus zat voor het normale server werk.

Daar heb ik gewoon een Ghost image van gemaakt, dus als iemand het zo nodig vindt om mijn systeem over de zeik te helpen , is het in 10 minuten weer up and running.

Dit alles hangt weer aan een Smoothwall machine (een Pentium 133MHz) die het firewall en ADSL inbelgebeuren regelt. (via 2 switches , 1tje boven , 1tje onder de trap)

Als virusscanner heb ik AVG er op staan die zich automatisch elke 8 uur update.

Het leukste is dat iedereen die op bezoek komt met een pc , gelijk kan internetten (DHCP) en ook de FTP server gelijk kan gebruiken.

98SE als serveros? Wat voor uptimes haal je?

Ik heb dit zelf ook eens geprobeerd, maar moest om de paar dagen (afhankelijk van de belasting) rebooten, aangezien het geheugen weer eens “opgegeten” was…

Originally posted by Dee-ehn
[B]98SE als serveros? Wat voor uptimes haal je?

Ik heb dit zelf ook eens geprobeerd, maar moest om de paar dagen (afhankelijk van de belasting) rebooten, aangezien het geheugen weer eens “opgegeten” was… [/B]

Meestal reboot ik eens per maand om alle windows updates eens door te voeren , verder draait ie retestabiel. En dat op een ouwe IBM bak :smiley: Ik heb het geheugen nog nooit opgevreten zien worden. Wel is de koektrommel natuurlijk erg traag als je er voor zit te surfen.

Hij heeft alleen de neiging om de NIC te “vergeten” na een reboot, dan moet ik de NIC even uit de hardwareopties gooien en weer rebooten (ben er ook niet blij mee). Maar ja , de hele webserver kostte me maar 20 Euro. :slight_smile: Toen een 3com 10/100 mbit nicje er in gejast en een quantum stoeptegel , wat software en ik was klaar.

nou weet je wat het is, ik heb de ballen verstand van linux (1 x mee gewerkt) om deze dan ook nog dicht te spijkeren en verder te configureren is mij te ingewikkeld, maar inderdaad hoor betere verhalen over linux wat betreft server toepassingen.

het zou trouwens op een Windows XP os geinstalleerd worden, belangrijk (omdat er ook een ftp server op komt te staan met erg veel - own made - mp3) veel data op kan, m’n harde schijfjes maken dermate veel herrie dat er al weer twijvels onstaan of ik het wel zou doen, voornamelijk omdat ik niet weet of het 24/7 aanlaten van een systeem wel zo’n verstandige keuze is omdat het hier ook gaat om me “enige” systeem gaat (ik heb pas een amd 700 duron weggegeven) en het liefst daar nog een tijd wil mee doen.

Ook overweeg ik of het niet verstandiger is om server ruimte te kopen, beetje wikken en wegen dus.

enne VMWare, dat is toch een windows progie (virtual machine)? idd das ook nog een idee, kan ik iig testen (ik ken het proggie, daar heb ik ooit linux op geinstalleerd)

iig bedankt voor de uitleg :slight_smile:

op een Windows XP os geinstalleerd worden, belangrijk (omdat er ook een ftp server op komt te staan met erg veel - own made - mp3) veel data op kan

Daar heb je geen WinXP voor nodig hoor (of je moet enorm van Microsoft IIS houden , wat ik niet echt doe).

Ik kan je E-FTP aanraden. Gratis zolang je onder de 100 clients blijft.

m’n harde schijfjes maken dermate veel herrie dat er al weer twijfels onstaan of ik het wel zou doen, voornamelijk omdat ik niet weet of het 24/7 aanlaten van een systeem wel zo’n verstandige keuze is omdat het hier ook gaat om me “enige” systeem gaat (ik heb pas een amd 700 duron weggegeven) en het liefst daar nog een tijd wil mee doen.

Gewoon een klein Pentium 1 systeempje op de kop tikken. Kosten zullen niet zo groot zijn. Wat je ook kan doen is een NAS aanschaffen. Errug handig en geen enkel systeem hoeft aan te blijven , behalve je router.

Ook overweeg ik of het niet verstandiger is om server ruimte te kopen, beetje wikken en wegen dus.

Op zich kan dat handig zijn , maar als je eigen internet verbinding voldoende is voor wat meuk (Ik heb ADSL basic , wat voor mij voldoende werkt) , is het niet echt nodig. Let wel op of het MAG van de provider , dat je een server maakt.

Suc7

ik ga ff die NAS uitleg doorlezen en E-FTP proberen.

als server ga ik misschien easyphp installeren (heb ik al mee gewerkt) werd heel goed/simpel.

Een ander systeempie op de kop tikken kan lukken hoor, maar door de (uiteindelijke) hoge aanschafkosten en dat ik deze pc dan moet configureren (delen) om connectie te maken + de problemen die ik ooit heb gehad met games (dune 2000 o.a.) om connectie te maken,… ik heb daar gewoon te weinig verstand van (van routers, nat’s etc)

ik heb trouwens wel 1,5 gigabyte memory op een amd tb 1,4 ghz, met 2 hdd’s (van elk 40 gb) ik wil liefst componenten zoveel mogelijk ontzien…

maar goed, ben dus nog aan het twijvelen, er zijn best wel veel nadelen, levensduur, stroom verbruik, de herrie… t.o.v. de voordelen, eigenlijk alleen maar als service naar ‘leden’ ik had namelijk 2 forumpies bij lycos… er was een crash en de accounts beginnend met de “S” & de “T” zijn verloren gegaan (de database mysql) ik had daar heel wat berichten op staan en die zijn dus verloren gegaan :frowning:

bedankt Mr. Belvedere voor de hints en linkies :slight_smile: