Misdaad loont

vbimport

UIt webwereld.nl :

De Amsterdamse rechtbank oordeelde dat de belegger, Martijn K., zich schuldig heeft gemaakt aan het verspreiden van valse berichten met als doel om de koers van het aandeel Cardio Control te laten stijgen.

Op 23 oktober 2000 plaatste Martijn K. op het discussieforum Guru van Eurobench.com een bericht met de tekst: “Het lijkt erop dat een minderheidsbelang van eigenaar verwisseld. (sic) Dit is vaak het begin van een grote stijging!!!”

Een ‘leugenachtig bericht’, volgens de rechtbank. Wat Martijn K. er namelijk niet bij vermeldde was dat hij zélf de persoon was die die dag grote pakketten Cardio Control kocht en verkocht. De rechtbank oordeelt dan ook dat Martijn K. door de handel in Cardio Control en door het plaatsen van de berichten probeerde de koers van het aandeel te doen stijgen.

De rechtbank sprak Martijn K. vrij van handel met voorkennis. Dat hij geld heeft verdiend met de aandelentransacties staat volgens de rechtbank vast, maar het is ‘niet komen vast te staan dat hij dit voordeel wederrechtelijk heeft verkregen’.

Dat Martijn K. winst maakte met zijn handel in het aandeel Cardio Control moet volgens de rechtbank worden ‘toegeschreven aan zijn eigen koersbeïnvloedende maar niet strafbare transactiegedrag’. Met zijn berichten op het discussieforum heeft Martijn K. ‘onmiskenbaar verwarring gezaaid’, maar tot transacties in het aandeel Cardio Control heeft die berichtgeving niet of nauwelijks geleid, meent de rechtbank.

Martijn K., die op het discussieforum opereerde onder de schuilnaam ‘Hercules’, hoeft daarom alleen een boete van 5.000 euro te betalen. De winst die hij maakte met de handel in het aandeel Cardio Control (naar schatting 14.500 euro) hoeft hij niet terug te betalen.

Ook de eis van de officier van justitie om Martijn K. een taakstraf van 120 uur dienstverlening en een voorwaardelijke celstraf van drie maanden op te leggen, heeft de rechtbank afgewezen.

Misdaad loont en geld regeert de wereld.
Dank u , rechtssysteem

De misdaad loont niet echt, hij heeft immers nu een strafblad. Dit kan in sommige beroepen behoorlijk tegen je werken lijkt mij
Verder vind ik dit een redelijk vreemd verhaal. Als iemand een gerucht op een forum neerzet kunnen toch de mede forumgebruikers daar zelf ook bij denken.
Anders zou juist een forum geen nut hebben. Ik vind het jammer dat de rechter juist dit buiten beschouwing gelaten heeft. Als je beursplein 5 zou lezen weet je hoe het er af en toe aan toe gaat bij die guru’s. Niet volledig serieus nemen zou ik zeggen (het zijn gewoon net zo als jij en ik mensen die over dezelfde info beschikken)
Als er echt een belangrijke actie zou zijn (waarvan jij weet dat hij gaat plaatsvinden) dan houd jij je toch stil om er maar zoveel mogelijk aan te verdienen.
Ik zou in ieder geval geen aandelen gaan kopen omdat een of ander persoon op een forum mij met dat aandeel gouden bergen belooft.

Gezien de kleine pakkans in Nederland kun je idd stellen Misdaad Loont.