Misdaad loont?

vbimport

Uit de televaag ( http://www.telegraaf.nl/binnenland/17479421/Misdadiger_kan_pistool_declareren.html )

Misdadiger kan pistool declareren
Criminelen kunnen de kosten van het plegen van een misdrijf aftrekken van de winst die het strafbaar feit oplevert.

Zo kreeg een 46-jarige man uit Roermond deze week van de rechtbank een vergoeding van 2000 euro voor het pistool dat hij had gebruikt om een bank in het Brabantse Chaam te overvallen. De verdachte werd veroordeeld tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van vier jaar. Ook moet hij de buit van 6600 euro terugbetalen, maar de kosten voor de aanschaf van het wapen worden van dit bedrag afgetrokken. De man had tijdens de rechtszitting verklaard dat hij het pistool destijds voor ruim tweeduizend euro op de kop had getikt.

Kosten

Volgens directeur Gerard Sta van het Bureau Ontnemingen Openbaar Ministerie is het inderdaad mogelijk dat een crimineel kosten die zijn gemaakt voor het plegen van een strafbaar feit, in mindering kan brengen. “Het gaat om kosten die een directe relatie hebben met het strafbare feit. Kosten dus die een crimineel anders niet gemaakt zou hebben. Een tweede voorwaarde is dat het strafbare feit voltooid moet zijn”, aldus Sta. De wet gaat er volgens Sta vanuit dat de financiële situatie van de bankovervaller na ‘afrekening’ met Justitie hetzelfde moet zijn als voor de overval. “De overvaller van de bank in Chaam moest dat wapen aanschaffen om die bank te kunnen beroven. Het klinkt misschien een beetje raar, maar zo is de wet.”

Directeur Sta geeft nog een ander voorbeeld: “Als er een hennepplantage wordt opgerold kan de kweker aangeven welke onkosten hij heeft gemaakt.”

Opeens weet je het ,“Ik word crimineel!”

Jongens toch, wat een gekke wet weer. En ik zie niet direct een positief punt aan dit soort wetten, wat er normaal toch wel ergens is. Kan iemand helpen?

Dit moet dan een oude zaak zijn, want intussen is de wet al aangepast en wordt nog verder aangepast.

Dit valt onder zogenaamde kosten met een gemengd karakter, die zijn intussen expliciet uitgesloten van aftrek.

Dit zal wel weer een paar kamerleden camerageil maken…

Kan die mevrouw die Ali omvergereden heeft nu haar bumper declareren bij het rijk?

Nee, want dat was geen misdaad. :rolleyes:

dus als ik het goed begrijp kan ik dus bij een snelheidsovertreding de kosten van mijn auto declareren omdat ik die auto nodig had om die overtreding te kunnen maken :rolleyes:

Mogelijk wel als je ervoor kiest om die zaak voor de rechter te laten komen, en niet de giro betaald. Want dan is dan een beschikking.

Ik kan me dit verhaal van heel lang geleden herrineren… oude koe die herleeft?

Klinkt iig krom :slight_smile:

Als dat zou kunnen … had ik flink kunnen verdienen afgelopen jaren. :rolleyes:

En terecht want als je bv een wiet plantage op zet en hier mee gepakt wordt moet je ook belasting betalen over de oogst en de geschatte oogsten die je volgens hun gedraait hebt. Dan lijkt het me ook logisch om ook je onkosten die je gemaakt hebt te declareren.

En als je nu meer kosten hebt gemaakt dan het opgeleverd heeft, krijg je dan ook geld toe van de nederlandse overheid?? (om de wet nog even wat verder te buigen, grin)

Het verbaast me weer hoe bekrompen sommige mensen zijn (niet aan iemand persoonlijk gericht op dit forum) en allerlei dingen gaan roepen zonder er ook maar enig verstand van te hebben.

Uit het artikel van de Telegraaf blijkt niet (hoe verrassend) over welk jaar deze zaak dient. Dit is typisch Telegraaf, typische sensatiezoekerij. Ik hoop dat de politiek zich hier niet in verslikt, want dit is al oud nieuws en de wetgeving heeft dit voor een deel achterhaald.

Ik heb nog even gezocht, om zeker te zijn dat ik nu geen rare dingen ga zeggen. Bij de “Wet beperking aftrekbare kosten terzake van criminele activiteiten (Stb. 1996, 657)” is geregeld dat bepaalde criminele kosten (zoals wapens en munitie) niet (langer) aftrekbaar zijn voor belastingdoeleinden. Deze wet is mede ingevoerd in verband met de maatschappelijke opvattingen, waarbij het (in mijn ogen terecht) niet acceptabel werd geacht dat dergelijke criminele activiteiten fiscaal gesteund worden (net als iemand die een moord pleegt niet mag profiteren van een financieel voordeel van die daad…zoals de erfgenaam zijn van het slachtoffer). Overigens is bovenstaande wet intussen uitgebreid met het niet aftrekbaar zijn van kosten en lasten die verband houden met omkoping (Wetsvoorstel).

Je kunt slechts aftrekposten effectueren voor zover daar positieve inkomsten tegenover staan. Als je in een jaar meer kosten dan opbrengsten hebt, dan kun je deze kosten als het ware doorschuiven naar andere jaren (zoveel jaren terug of onbeperkt vooruit).

Maar goed, dit neemt natuurlijk weer alle fun uit de discussie :wink:

Tax, je hebt helemaal gelijk. De televaag is verreweg de domste krant van het noordelijk halfrond. Maar wind je niet zo op joh :slight_smile:

Ik ga driftig op zoek naar een leuke belastingfraudezaak :bigsmile: :bigsmile: :bigsmile: