Mirror RAID weg?

vbimport

Hoi,

Het volgende probleem:

In deze pc had ik een mirror RAID 2 x 250 GB, P-ATA. Bij het opstarten gaf Windows aan dat er fouten op die schijf stonden en startte de schijfcontrole, waarna “corrupte files” verwijderd werden. Het bootmenu van de RAID controller zelf gaf overigens geen fouten aan.
Maar dus, sindsdien is de schijf “verdwenen” tussen mijn drives. In schijfbeheer zie ik ze nog wel, maar is de ruimte “niet toegewezen”.

Ik voelde nattigheid, dus heb ik een van de schijven aangesloten op een standaard IDE-controller om te vermijden dat ik een fatale aanpassing doe op beide schijven. Maar nog steeds krijg ik volgend screenshot
Het is dus alsof de schijf niet geformatteerd is…
Klopt het dat dit wijst op de NTFS-indeling die euhm stuk is? Hoe zou ik dit eventueel kunnen herstellen, zonder dus de data kwijt te raken? Aangezien het een mirror was, heb ik in principe twee kansen…

(zo zie je trouwens maar dat zelfs mirror RAID weinig zekerheid voor je data biedt :p)

Dank!

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de Windows schijfcontrole je met een lege schijfopzadelt, maar je weet natuurlijk maar nooit.

Ten eerste zou ik ej willen aanbevelen om de beide mirrorschijven weer aan je RAID controller te hangen. Doorgaans schrijft een RAID controller data in de MBR waardoor de schijf voor een andere controller niet leesbaar is. Nu is die kans bij RAID-1 minder groot dan bij andere RAID vormen, maar het komt toch wel voor.

Wat ik je zou willen voorstellen is het volgende: sluit alles aan zoals het altijd gelopen heeft. Op http://www.runtimesoft.com download je vervolgens het programma “GetDataBack” (NTFS variant). Laat deze eens over je schijf lopen. Aangezien het hier om een trial versie gaat kun je niets terugzetten, maar je ziet wel wat het resultaat kan zijn.

In ieder geval is dit erg vreemd…!

Ik heb precies het zelfde gehad…

Heb de schijf aan een gewone IDE controller gehangen en eerst de data overgepompt naar een tweede schijf. Daarna schijf terug geplaatst en “repair broken raid” gedaan. De schijf bleek helemaal niet defect. Volgens mij had ik die problemen nadat ik Norton Go-back geinstalleerd had…

En, nog resultaten geboekt?

Ik ben zelf al 3 dagen bezig met mijn RAID arrays… ook allerhande problemen. Gelukkig (ahem) is software de oorzaak en is (voor zover ik na kan trekken) geen data verloren gegaan…!

Hoi,

ik heb helaas nog geen tijd gevonden om het eens met getdataback te proberen…
Ze allebei aan de RAID hangen is natuurlijk ook riskanter, want als er dan wat misgaat ben ik ze allebei kwijt… Naar mijn ervaring kon ik een van de schijven uit de RAID halen, in een andere pc stoppen en werd die als gewone schijf herkend, met data. Dat lukt dus nu niet meer, aangezien het blijkbaar de indeling is die weg is. Ik ga het dus eerst een proberen met getdataback op 1 schijf en als dat niets oplevert, nog eens op allebei. Wanneer ik tijd heb…

m@rsz, dat is het em net, ik KAN geen data overpompen want windows ziet geen data meer op die schijf :wink: 't staat er ongetwijfeld nog wel op, maar de indeling is weg. Repair RAID zal ook weinig opleveren aangezien de RAID volgens de controller nog in orde is :s

Indien je gewone IDE controller die schijf accepteert dan kun je idd prima voor deze controller kiezen. Ik ben de afgelopen dagen ook flink met de arrays in mijn fileserver aan het euh “werken” geweest (ben tegen heel wat problemen aangelopen), maar ik heb gemerkt dat de schijven van mijn Promise RAID controller wel te lezen zijn door een gewone IDE controller, de schijven aan mijn Highpoint en VIA niet (alles RAID-1 natuurlijk).

Zolang je geen nieuwe array aanmaakt zou je ook prima aan de RAID controller kunnen werken, maar het is idd wellicht zo verstandig om maar 1 schijf te gebruiken. Zolang je alleen met GetDataBack scant is er niets aan de hand, ga je echter schrijven dan kan het mis gaan…

Goeiemorgen! :slight_smile:

Eindelijk de geschikte combinatie van tijd + voldoende moed gevonden om er aan te beginnen!

Tot dusver:

• geprobeerd met een programma’tje van sandisk dat bij m’n memorykaartjes zat (digicam). Het progje (RescuePRO) geeft allerhande waarschuwingen dat het enkel met “removable memorycards” werkt, maar ziet evenwel mijn ‘verdwenen schijf’ :p. Bovendien vindt het inderdaad files (niet alleen foto’s!) en heb ik er al een paar kunnen restoren. Toen ik bij ‘estimated time left’ vaststelde dat het 1200 minuten ging duren, was mijn kinderlijk enthousiasme wel een beetje geluwd :stuck_out_tongue: Hoewel ik ‘restore original filenames’ had aangevinkt, was dat (nog) niet gebeurd (maar ik had het dus vroegtijdig afgebroken).

• Daarom dus ook maar eens met getdataback voor NTFS gestart. Die heeft momenteel pakweg 1400 files gevonden en een hoop directories. Die schat er bovendien nog slechts 30 min over te doen. Hopelijk met correcte filenames, ik voel er weinig voor om een paar tienduizend pics te renamen :slight_smile:

Mooi dat de rescue progs werken, maar: controlleer naar een rescue poging wel je data. Ik heb wel eens vaker meegemaakt dat de bestanden wel terug zijn, maar niet helemaal in orde. Zo heb ik het zowel bij JPEG als bij MP3 meegemaakt dat het begin en einde van een bestand niet goed gepositioneerd waren, waardoor je in feite met een offset van bijvoorbeeld een half bestand te maken kreeg.
Euh… dat moet vast een beetje verduidelijken… je hebt dan een JPEG, waarvan de bovenste helft foto 1 is en de onderste helft foto 2. Het volgende bestand heeft dan hetzelfde met foto 2 en 3. Soortgelijke zaken kwam ik dus ook bij MP3 bestanden tegen.
Indien je tegen zulk een probleem aanloopt, dan helpt het bij GetDataBack wel eens om, indien gevonden, een ouder filesystem te restoren.

Bedankt voor de tip! Ik vroeg me ook al af of ik er zomaar op mocht vertrouwen dat die alle bits netjes in de juiste files plaatst, blijkbaar niet altijd dus! Kzal dus maar es een ‘steekproef’ houden om te zien of ik vreemde dingen tegenkom (en de tweede schijf uit de mirror nog een tijdje ongemoeid laten voor het geval ik over enkele weken ineens een “levensbelangrijke file” toch niet meer zou hebben :))
Ondertussen blijkt getdataback z’n werk goed te doen, met subfolders en filenames. Hoera! :slight_smile:

Laatste update :stuck_out_tongue:
Kheb alle files kunnen recoveren met getdataback! Bedankt voor de tip Dee-ehn! :slight_smile:

Waarom ze plots verdwenen waren, weet ik nog steeds niet, maar ik heb ondertussen wel nog een extra backup gemaakt van de meest belangrijke files :wink: